Communication publiée dans un ouvrage (Colloques, congrès, conférences scientifiques et actes)
Dialogic Teaching: Rethinking "Messy" Classroom Interactions in a French Grammar Lesson
AREND, Béatrice; SUNNEN, Patrick
2016In Shoniregun, Charles A. (Ed.) Ireland International Conference on Education, Dublin 25-28 April 2016
Peer reviewed
 

Documents


Texte intégral
arend_sunnen_2016_dialogic_teaching_IICE.pdf
Postprint Auteur (774.73 kB)
Demander un accès

Tous les documents dans ORBilu sont protégés par une licence d'utilisation.

Envoyer vers



Détails



Mots-clés :
dialogic teaching; conversation analysis; classroom talk
Résumé :
[en] In our paper, we will investigate classroom talk in terms of “dialogic teaching” in order to rethink classroom interactions that appear to be “messy” at first sight. To do so, we will analyse a video excerpt taken from the film “Entre les murs” that shows classroom interactions in a French secondary school. A fine-grained analysis of teacher- student interactions is conducted according to a conversation analytic approach. With reference to the concept of “dialogic teaching”, analysing sequence organisation of the classroom talk occurring in the selected French grammar lesson opens up a new perspective on the event, i.e. it becomes possible to consider students’ utterances not as digressions but as enriching contributions to an expansion of the learning/teaching object.
Disciplines :
Education & enseignement
Auteur, co-auteur :
AREND, Béatrice  ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Education, Culture, Cognition and Society (ECCS)
SUNNEN, Patrick  ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Education, Culture, Cognition and Society (ECCS)
Co-auteurs externes :
no
Langue du document :
Anglais
Titre :
Dialogic Teaching: Rethinking "Messy" Classroom Interactions in a French Grammar Lesson
Date de publication/diffusion :
2016
Nom de la manifestation :
Ireland International Conference on Education (IICE-2016)
Lieu de la manifestation :
Dublin, Irlande
Date de la manifestation :
from 25-04-2016 to 28-04-2016
Manifestation à portée :
International
Titre de l'ouvrage principal :
Ireland International Conference on Education, Dublin 25-28 April 2016
Editeur scientifique :
Shoniregun, Charles A.
Maison d'édition :
Infonomics Society
ISBN/EAN :
978-1-908320-67-4
Pagination :
85-86
Peer reviewed :
Peer reviewed
Focus Area :
Educational Sciences
Disponible sur ORBilu :
depuis le 10 juin 2016

Statistiques


Nombre de vues
222 (dont 15 Unilu)
Nombre de téléchargements
5 (dont 2 Unilu)

Bibliographie


Publications similaires



Contacter ORBilu