Profil

KRÄMER Charlotte

University of Luxembourg

Main Referenced Co-authors
UGEN, Sonja  (15)
SONNLEITNER, Philipp  (14)
GAMO, Sylvie  (12)
REICHERT, Monique  (12)
WOLLSCHLÄGER, Rachel  (12)
Main Referenced Keywords
COVID (6); Deutsch-Unterricht (6); digital (6); Home-Schooling (6); Luxembourg (6);
Main Referenced Unit & Research Centers
Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Luxembourg Centre for Educational Testing (LUCET) (11)
LUCET (1)
Luxembourg Centre for Educational Testing (LUCET) (1)
University of Luxemburg: Luxembourg Centre for Educational Testing (LUCET) (1)
Main Referenced Disciplines
Education & instruction (24)
Languages & linguistics (8)
Social & behavioral sciences, psychology: Multidisciplinary, general & others (4)
Sociology & social sciences (2)
Literature (1)

Publications (total 38)

The most downloaded
620 downloads
Fischer, J., Krämer, C., & Ugen, S. (2021). Lese- und Rechtschreibstörungen. In S. Ugen, C. Schiltz, A. Fischbach, ... I. Pit-Ten Cate, Lernstörungen im multilingualen Kontext. Diagnose und Hilfestellungen (pp. 9-24). Esch/Alzette, Luxembourg: Melusina Press. doi:10.26298/5vxz-f178 https://hdl.handle.net/10993/46549

KRÄMER, C. (06 February 2024). Workshop: Item-Entwicklung für den Sproochentest - Teil 2: Hörverstehen [Paper presentation]. continuing education / formation continue, Luxembourg City, Luxembourg.

KRÄMER, C., GAMO, S., BRAUN, C., Inostroza Fernandez, P., & SONNLEITNER, P. (09 November 2023). Spotlight on ESG-VP students - a new approach to testing [Poster presentation]. Luxembourg Educational Research Association (LuxERA) Conference 2023.
Peer reviewed

Krämer, C. (26 May 2023). Workshop: Item-Entwicklung für den Sproochentest - Teil 1  [Paper presentation]. continuing education / formation continue, Luxembourg City, Luxembourg.

Krämer, C., Rathmacher, Y., Tremmel, K. A. M., & Ottenbacher, M. (23 February 2023). Neue Erkenntnisse zu den Lesegewohnheiten luxemburgischer Schülerinnen und Schüler [Poster presentation]. 9. Treffen der AG Grammatikdidaktik und Sprachbetrachtung, Belval, Luxembourg.

Krämer, C., Rathmacher, Y., Ottenbacher, M., & Tremmel, K. A. M. (10 November 2022). Do your magic, Harry Potter! popular fiction books and their impact on students’ reading performances [Poster presentation]. Luxembourg Educational Research Association (LuxERA) Conference 2022, Esch-sur-Alzette, Luxembourg.

Krämer, C., & Sonnleitner, P. (September 2022). Zweitägiger Workshop zur Testentwicklung im Kompetenzbereich „Sprechen / Mündlicher Ausdruck“ [Paper presentation]. continuing education / formation continue, Institut National des Langues (INL) - Luxembourg City, Luxembourg.

Fischbach, A., Colling, J., Levy, J., Pit-Ten Cate, I., Rosa, C., Krämer, C., Keller, U., Gamo, S., Hornung, C., Sonnleitner, P., Ugen, S., Esch, P., & Wollschläger, R. (2022). Findings from the ÉpStan National Education Monitoring against the Background of the COVID-19 Pandemic. ORBilu-University of Luxembourg. https://orbilu.uni.lu/handle/10993/51279. doi:10.48746/bb2021LU-EN-34

Fischbach, A., Colling, J., Levy, J., Pit-Ten Cate, I., Rosa, C., Krämer, C., Keller, U., Gamo, S., Hornung, C., Sonnleitner, P., Ugen, S., Esch, P., & Wollschläger, R. (2022). Findings from the ÉpStan National Education Monitoring against the Background of the COVID-19 Pandemic. Online Supplement. ORBilu-University of Luxembourg. https://orbilu.uni.lu/handle/10993/51281. doi:10.48746/bb2021LU-EN-34b

Reichert, M., & Krämer, C. (2021). La lecture et les compétences en lecture dans un monde digitalisé. In LUCET & SCRIPT (Eds.), Rapport national sur l’éducation au Luxembourg 2021 (pp. 104-108). Esch-sur-Alzette, Luxembourg: University of Luxembourg. doi:10.48746/bb2021lu-fr-23
Peer reviewed

Reichert, M., & Krämer, C. (2021). Lesen und Lesekompetenz in einer digitalisierten Welt. In LUCET & SCRIPT (Eds.), Nationaler Bildungsbericht Luxemburg 2021 (pp. 104-108). Esch-sur-Alzette, Luxembourg: University of Luxembourg. doi:10.48746/bb2021lu-de-23a
Peer reviewed

Sonnleitner, P., Krämer, C., Gamo, S., Reichert, M., Keller, U., & Fischbach, A. (2021). Neue längsschnittliche Befunde aus dem nationalen Bildungsmonitoring ÉpStan in der 3. und 9. Klasse: Schlechtere Ergebnisse und wirkungslose Klassenwiederholungen. In LUCET & SCRIPT (Eds.), Nationaler Bildungsbericht Luxemburg 2021 (pp. 117-123). Esch-sur-Alzette, Unknown/unspecified: University of Luxembourg. doi:10.48746/bb2021lu-de-24a

Sonnleitner, P., Krämer, C., Gamo, S., Reichert, M., Keller, U., & Fischbach, A. (2021). Résultats longitudinaux récents issus du monitoring scolaire national ÉpStan en troisième et neuvième année scolaire : de moins bons résultats et des redoublements inefficaces. In LUCET & SCRIPT (Eds.), Rapport national sur l’éducation au Luxembourg 2021 (pp. 115-121). Esch-sur-Alzette, Unknown/unspecified: University of Luxembourg. doi:10.48746/bb2021lu-fr-24

Fischbach, A., Colling, J., Levy, J., Pit-Ten Cate, I., Rosa, C., Krämer, C., Keller, U., Gamo, S., Hornung, C., Sonnleitner, P., Ugen, S., Esch, P., & Wollschläger, R. (2021). Résultats du monitoring scolaire national ÉpStan dans le contexte de la pandémie de COVID-19 (Matériels supplémentaires). In LUCET & SCRIPT (Eds.), Rapport National sur l´Éducation au Luxembourg 2021. Esch-sur-Alzette, Luxembourg: University of Luxembourg. doi:10.48746/BB2021LU-FR-34B
Peer reviewed

Fischbach, A., Colling, J., Levy, J., Pit-Ten Cate, I., Rosa, C., Krämer, C., Keller, U., Gamo, S., Hornung, C., Sonnleitner, P., Ugen, S., Esch, P., & Wollschläger, R. (2021). Befunde aus dem nationalen Bildungsmonitoring ÉpStan vor dem Hintergrund der COVID-19 Pandemie (Supplement). In LUCET & SCRIPT (Eds.), Nationaler Bildungsbericht Luxemburg 2021. Esch-sur-Alzette, Luxembourg: University of Luxembourg. doi:10.48746/bb2021lu-de-34b
Peer reviewed

Fischbach, A., Colling, J., Levy, J., Pit-Ten Cate, I., Rosa, C., Krämer, C., Keller, U., Gamo, S., Hornung, C., Sonnleitner, P., Ugen, S., Esch, P., & Wollschläger, R. (2021). Befunde aus dem nationalen Bildungsmonitoring ÉpStan vor dem Hintergrund der COVID-19- Pandemie. In LUCET & SCRIPT (Eds.), Nationaler Bildungsbericht Luxemburg 2021 (pp. 141-157). Esch-sur-Alzette, Luxembourg: University of Luxembourg. doi:10.48746/bb2021lu-de-34a
Peer reviewed

Fischbach, A., Colling, J., Levy, J., Pit-Ten Cate, I., Rosa, C., Krämer, C., Keller, U., Gamo, S., Hornung, C., Sonnleitner, P., Ugen, S., Esch, P., & Wollschläger, R. (2021). Résultats du monitoring scolaire national ÉpStan dans le contexte de la pandémie de COVID-19. In LUCET & SCRIPT (Eds.), Rapport national sur l’éducation au Luxembourg 2021 (pp. 141-157). Esch-sur-Alzette, Luxembourg: University of Luxembourg. doi:10.48746/bb2021lu-fr-34
Peer reviewed

Krämer, C., & Sonnleitner, P. (27 October 2021). Impulsvortrag: Evaluierung und Standardisierung des "Sproochentests" [Paper presentation]. Invitation of the Institut National des Langues, Luxembourg, Luxembourg.

Lenz, T., Krämer, C., Kang, L., & Bissen, M. (2021). Podcast Café du Savoir. Episode 2: Alternative Prüfungsformen.

Rivas, S., Reichel, Y., Krämer, C., Fischbach, A., & Pit-Ten Cate, I. (08 April 2021). Social Inequality in Education: Academic Achievement of First-, Second-, and Later-Generation Immigrant Students in Luxembourg [Paper presentation]. 2021 AERA Virtual Annual Meeting.

Krämer, C. (2021). Zur fairen Bewertung von Lernprodukten. Programme for Innovative Teaching and Training (PITT).
Peer reviewed

Krämer, C. (2021). Bewertungshilfe zur Unterrichtseinheit #ichhassedich. Programme for Innovative Teaching and Training (PITT).
Peer reviewed

Krämer, C. (2021). Bewertungshilfe zur Unterrichtseinheit #gemeinsamlesen. Programme for Innovative Teaching and Training (PITT).
Peer reviewed

Krämer, C., Kang, L., & Bissen, M. (2021). Bewertungshilfe zur Unterrichtseinheit #keinfilter. Programme for Innovative Teaching and Training (PITT).
Peer reviewed

Krämer, C. (2021). Bewertungshilfe zur Unterrichtseinheit #bewegteballaden. Programme for Innovative Teaching and Training (PITT).
Peer reviewed

Fischer, J., Krämer, C., & Ugen, S. (2021). Lese- und Rechtschreibstörungen. In S. Ugen, C. Schiltz, A. Fischbach, ... I. Pit-Ten Cate, Lernstörungen im multilingualen Kontext. Diagnose und Hilfestellungen (pp. 9-24). Esch/Alzette, Luxembourg: Melusina Press. doi:10.26298/5vxz-f178
Peer reviewed

Krämer, C., Rivas, S., Reichel, Y., Fischbach, A., & Pit-Ten Cate, I. (12 November 2020). Inequalities in the Luxembourgish Educational System: Effects of Language Proficiency on Math Performance Among Different Generations of Immigrant Students [Poster presentation]. Luxembourg Educational Research Association (Semi-)Virtual Conference 2020, Esch-sur-Alzette, Luxembourg.

Rivas, S., Reichel, Y., Krämer, C., Pit-Ten Cate, I., & Fischbach, A. (21 August 2019). Forging and Paving a Future: Immigrant Status and Academic Achievement in Luxembourg [Paper presentation]. 14th Conference of the European Sociological Association, Manchester, United Kingdom.

Krämer, C. (2019). Zeit- und Zukunftskonzepte in Konrads von Würzburg "Trojanerkrieg" [Doctoral thesis, Johannes Gutenberg-Universität]. ORBilu-University of Luxembourg. https://orbilu.uni.lu/handle/10993/40783

Reichert, M., Krämer, C., & Wollschläger, R. (31 May 2019). Reading in a new technology environment: Are reading assessments still in the ballpark? [Paper presentation]. 16th EALTA conference. Transitions in Language Assessment, University College Dublin, Ireland.

Reichert, M., Krämer, C., Wollschläger, R., Rivas, S., & Ugen, S. (2018). Habitudes de lecture et compétences de lecture bilingue. Luxembourg: LUCET, SCRIPT.

Reichert, M., Krämer, C., Wollschläger, R., Rivas, S., & Ugen, S. (2018). Lesegewohnheiten und bilinguale Lesekompetenzen - Zum Zusammenhang zwischen den Deutsch- und Französisch-Lesekompetenzen von Neuntklässlerinnen und Neuntklässlern und ihren außerschulischen Lesegewohnheiten in Luxemburg. Luxembourg: LUCET, SCRIPT.

Sonnleitner, P., Krämer, C., Gamo, S., Reichert, M., Muller, C., Keller, U., & Ugen, S. (2018). Schülerkompetenzen im Längsschnitt - Die Entwicklung von Deutsch-Leseverstehen und Mathematik in Luxemburg zwischen der 3. und 9. Klasse. Esch-sur-Alzette, Luxembourg: Luxembourg Centre for Educational Testing, Universität Luxemburg - Service de Coordination de la Recherche et de l'Innovation pédagogiques et technologiques (SCRIPT).

Sonnleitner, P., Krämer, C., Gamo, S., Reichert, M., Muller, C., Keller, U., & Ugen, S. (09 November 2018). Longitudinal development of students‘ competencies in Mathematics and German reading comprehension [Paper presentation]. 1st conference of the Luxembourg Educational Research Association.

Reichert, M., Krämer, C., Rivas, S., Wollschläger, R., & Ugen, S. (November 2018). Außerschulisches Lesen und Lesekompetenz Zum Zusammenhang zwischen den Deutsch- und Französisch- Lesekompetenzen von Neuntklässlerinnen und Neuntklässlern und ihren außerschulischen Lesegewohnheiten in Luxemburg [Paper presentation]. LuxERA Inaugural Conference, Esch-Belval, Luxembourg.

Reichert, M., Krämer, C., Rivas, S., Wollschläger, R., & Ugen, S. (11 January 2018). Faut-il lire, et que faut-il lire, pour mieux savoir lire? La compréhension de textes parmi les adolescents: tentative d'explication des différences interindividuelles [Paper presentation]. 30ème colloque de l'ADMEE-EUROPE, Esch-Belval, Luxembourg.

Sonnleitner, P., Krämer, C., Gamo, S., Reichert, M., Muller, C., Keller, U., & Ugen, S. (2018). Évolution en compréhension écrite en allemand et en mathématiques entre la classe de 3e et la classe de 9e. Esch-sur-Alzette, Luxembourg: Luxembourg Centre for Educational Testing, Universität Luxemburg - Service de Coordination de la Recherche et de l'Innovation pédagogiques et technologiques (SCRIPT).

Reichert, M., Krämer, C., Rivas, S., Wollschläger, R., & Ugen, S. (January 2018). Faut-il lire, et que faut-il lire, pour mieux savoir lire? [Paper presentation]. 30e colloque de l’ADMEE-Europe, Campus Belval de l’Université du Luxembourg, Luxembourg.

Reichert, M., & Krämer, C. (07 May 2016). French speakers reading German and German speakers reading French: Do they take different tests? [Paper presentation]. EALTA 2016, 13th Annual conference - Assessment of what ...? Revisiting the issue of construct(s), Valencia, Spain.

Contact ORBilu