Article (Périodiques scientifiques)
Sources and effects of foreign language enjoyment, anxiety, and boredom: A structural equation modeling approach
Dewaele, Jean-Marc; BOTES, Elouise; GREIFF, Samuel
2023In Studies in Second Language Acquisition, 45 (2), p. 461 - 479
Peer reviewed vérifié par ORBi
 

Documents


Texte intégral
DewaeleBotesGreiff Preprint.pdf
Postprint Auteur (458.37 kB)
Télécharger

Tous les documents dans ORBilu sont protégés par une licence d'utilisation.

Envoyer vers



Détails



Mots-clés :
Education; Language and Linguistics; Linguistics and Language
Résumé :
[en] The present study is among the first to investigate how three foreign language (FL) emotions, namely FL enjoyment (FLE), anxiety (FLCA), and boredom (FLB), are related to each other. It is the first study to consider how the three FL emotions are shaped by one learner-internal variable (attitude toward the FL), by two perceived teacher behaviors (frequency of use of the FL in class and unpredictability), and how all these variables jointly affect leaners' FL achievement. Participants were 332 FL learners from all over the world studying a wide variety of FLs who filled out an online questionnaire. A close-fitting structural equation model revealed associations between FLE, FLCA, and FLB. Teacher behaviors positively affected FLE, with no discernible effect on FLB or FLCA. Only FLCA was found to have a (negative) effect on academic achievement. The study confirms the complex relationship between teacher behaviors and positive emotions in the FL classroom.
Disciplines :
Education & enseignement
Auteur, co-auteur :
Dewaele, Jean-Marc ;  Birkbeck, University of London, London, United Kingdom
BOTES, Elouise  ;  University of Luxembourg > Faculty of Humanities, Education and Social Sciences (FHSE) > Department of Behavioural and Cognitive Sciences (DBCS) > Cognitive Science and Assessment ; University of Vienna, Vienna, Austria
GREIFF, Samuel ;  University of Luxembourg
Co-auteurs externes :
yes
Langue du document :
Anglais
Titre :
Sources and effects of foreign language enjoyment, anxiety, and boredom: A structural equation modeling approach
Date de publication/diffusion :
07 mai 2023
Titre du périodique :
Studies in Second Language Acquisition
ISSN :
0272-2631
eISSN :
1470-1545
Maison d'édition :
Cambridge University Press
Volume/Tome :
45
Fascicule/Saison :
2
Pagination :
461 - 479
Peer reviewed :
Peer reviewed vérifié par ORBi
Subventionnement (détails) :
Supported by the Luxembourg National Research Fund (FNR) (PRIDE/15/10921377).
Disponible sur ORBilu :
depuis le 07 février 2025

Statistiques


Nombre de vues
79 (dont 2 Unilu)
Nombre de téléchargements
73 (dont 0 Unilu)

citations Scopus®
 
132
citations Scopus®
sans auto-citations
114
OpenCitations
 
16
citations OpenAlex
 
130
citations WoS
 
123

Bibliographie


Publications similaires



Contacter ORBilu