No full text
Contribution to collective works (Parts of books)
Entreprendre au féminin
Lebègue, Typhaine; CONSTANTINIDIS, Christina
2016In Janssen, Franck (Ed.) Entreprendre : Une introduction à l’entrepreneuriat
Peer reviewed
 

Files


Full Text
No document available.

Send to



Details



Keywords :
Entrepreneuriat; Femmes; Genre; Construction sociale; Entrepreneurship; Women; Gender; Social construction
Abstract :
[fr] Ce chapitre vise à dépeindre les réalités spécifiques des femmes entrepreneures et comprendre les phénomènes de genre qui sous-tendent leurs activités entrepreneuriales. Pour ce faire, nous commencerons par définir les contours de l’entrepreneuriat féminin et proposer une mise en perspective européenne et américaine (section 1). Ensuite, nous fournirons des clés de compréhension de la construction sociale du genre en entrepreneuriat féminin (section 2), préalable nécessaire pour mieux appréhender les réalités spécifiques que les femmes entrepreneures vivent. Dans les dernières sections du chapitre, nous aborderons différentes dimensions de l’activité entrepreneuriale des femmes, lors de la création (section 3) ainsi que dans l’accès aux ressources et la gestion de leurs entreprises (section 4). Pour chaque dimension, nous exposerons les réalités des femmes entrepreneures, sous-tendues par des dynamiques de genre traversant leurs environnements, et décrirons les stratégies qu’elles mettent en place pour s’y adapter.
[en] This chapter aims to depict the specific realities of female entrepreneurs and to understand the gender dynamics characterizing their entrepreneurial activity. To do so, we first define the boundaries of women's entrepreneurship, mobilizing European and American perspectives (section 1). Then, we give some keys to understand the social construction of gender in women's entrepreneurship (section 2). In the next sections of the chapter, we explore different dimensions of women's entrepreneurial activities, at start-up (section 3), for accessing resources and for managing their businesses (section 4). For each dimension, we investigate female entrepreneurs' realities and the underlying gender dynamics, and describe the strategies used by female entrepreneurs to manage them.
Disciplines :
General management, entrepreneurship & organizational theory
Author, co-author :
Lebègue, Typhaine;  EM Normandie > Prof. Dr.
CONSTANTINIDIS, Christina ;  University of Luxembourg > Faculty of Law, Economics and Finance (FDEF) > Center for Research in Economic Analysis (CREA)
External co-authors :
yes
Language :
French
Title :
Entreprendre au féminin
Alternative titles :
[en] Women starting up
Publication date :
2016
Main work title :
Entreprendre : Une introduction à l’entrepreneuriat
Main work alternative title :
[en] Starting up: An introduction to entrepreneurship
Publishing director :
Janssen, Franck
Publisher :
De Boeck, Brussels, Belgium
Edition :
2nd
ISBN/EAN :
9782804192426
Collection name :
Petites entreprises & Entrepreneuriat
Pages :
395-416
Peer reviewed :
Peer reviewed
Focus Area :
Entrepreneurship and Innovation / Audit
Available on ORBilu :
since 07 September 2017

Statistics


Number of views
150 (1 by Unilu)
Number of downloads
0 (0 by Unilu)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBilu