Article (Périodiques scientifiques)
Changes in school alienation profiles among secondary school students and the role of teaching style: Results from a longitudinal study in Luxembourg and Switzerland
HADJAR, Andreas; Grecu, Alyssa; Scharf, Jan et al.
2020In International Journal of Educational Research, early online
Peer reviewed vérifié par ORBi
 

Documents


Texte intégral
Hadjar et al 2020_School alienation profiles_IJER.pdf
Preprint Auteur (729.06 kB)
Télécharger

Tous les documents dans ORBilu sont protégés par une licence d'utilisation.

Envoyer vers



Détails



Mots-clés :
school alienation; secondary school; teaching style; longitudinal analysis; latent transition analysis; country comparison
Résumé :
[en] What students think about school has a major impact on learning and academic achievement. The multi-domain concept of school alienation distinguishes between alienation from learning, from teachers and from classmates. We aim to study a) alienation patterns among secondary school students, b) how school alienation profiles change from year 7 to year 9 and how secondary school students transition between profiles, and c) the role of teaching style for transitions between school alienation profiles. We draw on panel data of secondary school students from Luxembourg and Switzerland. Results of latent profile/latent transition analyses reveal distinct school alienation profiles, country differences and support for the idea that student-oriented, supportive teaching styles might prevent students from transitioning towards more-highly alienated profiles.
Centre de recherche :
Institute of Education and Society
Disciplines :
Education & enseignement
Sociologie & sciences sociales
Auteur, co-auteur :
HADJAR, Andreas  ;  University of Luxembourg > Faculty of Humanities, Education and Social Sciences (FHSE) > Department of Social Sciences (DSOC)
Grecu, Alyssa
Scharf, Jan
DE MOLL, Frederick ;  University of Luxembourg > Faculty of Humanities, Education and Social Sciences (FHSE) > Department of Social Sciences (DSOC)
Morinaj, Julia
Hascher, Tina
Co-auteurs externes :
yes
Langue du document :
Anglais
Titre :
Changes in school alienation profiles among secondary school students and the role of teaching style: Results from a longitudinal study in Luxembourg and Switzerland
Date de publication/diffusion :
décembre 2020
Titre du périodique :
International Journal of Educational Research
ISSN :
0883-0355
eISSN :
1873-538X
Maison d'édition :
Elsevier, Royaume-Uni
Volume/Tome :
early online
Peer reviewed :
Peer reviewed vérifié par ORBi
Focus Area :
Educational Sciences
Projet FnR :
FNR9857103 - School Alienation In Switzerland And Luxembourg, 2014 (01/09/2015-31/08/2019) - Andreas Hadjar
Intitulé du projet de recherche :
SASAL - School alienation in Switzerland and Luxembourg
Organisme subsidiant :
FNR - Fonds National de la Recherche
SNSF - Swiss National Science Foundation
Disponible sur ORBilu :
depuis le 04 janvier 2021

Statistiques


Nombre de vues
230 (dont 11 Unilu)
Nombre de téléchargements
314 (dont 7 Unilu)

citations Scopus®
 
12
citations Scopus®
sans auto-citations
10
OpenCitations
 
4
citations OpenAlex
 
19
citations WoS
 
10

Bibliographie


Publications similaires



Contacter ORBilu