Reference : Andreï Makine et la cognition humaine. Pour une transbiographie
Dissertations and theses : Doctoral thesis
Arts & humanities : Literature
Educational Sciences
http://hdl.handle.net/10993/41019
Andreï Makine et la cognition humaine. Pour une transbiographie
French
[en] Andreï Makine and the human mind. For a transbiography
Mistreanu, Diana mailto [University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > >]
27-Sep-2018
University of Luxembourg, ​Esch-sur-Alzette, ​​Luxembourg
DOCTEUR DE L’UNIVERSITÉ DU LUXEMBOURG EN LITTERATURE FRANÇAISE
510
Freyermuth, Sylvie mailto
Ton-That, Thanh-Vân mailto
Roelens, Nathalie mailto
Benmakhlouf, Ali mailto
Gyimesi, Timea mailto
Cathiard, Marie-Agnès mailto
[en] cognitive literary studies ; Andreï Makine ; theory of constructed emotion ; imagination ; transbiography
[en] This dissertation proposes a systematic analysis of Andreï Makine’s oeuvre. We read his prose through the prism of cognitive literary studies, a recent theoretical and methodological field which explores the interaction between literary interpretation on the one hand, and the human brain and mind on the other. We focus on the depiction of the affect, the imagination and the limits of cognition, while pinpointing, at the same time, the narrative techniques and the stylistic devices that contribute to create a work whose goal is not only to illustrate reality, but also to transfigure it. Thus, we analyse Makine’s novels from a dynamic perspective, asking what impact they could have on the reader, and proposing an innovative hypothesis concerning the relation between the author's biography and his literary output. According to this hypothesis, the writer’s work is not autobiographical (according to Philippe Lejeune’s definition of the concept of autobiography) nor autofictional (Vincent Colonna), and it requires the coining of a new concept able to define it. We call this concept – which consists of the conscious and recurrent recreation of a meaningful biographical event through fiction – a “transbiography”.
[fr] Cette thèse consiste en une analyse systématique de la représentation de la cognition humaine dans l’œuvre romanesque d’Andreï Makine. Nous interprétons sa prose à travers le prisme des études littéraires cognitives, un champ théorique et méthodologique qui se trouve à l’interface de l’interprétation littéraire et des sciences cognitives, explorant le rapport entre la fiction d’une part, et l’esprit et le cerveau humains d’autre part. Nous nous penchons sur l’illustration de l’affect, de l’imagination et des limites de la cognition, sans ignorer les techniques narratives et les figures stylistiques qui convergent pour créer une œuvre qui ne se contente pas de représenter le réel, mais se donne comme objectif de le transfigurer. Ainsi, nous envisageons notre corpus dans une perspective dynamique selon laquelle il sert de trait d’union entre l’auteur et le lecteur. De ce fait, nous nous demandons quel peut être son impact sur la cognition du lecteur, en proposant en même temps une hypothèse innovante concernant le rapport entre l’œuvre et la biographie de l’auteur. N’étant ni autobiographique (dans l’acception de Philippe Lejeune), ni autofictionnelle (Vincent Colonna), la création romanesque de Makine exige du critique de théoriser un nouveau concept qui lui permette de la définir. Nous appelons ce concept, qui désigne la recréation consciente et récurrente, par le biais de la fiction, d’un événement biographique fondamental, une « transbiographie ».
Education, Culture, Cognition & Society (ECCS) > Institute for Research on Multilingualism (MLing)
University of Luxembourg - UL
Researchers ; Professionals ; Students ; General public
http://hdl.handle.net/10993/41019

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Andreï Makine et la cognition humaine. Pour une transbiographie. Diana MISTREANU. Thèse__.pdfPublisher postprint3.95 MBView/Open

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