Profil

REIDENBACH Christian

University of Luxembourg

Main Referenced Co-authors
Münchberg, Katharina (1)
Main Referenced Keywords
Denis Diderot (5); Bernard le Bovier de Fontenelle (2); Blaise Pascal (2); Gilles Deleuze (2); Narratology (2);
Main Referenced Disciplines
Literature (19)
Philosophy & ethics (9)
History (6)
Performing arts (3)
Arts & humanities: Multidisciplinary, general & others (3)

Publications (total 23)

The most downloaded
14 downloads
REIDENBACH, C. (2022). Vom literarischen Verstehen zum Datenmanagement. Über das Lesen im digitalen Zeitalter (Science to public). In d’Buch. La communauté scolaire et les savoirs à l’Athénée de Luxembourg (pp. 111–126). Luxembourg, Luxembourg: Athénée de Luxembourg. https://hdl.handle.net/10993/60491

The most cited

2 citations (OpenCitations)

REIDENBACH, C., & Münchberg, K. (Eds.). (2012). Freundschaft. Theorien und Poetiken. Brill | Fink. doi:10.30965/9783846753705 https://hdl.handle.net/10993/60497

Publications

Books

Written alone

REIDENBACH, C. (2024). Gesten der Entscheidung. Spielarten von Souveränität im Theater Pierre Corneilles (1636–1643). Berlin/Boston, Germany: De Gruyter.
Editorial reviewed

REIDENBACH, C. (2018). Die Lücke in der Welt. Eine Ideengeschichte der Leere im frühneuzeitlichen Frankreich. Würzburg, Germany: Königshausen & Neumann.
Editorial reviewed

Direction and/or edition of collective works (including proceedings of scientific meetings, special issues of journals)

REIDENBACH, C., & Münchberg, K. (Eds.). (2012). Freundschaft. Theorien und Poetiken. Brill | Fink. doi:10.30965/9783846753705
Editorial reviewed

Articles and book chapters

Articles in journals with peer reviewing

REIDENBACH, C. (April 2024). Chef et suppléants, en cas d’absence. Théologie théâtrale dans « La Mort de Pompée » (1643) de Pierre Corneille. Romanistische Zeitschrift für Literaturgeschichte, 48 (1-2), 1–14.
Peer Reviewed verified by ORBi

REIDENBACH, C. (March 2024). Literaturwissenschaft als Ideengeschichte: Über topisches Lesen in den Ordnungen des Denkens. Deutsche Vierteljahrsschrift für Literaturwissenschaft und Geistesgeschichte, 98 (1), 153-178. doi:10.1007/s41245-023-00199-5
Peer Reviewed verified by ORBi

REIDENBACH, C. (2023). Arbeit am Stein. Verfahren sprachlicher Monumentalisierung in Étienne Jodelles „Cléopâtre captive“ (1553). Zeitsprünge: Forschungen zur Frühen Neuzeit, 27 (3–4), 455–493.
Peer reviewed

REIDENBACH, C. (07 January 2022). Eine Gesellschaft des Staunens. Zuschaueraffekte im Theater Pierre Corneilles. Zeitsprünge: Forschungen zur Frühen Neuzeit, 26 (1-2), 36-65. doi:10.3196/2751515x22261235
Peer reviewed

REIDENBACH, C. (2019). Sternenpolitik. Von der Demokratisierung des Himmels in Fontenelles »Entretiens sur la pluralité des mondes«. Scientia Poetica, 23 (1), 44–85. doi:10.1515/scipo-2019-003
Peer reviewed

REIDENBACH, C. (2017). Galathée pulvérisée. Expérience de l’altérité et sensibilité dans « Le Rêve de d’Alembert » de Diderot. Studi Francesi, (183 (LXI | III)), 453-465. doi:10.4000/studifrancesi.10114
Peer Reviewed verified by ORBi

REIDENBACH, C. (2016). Erzählende und erzählte Aufklärung. Die DGEJ erarbeitet in Halle eine „historische Narratologie“ des 18. Jahrhunderts. Romanische Studien, 3, 559–566.
Peer Reviewed verified by ORBi

Articles in proceedings

REIDENBACH, C. (2020). Diderot, paysagiste des savoirs. Une cartographie épistémologique entre discontinuité et interprétation. In S. Greilich & H.-J. Lüsebrink, Écrire l’encyclopédisme, du xviiie siècle à nos jours (pp. 39–55). Paris, France: Classiques Garnier. doi:10.15122/isbn.978-2-406-10100-0
Editorial reviewed

REIDENBACH, C. (2018). Gesellschaftlicher Kredit und animalischer Schrei. Diderots ambivalente Ökonomie der Affekte. In Susanne Schlünder & Andrea Stahl, Affektökonomien. Konzepte und Kodierungen im 18. und 19. Jahrhundert (pp. 169–186). Paderborn, Germany: Brill | Fink. doi:10.30965/9783846761243_012
Editorial reviewed

REIDENBACH, C. (2018). Zur Tatsache!‘ – Krise der Mimesis und diskontinuierliches Erzählen bei Denis Diderot. In F. Berndt & D. Fulda, Die Erzählung der Aufklärung. Beiträge zur DGEJ-Jahrestagung 2015 in Halle a. d. Saale (pp. 391–402). Hamburg, Germany: Meiner.
Editorial reviewed

REIDENBACH, C. (2017). Un microscope de plus : interprétation et relecture de l’image scientifique dans l’épistémologie de Diderot. In N. Vuillemin & E. Dueck, Entre l’oeil et le monde. Dispositifs d’une nouvelle épistémologie visuelle dans les sciences de la nature (1740-1840). Besançon, France: Université de Franche Comté.
Peer reviewed

REIDENBACH, C. (2017). Verflüssigung und Kristallisation. Das Material der Literatur in Théophile Gautiers »Avatar«. In Kirsten von Hagen & Stephanie Neu, »Il n'y a de vraiment beau que ce qui ne peut servir à rien«. Théophile Gautier als Wegbereiter der Moderne (pp. 131–159). Bonn, Germany: Romanistischer Verlag.
Editorial reviewed

REIDENBACH, C. (2016). Gewissheit als »sentiment«. Kontingenz und leerer Raum in der Epistemologie Blaise Pascals. In Kosmos & Kontingenz (pp. 100–111). Brill | Fink. doi:10.30965/9783846758854_008
Editorial reviewed

REIDENBACH, C. (2012). Der Freund als Zeuge. Freundschaft bei Paul Valéry und Gilles Deleuze. In C. REIDENBACH & K. Münchberg, Freundschaft. Theorien und Praktiken (pp. 217–235). Paderborn, Germany: Brill | Fink. doi:10.30965/9783846753705_017
Editorial reviewed

Book chapters

REIDENBACH, C. (2022). Vom literarischen Verstehen zum Datenmanagement. Über das Lesen im digitalen Zeitalter (Science to public). In d’Buch. La communauté scolaire et les savoirs à l’Athénée de Luxembourg (pp. 111–126). Luxembourg, Luxembourg: Athénée de Luxembourg.

Contributions to encyclopedias and dictionaries

REIDENBACH, C. (2012). Bürgerlicher Raum. In S. Günzel, Lexikon der Raumphilosophie (pp. 64–65). Darmstadt, Germany: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
Editorial reviewed

REIDENBACH, C. (2012). Entäußerung. In S. Günzel, Lexikon der Raumphilosophie (pp. 96). Darmstadt, Germany: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
Editorial reviewed

REIDENBACH, C. (2012). Abweichung. In S. Günzel, Lexikon der Raumphilosophie (pp. 16). Darmstadt, Germany: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
Editorial reviewed

Book reviews

REIDENBACH, C. (07 July 2017). Von der Epistemologie der Transparenz zur Poetik der Täuschung. Neue Publikationen zur visuellen Rhetorik bzw. zu einer Poetik der Trugwahr-nehmung im 17. und 18. Jahrhundert. Romanische Studien, 6.
Peer Reviewed verified by ORBi

Others

REIDENBACH, C. (July 2015). La Scène de la création chez Diderot (Compte rendu). Bulletin de la Société française d’étude du dix-huitième siècle, 97, 19–21.
Editorial reviewed

Contact ORBilu