Article (Scientific journals)
Eine Gesellschaft des Staunens. Zuschaueraffekte im Theater Pierre Corneilles
REIDENBACH, Christian
2022In Zeitsprünge: Forschungen zur Frühen Neuzeit, 26 (1-2), p. 36-65
Peer reviewed Dataset
 

Files


Full Text
Reidenbach_2022_Gesellschaft_des_Staunens_PREPRINT.pdf
Author preprint (468.8 kB) Creative Commons License - Attribution, Non-Commercial, No Derivative
This version is not quotable. For the published or final version, see the bibliographical references.
Download

All documents in ORBilu are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Katharsis; Admiration in theatre; théâtre classique; 17th century Aristotelism
Abstract :
[en] Starting by discussing the place of tragedy in a secular modern age, the article describes the updates that Pierre Corneille makes to the model of Aristotelian tragedy. In one central aspect, they concern the relationship of the audience to what is happening on stage. While on the one hand the poet only takes up the principle of catharsis in order to be in line with the Aristotelian camp, when in fact he only undermines it in terms of content, on the other hand he focuses on the concept of admiration – a hinge affect that mediates between fascinated interest and critical judgement and that allows a distanced view of the performed actions. By means of it, the playwright teaches the peuple in the auditorium to become a society of wonder, in other words, a mature public that knows how to judge, especially in political terms.
Precision for document type :
Review article
Disciplines :
Performing arts
Author, co-author :
REIDENBACH, Christian ;  University of Luxembourg
External co-authors :
no
Language :
German
Title :
Eine Gesellschaft des Staunens. Zuschaueraffekte im Theater Pierre Corneilles
Publication date :
07 January 2022
Journal title :
Zeitsprünge: Forschungen zur Frühen Neuzeit
ISSN :
1431-7451
Publisher :
Klostermann, Frankfurt am Main, Germany
Volume :
26
Issue :
1-2
Pages :
36-65
Peer reviewed :
Peer reviewed
Commentary :
Ausgehend von der Frage nach dem Stellenwert der Tragödie in einer säkularen Neuzeit beschreibt der Artikel die Aktualisierungen, die Pierre Corneille im Modell der aristotelischen Tragödie vornimmt. Sie betreffen in einem zentralen Aspekt das Verhältnis des Publikums zum Bühnengeschehen. Während der Dichter einerseits das Prinzip der Katharsis nur aufgreift, um weiterhin als linientreu zu gelten bzw. um es inhaltlich auszuhöhlen, legt er andererseits sein Augenmerk auf den Begriff der Verwunderung (admiration) – einen Scharnieraffekt, der zwischen fasziniertem Interesse und kritischer Beurteilung vermittelt und der eine distanzierte Sicht auf die vorgeführten Handlungen gestattet. Mit ihm erzieht der Dramenautor das peuple im Zuschauerhaus zu einer Gesellschaft des Staunens, d. h. zu einer mündigen Öffentlichkeit, die sich gerade auch in politischer Hinsicht aufs Urteilen versteht.
Available on ORBilu :
since 28 February 2024

Statistics


Number of views
75 (15 by Unilu)
Number of downloads
49 (2 by Unilu)

OpenCitations
 
0
OpenAlex citations
 
0

Bibliography


Similar publications



Contact ORBilu