Article (Scientific journals)
Die Erfahrung des Außerordentlichen. Fremdheit/Vertrautheit als methodisches Differential einer Ethnographie pädagogischer Ordnungen
BOLLIG, Sabine; NEUMANN, Sascha
2012In Zeitschrift für Qualitative Forschung, 12 (2/2011)
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
2012_Bollig_Neumann_ZQF.pdf
Publisher postprint (1.3 MB)
Request a copy

All documents in ORBilu are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Ethnographie; Erziehungswissenschaft; Methodologie; Ethnography; Educational Sciences; Methodology
Abstract :
[en] This contribution focuses on the significance of ethnographic research strategies in educational sciences towards an empirical analysis of pedagogical orders. This issue will be reflected on in the horizon of the leading methodological differentiation between strangeness and familiarity, which plays a dominant role in the reflection of educational ethnographic research strategies. In light of this, three different motives of strangeness in educational ethnography will be distinguished in the recent methodological debate in educational ethnography. Against the backdrop of the limitations and delimitations of these motives, the contribution attempts to develop a concept of strangeness which allows – in strategic terms – to explore orders in their pedagogical dimension. Regarding to Waldenfels conception of strangeness and Bourdieus theory of field the motive of Estrangement (Verfremdung) is detailed to specify the ethnographic account to pedagogical orders. Thus, the specific contribution of ethnographic strategies to an empirical reconstruction of pedagogical orders has to be seen in the epistemological role of the field researcher in ethnographic research.
[de] Der Beitrag schließt an eine methodologische Diskussion an, die unter dem Leitbegriff pädagogischer Ordnungen ein nicht-normatives Verständnis der Eigenlogik pädagogischer Praxis zum Ausgangspunkt empirischer Forschungsbemühungen macht. Vor dem Hintergrund der damit verbunden Zielsetzung einer empirischen Bestimmung des Pädagogischen, lotet der Beitrag den Stellenwert ethnographischer Forschungsstrategien in der Erziehungswissenschaft für eine solche Forschungsaufgabe aus. Dabei wird auf die auch für erziehungswissenschatliche Ethnographie nach wie vor zentrale methodologische Leitdifferenz von Fremdheit/Vertrautheit zurückgegriffen und zunächst eine Analyse der aktuellen methodologischen Debatte um die Ethnographie in der Erziehungswissenschaft vorgestellt. Aus diesem Diskurs werden drei Fremdheitsmotive herausgearbeitet, deren Be- und Entgrenzungen mit Blick auf eine Ethnographie pädagogischer Ordnungen diskutiert werden. Im Rückgriff auf Waldenfels Fremdheitsbegriff und die Bourdieusche Feldtheorie wird die ‚Verfremdung‘ als methodologischer Bezugspunkt einer ethnographischen Empirie pädagogischer Ordnungen entfaltet, wobei der epistemologische Stellenwert der Feldforschungsperson in den Vordergrund rückt.
Disciplines :
Education & instruction
Social work & social policy
Sociology & social sciences
Identifiers :
UNILU:UL-ARTICLE-2012-622
Author, co-author :
BOLLIG, Sabine ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Integrative Research Unit: Social and Individual Development (INSIDE)
NEUMANN, Sascha ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Integrative Research Unit: Social and Individual Development (INSIDE)
Language :
German
Title :
Die Erfahrung des Außerordentlichen. Fremdheit/Vertrautheit als methodisches Differential einer Ethnographie pädagogischer Ordnungen
Alternative titles :
[en] Experiencing the extraordinary. Strangeness/Familiarity as a methodological differential in the ethnography of pedagogical orders
Publication date :
2012
Journal title :
Zeitschrift für Qualitative Forschung
ISSN :
1438-8324
Publisher :
Barbara Budrich Verlang
Volume :
12
Issue :
2/2011
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Available on ORBilu :
since 22 April 2013

Statistics


Number of views
179 (9 by Unilu)
Number of downloads
3 (1 by Unilu)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBilu