Profil

SCHREIBER Catherina

Main Referenced Co-authors
ROHSTOCK, Anne  (3)
BRENDEL, Michelle  (1)
BUSANA, Gilbert  (1)
GARDIN, Matias  (1)
GEISLER, Nadine  (1)
Main Referenced Keywords
curriculum history (4); history of education (4); Luxembourg (4); higher education (3); citizenship (2);
Main Referenced Disciplines
History (23)
Education & instruction (15)
Literature (1)
Arts & humanities: Multidisciplinary, general & others (1)

Publications (total 27)

The most downloaded
286 downloads
Rohstock, A., & Schreiber, C. (2012). Netzwerke der Elite. Luxemburger Studentenzirkel als Instrumente der Inklusion und Exklusion. Forum für Politik, Gesellschaft und Kultur in Luxemburg, (314), 33-35. https://hdl.handle.net/10993/10042

The most cited

12 citations (OpenCitations)

Lenz, T., Rohstock, A., & Schreiber, C. (2013). Tomorrow Never Dies. A Socio-Historical Analysis of the Luxembourgish Curriculum. In B. Pinar (Ed.), International Handbook of Curriculum Research (2nd ed, pp. 315-328). New York, United States: Routledge. doi:10.4324/9780203831694 https://hdl.handle.net/10993/8675

Schreiber, C. (2016). Multilinguale Bürger: Welche Geschichte, Bedeutung und Organisationsformen hat(-te) Fremdsprachenunterricht in einer traditionell mehrsprachigen Gesellschaft (am Beispiel Luxemburg)? In S. Doff (Ed.), Heterogenität im Fremdsprachenunterricht. Impulse – Rahmenbedingungen – Kernfragen – Perspektiven (pp. 181-195). Tübingen, Unknown/unspecified: narr.
Peer reviewed

Schreiber, C. (2016). "Kein Jugendlicher darf verloren gehen!" Das Marienthaler Fürsorgeerziehungsheim (1941-1946). In M. Schoellen (Ed.), Märjendall, Marienthal, Mariendall, Val-Sainte-Marie. Spurensuche in einer vielschichtigen Kulturlandschaft Luxemburgs (pp. 228-240). Luxemburg, Unknown/unspecified: SNJ.

Schreiber, C. (2016). The construction of 'female citizens': a socio-historical anaylsis of girls' education in Luxembourg. In A. Hadjar, S. Krolak, K. Priem, ... S. Glock (Eds.), Gender and Educational Achievement (pp. 21-38). Routledge.
Peer reviewed

Schreiber, C. (2016). Curriculare Konstruktionen Luxemburger Staatsbürger im 19. und 20. Jahrhundert. Hemecht : Zeitschrift für Luxemburger Geschichte = Revue d'Histoire Luxembourgeoise, 68 (1), 107-111.
Peer reviewed

Schreiber, C. (2016). 'Wat d'Hemecht as, dat froen s'oft' - Die Konstruktion der Staatsbürger im Luxemburger Naturwissenschaftscurriculum. In M. Götz & M. Vogt (Eds.), Schulwissen für und über Kinder (pp. 162-183). Klinkhardt.
Peer reviewed

Schreiber, C. (2016). Konsolidierung durch moralisches Entscheidungs- und praktisches Handlungswissen. Pädagogik in und außerhalb der Luxemburger Normalschulen (1845-1958). In A. Hoffmann-Ocon & R. Horlacher (Eds.), Pädagogik und pädagogisches Wissen (pp. 71-92). Klinkhardt.
Peer reviewed

Schreiber, C., Siry, C., Reuter, R., Brendel, M., & Busana, G. (03 September 2015). Problematizing science as a primary school discipline: Learning from contingencies and diversities [Poster presentation]. ESERA2015: 11th biannual Conference of the European Science Education Research Association, Helsinki, Finland.

Schreiber, C. (2015). Language Structures in a Multilingual and Multidisciplinary World: The Adaptations of Luxembourgian Language Education within a Cold War Culture. In D. Tröhler & T. Lenz (Eds.), Trajectories in the Development of Modern School Systems.Between the National and the Global. Routledge.

Schreiber, C. (2015). Hans-Christian Harten: Himmlers Lehrer. Eine interdisziplinäre Gesamtschau auf das Schulungswesen der SS". IJHE Bildungsgeschichte, (2), 241-243.
Peer Reviewed verified by ORBi

Schreiber, C. (2015). Las estructuras lingüísticas en un mundo multilingüe y multidisciplinar: las adaptaciones de la enseñanza de idiomas en Luxemburgo a una cultura de Guerra fría. In D. Tröhler & T. Lenz (Eds.), Trayectorieas del desarrollo de los sistemas educativos modernos. Entre lo nacional y lo global (pp. 177-195). Routledge.
Peer reviewed

Schreiber, C. (2015). Integrating the Cosmopolitan and the Local – The Curricular Construction of Citizens in Luxembourg in the Long Nineteenth Century. Encounters on Education, 16, 165-182.
Peer reviewed

Schreiber, C., Gardin, M., & Tröhler, D. (2014). Curriculum unter Beschuss? Luxemburger Schulreform im Kontest des Ersten Welkrieges. In B. Majerus, C. Roemer, ... G. Thommes (Eds.), 1914-1918: Guerre(s) au Luxembourg - Kriege in Luxemburg (pp. 127-137). Luxembourg, Luxembourg: Capybarabooks.
Peer reviewed

Schreiber, C. (2014). Curricula and the Making of the Citizens. Trajectories from 19th and 20th Century Luxembourg [Doctoral thesis, Unilu - University of Luxembourg]. ORBilu-University of Luxembourg. https://orbilu.uni.lu/handle/10993/18878

Schreiber, C. (2014). The construction of ‘female citizens’: a socio-historical analysis of girls’ education in Luxembourg. Educational Research. doi:10.1080/00131881.2014.898911
Peer reviewed

Schreiber, C. (2013). Sei gegrüßt mir, Land der roten Erde, Land der Arbeit du! - Anpassungen des Luxemburger Schulsystems an die wirtschaftlichen Veränderungen im Zuge der Industrialisierung. Mutations. Mémoires et Perspectives du Bassin Minier.

Schreiber, C. (2013). Um die Ecke ins Exil. Saaremigranten in Luxemburg zwischen 1935 und 1940. Saargeschichte|n, (1), 24-30.

Schreiber, C. (2013). Utopisches Schreiben über Gender und Bildung - eine experimentelle Arbeit über experimentelle Diskurse. KULT_Online, 36.

Lenz, T., Rohstock, A., & Schreiber, C. (2013). Tomorrow Never Dies. A Socio-Historical Analysis of the Luxembourgish Curriculum. In B. Pinar (Ed.), International Handbook of Curriculum Research (2nd ed, pp. 315-328). New York, United States: Routledge. doi:10.4324/9780203831694
Peer reviewed

Rohstock, A., & Schreiber, C. (2013). The Grand Duchy on the Grand Tour: a historical study of student migration in Luxembourg. Paedagogica Historica, 49 (2), 174-193. doi:10.1080/00309230.2012.701221
Peer reviewed

Schreiber, C. (2012). Schlüsseldokument: Wildgänse rauschen durch die Nacht (Walter Flex) (Frühjahr 1915). In Prof. Dr. Helmut Altrichter (Ed.), 100(0) Schlüsseldokumente zur deutschen Geschichte im 20. Jahrhundert (Internetedition) (pp. 1-6). Universität Erlangen-Nürnberg und Bayerische Staatsbibliothek München.

Schreiber, C. (2012). Genuine Internetdaten als historische Quellen – Entwurf einer korrealistischen Quellentheorie. Zeitschrift für digitale Geschichtswissenschaften, 1 (1), 1-15.
Peer Reviewed verified by ORBi

Revilla, M., & Schreiber, C. (2012). Studentische Lebenswelten in den Universitätskulturen Frankreichs, Deutschlands und Nordamerikas Ein Werkstattbericht. In P. Hayes & J. E. Gammal (Eds.), Universitätskulturen – L’Université en perspective – The Future of the University (pp. 243-259). transcript.

Schreiber, C. (2012). Comme compagne de l’homme, comme épouse et notamment comme mère. Staatsbürgerinnenerziehung in Luxemburg zwischen rhetorischer Homogenität und curricularer Heterogenität. Hemecht : Zeitschrift für Luxemburger Geschichte = Revue d'Histoire Luxembourgeoise, 3/2012, 5-21.
Peer reviewed

Schreiber, C. (2012). (book review) Klaus-Peter Horn/Jörg-W. Link (Hrsg.): Erziehungsverhältnisse im Nationalsozialismus. IJHE Bildungsgeschichte, (1), 120-123.
Peer Reviewed verified by ORBi

Rohstock, A., & Schreiber, C. (2012). Netzwerke der Elite. Luxemburger Studentenzirkel als Instrumente der Inklusion und Exklusion. Forum für Politik, Gesellschaft und Kultur in Luxemburg, (314), 33-35.

Schreiber, C. (2011). Erziehung auf „völkischem Vorposten“? Kindergartenerziehung im Nationalsozialismus am Beispiel des Saargebietes. Zeitschrift für die Geschichte der Saargegend, 59, 121- 154.

Schreiber, C., & Geisler, N. (2011). »Un lieu protégé«? Staatsbürgerliche Erziehung im Luxemburger Schulsystem im 19. und 20. Jahrhundert. Vierteljahresschrift für Wissenschaftliche Pädagogik, (3), 439-456.

Contact ORBilu