Article (Périodiques scientifiques)
Zielorientierung, Burnout und Engagement im Hochschulkontext: Integration von Zielorientierung in das Study Demands-Resources-Modell
Niewöhner, Thomas; Hoerdler, Leonie; Roxel, Alina et al.
2022In Pravention und Gesundheitsforderung, 17 (1), p. 1-6
Peer reviewed
 

Documents


Texte intégral
Niewöhner et al. - Zielorientierung, Burnout und Engagement im Hochsc.pdf
Postprint Éditeur (500.3 kB) Licence Creative Commons - Attribution
Télécharger

Tous les documents dans ORBilu sont protégés par une licence d'utilisation.

Envoyer vers



Détails



Mots-clés :
Exhaustion; Mental health; Motivation; Personal resources; Students; Public Health, Environmental and Occupational Health
Résumé :
[en] Background: Personal resources in the form of motivational factors have received little attention in the context of student burnout research. The present study integrates approach goal orientations as personal resources into the well-established Study Demands-Resources (SD-R) model and further investigates its relationship with burnout and study engagement. Methods: The cross-sectional data of 347 students (M age = 22.9, SD = 3.2) from several German universities were collected by means of a quantitative online questionnaire and analyzed via structural equation modeling. Results: The results showed that the SD‑R model could be replicated. Mastery-approach-orientation mediates the relation between resources and engagement positively. Against our assumptions, mastery-approach-orientation mediates the relation between resources and burnout positively. Performance-approach-orientation has no significant impact. Conclusion: Results underline the importance of approach goal orientations for engagement and mental health of university students.
Disciplines :
Traitement & psychologie clinique
Auteur, co-auteur :
Niewöhner, Thomas ;  Universität Bielefeld, Bielefeld, Germany ; Fakultät für Psychologie und Sportwissenschaften, Abteilung für Psychologie, Universität Bielefeld, Bielefeld, Germany
Hoerdler, Leonie;  Universität Bielefeld, Bielefeld, Germany
Roxel, Alina;  Universität Bielefeld, Bielefeld, Germany
Meindl, Merle;  Universität Bielefeld, Bielefeld, Germany
TEUBER, Ziwen  ;  University of Luxembourg > Faculty of Humanities, Education and Social Sciences (FHSE) > Department of Behavioural and Cognitive Sciences (DBCS) > Cognitive Science and Assessment ; Universität Bielefeld, Bielefeld, Germany ; Fakultät für Psychologie und Sportwissenschaften, Abteilung für Psychologie, Universität Bielefeld, Bielefeld, Germany
Co-auteurs externes :
no
Langue du document :
Allemand
Titre :
Zielorientierung, Burnout und Engagement im Hochschulkontext: Integration von Zielorientierung in das Study Demands-Resources-Modell
Date de publication/diffusion :
février 2022
Titre du périodique :
Pravention und Gesundheitsforderung
ISSN :
1861-6755
eISSN :
1861-6763
Maison d'édition :
Springer Science and Business Media Deutschland GmbH
Volume/Tome :
17
Fascicule/Saison :
1
Pagination :
1-6
Peer reviewed :
Peer reviewed
Organisme subsidiant :
Universität Bielefeld
Disponible sur ORBilu :
depuis le 21 novembre 2023

Statistiques


Nombre de vues
333 (dont 0 Unilu)
Nombre de téléchargements
186 (dont 0 Unilu)

citations Scopus®
 
6
citations Scopus®
sans auto-citations
4
OpenCitations
 
3
citations OpenAlex
 
7
citations WoS
 
5

Bibliographie


Publications similaires



Contacter ORBilu