Communication orale non publiée/Abstract (Colloques, congrès, conférences scientifiques et actes)
Quels impacts des contextes socio-économique et linguistique sur l’apprentissage des mathématiques au Luxembourg ?
GAMO, Sylvie; VLASSIS, Joëlle; SONNLEITNER, Philipp et al.
2023Commission for the Study and Improvement of Mathematics Teaching 74
Peer reviewed
 

Documents


Texte intégral
CIEAEM74 _paper_31.pdf
Postprint Éditeur (249.14 kB)
Demander un accès

Tous les documents dans ORBilu sont protégés par une licence d'utilisation.

Envoyer vers



Détails



Mots-clés :
School monitoring; Mathematics; Multilingual classroom; Translanguaging
Résumé :
[en] This article presents the results of longitudinal data collection from the Luxembourg national school monitoring (Standardised Tests, ÉpStan) on the mathematical performance of students with a regular or delayed school career from grade 3 to grade 9 according to their linguistic and socio-economic backgrounds. Since Luxembourg has a trilingual education system and a high level of immigration, the extent to which students' linguistic and socio-economic backgrounds influence their educational path will be addressed. The results prove with what Martin and Houssemand had already shown in 2003: multilingualism and the socio-economic background of students, as practiced in Luxembourg, negatively influence the acquisition of mathematical skills. Moreover, this influence increases over the years, which reduces the efficiency and equity of the educational system. In conclusion, recommendations for teaching mathematics in multilingual classrooms will be proposed in order to promote equal opportunities for students attending school in Luxembourg, and to help them develop their skills to the fullest.
Disciplines :
Education & enseignement
Auteur, co-auteur :
GAMO, Sylvie ;  University of Luxembourg > Faculty of Humanities, Education and Social Sciences (FHSE) > LUCET
VLASSIS, Joëlle ;  University of Luxembourg > Faculty of Humanities, Education and Social Sciences (FHSE) > Department of Education and Social Work (DESW)
SONNLEITNER, Philipp  ;  University of Luxembourg > Faculty of Humanities, Education and Social Sciences (FHSE) > LUCET
UGEN, Sonja  ;  University of Luxembourg > Faculty of Humanities, Education and Social Sciences (FHSE) > LUCET
KELLER, Ulrich  ;  University of Luxembourg > Faculty of Humanities, Education and Social Sciences (FHSE) > LUCET
RATHMACHER, Yannick ;  University of Luxembourg > Faculty of Humanities, Education and Social Sciences (FHSE) > LUCET
FISCHBACH, Antoine  ;  University of Luxembourg > Faculty of Humanities, Education and Social Sciences (FHSE) > Department of Education and Social Work (DESW)
Co-auteurs externes :
no
Langue du document :
Français
Titre :
Quels impacts des contextes socio-économique et linguistique sur l’apprentissage des mathématiques au Luxembourg ?
Titre traduit :
[en] What is the impact of different socio-economic and linguistic backgrounds on learning mathematics in Luxembourg?
Date de publication/diffusion :
17 août 2023
Nom de la manifestation :
Commission for the Study and Improvement of Mathematics Teaching 74
Organisateur de la manifestation :
University of Malmö
Lieu de la manifestation :
Malmö, Suède
Date de la manifestation :
from 15-08-2023 to 19-08-2023
Manifestation à portée :
International
Peer reviewed :
Peer reviewed
Focus Area :
Educational Sciences
Disponible sur ORBilu :
depuis le 30 août 2023

Statistiques


Nombre de vues
166 (dont 16 Unilu)
Nombre de téléchargements
14 (dont 5 Unilu)

Bibliographie


Publications similaires



Contacter ORBilu