Profil

BOLLIG Sabine

Main Referenced Co-authors
Kelle, Helga (12)
HONIG, Michael-Sebastian  (7)
NEUMANN, Sascha  (5)
Mohn, Bina (3)
NIENHAUS, Sylvia  (3)
Main Referenced Keywords
Ethnographie (19); Ethnography (17); Early Childhood Education and Care (11); ethnography (10); childhood studies (6);
Main Referenced Unit & Research Centers
Integrative Research Unit: Social and Individual Development (INSIDE) > Institute for Research on Generations and Family (14)
Main Referenced Disciplines
Sociology & social sciences (49)
Education & instruction (39)
Social work & social policy (20)
Anthropology (13)
Human geography & demography (4)

Publications (total 58)

The most downloaded
2048 downloads
Bollig, S. (2013). Entwicklungskindheit als Beobachtungsprojekt. Ethnographische Studien zu den Praktiken der Entwicklungsbeobachtung in kindermedizinischen Untersuchungen [Doctoral thesis, Universität Bielefeld]. ORBilu-University of Luxembourg. https://orbilu.uni.lu/handle/10993/21055 https://hdl.handle.net/10993/21055

The most cited

147 citations (OpenCitations)

Bollig, S., & Kelle, H. (2016). Children as participants in practices: the challenges of practice theories to an actor-centred sociology of childhood. In Eßer, M. Baader, T. Betz, ... B. Hungerland (Eds.), Reconceptualising Agency and Childhood: New Perspectives in Childhood Studies (pp. 34-47). London, United Kingdom: Routledge. doi:10.4324/9781315722245 https://hdl.handle.net/10993/20400

Bollig, S. (In press). 'Doing Familienähnlichkeit' in der Kindertagespflege. In I. Nentwig-Gesemann, K. Fröhlich-Gildhoff, T. Betz, ... S. Viernickel (Eds.), Forschung in der Frühpädagogik, Bd 9, Institutionalisierung früher Kindheit und Organisationsentwicklung (Forschung in der Frühpädagogik, Band 9). Freiburg, Germany: Fel Verlag.
Peer reviewed

Bollig, S., & Kelle, H. (2016). Children as participants in practices: the challenges of practice theories to an actor-centred sociology of childhood. In Eßer, M. Baader, T. Betz, ... B. Hungerland (Eds.), Reconceptualising Agency and Childhood: New Perspectives in Childhood Studies (pp. 34-47). London, United Kingdom: Routledge. doi:10.4324/9781315722245
Peer reviewed

Bollig, S. (24 February 2016). Ethnographische Forschung als multiple Verräumlichungspraxis. Reflexionen des Verhältnisses von Forschung und Feld entlang einer multi-sited ethnography zur ‚Vielfalt betreuter Kindheiten‘ [Paper presentation]. Internationale Konferenz "Ethnographie der Praxis - Praxis der Ethnographie", Hildesheim, Germany.

Bollig, S. (14 January 2016). Agency - praxisanalytisch [Paper presentation]. Translokale Workshopreihe "Relationale Zugänge in angewandten Sozialwissenschaften", Trier & Hildesheim, Germany.

Bollig, S., & Betz, T. (2016). Ungleicheiten in früher Kindheit. Was trägt die Kindertagesbetreuung zu deren Abbau oder Verstetigung bei? In C. Luxemburg (Ed.), Caritas Sozialalmanach 2016- Ungleichheiten (pp. 331-344). Luxemburg, Luxembourg: Caritas Luxemburg.

Bollig, S., Honig, M.-S., & Mohn, B. E. (2016). Day Care Routine as a Learning Context. Observing and Detecting Informal Learning. Berlin, Germany: dohrmannVerlag.

Bollig, S. (2016). Übergänge / Transitionen in früher Kindheit. In Service Nationale de la Jeunesse (Ed.), Pädagogische Handreichung. Die Eingewöhnung in Kindertagesstätten. Luxembourg, Unknown/unspecified: SNJ.

Bollig, S., & Neumann, S. (2016). “Topographies of Early Childhood Education and Care – Perspectives from the intersection of childhood studies, human geography and educational research” [Paper presentation]. Räume für Bildung. Räume der Bildung, Kassel, Germany.

Bollig, S. (2016). Diverse places, unequal spaces? A spatial approach to children’s enacted day care childhoods [Paper presentation]. AAG Annual Meeting, San Francisco, United States.

Bollig, S., Honig, M.-S., & Nienhaus, S. (2016). Vielfalt betreuter Kindheiten. Ethnographische Fallstudien zu den Bildungs- und Betreuungsarrangements 2-4jähriger Kinder. Belval, Luxembourg: University of Luxemburg.

Bollig, S., & Schulz, M. (2016). Ethnografie. In M. Zimmermann & H. Lindner (Eds.), WiRiLex - Wissenschaftlich-Religionspädagogisches Lexikon (pp. 100117). Deutsche Bibelgesellschaft.

Bollig, S. (12 December 2015). Making Places. Zu den Räumen betreuter Kindheiten [Paper presentation]. Kindheitsforschung zwischen Erziehungswissenschaft und Soziologie, Luxembourg, Luxembourg.

Bollig, S., & Nienhaus, S. (10 December 2015). Vielfalt betreuter Kindheiten. Ethnographische Portraits zu den Bildungs- und Betreuungsarrangements 2-4jähriger Kinder [Paper presentation]. Bildungslandschaften früher Kindheit. Bilanz und Perspektiven im Austausch zwischen Forschung, Praxis & Politik, Luxembourg, Luxembourg.

Bollig, S. (31 October 2015). Going beyond children´s a priory agency - a practice-theoretical approach [Paper presentation]. 23rd International RECE Conference "Narratives of Difference", Dublin, Ireland.

Bollig, S. (06 March 2015). Praktizierte Betreuungsarrangements: ein ethnographischer Zugang zu den diversen Formen betreuter Kindheit [Paper presentation]. Im Spannungsfeld zwischen Konstruktion und Normativität: Diversität in der Pädagogik der frühen Kindheit. Jahrestagung der Kommission 'Pädagogik der frühen Kindheit' in der DGfE, Köln, Germany.

Bollig, S. (March 2015). Making day care childhoods. Approaching the diverse spaces of the Luxembourgian field of early childhood education and care [Paper presentation]. 'Hetereogenity, Differences and Inequality in Early Childhood Education and Care. Ethnographic/Qualitative Approaches'. International Research Workshop, Walferdange/Luxembourg, Luxembourg.

Bollig, S. (2015). The Multiple Geographies of Early Childhood Education and Care: An Ethnographic Approach to the Places and Spaces of Young Children’s Care Arrangements. In S. Bollig, M.-S. Honig, S. Neumann, ... C. Seele (Eds.), MultiPluriTrans in Educational Ethnography. Approaching the Multimodality, Plurality and Translocality of Educational Realities. Bielefeld, Germany: transcript.
Peer reviewed

Bollig, S., Honig, M.-S., & Mohn, B. E. (2015). Le quotidien des structures d‘accueil: un contexte d‘apprentissage. Observer et découvrir l’apprentissage informel. Berlin, Germany: dohrmannVerlag.

Mohn, B. E., & Bollig, S. (2015). Les enfants en tant que frontaliers. Pratiques transitoires dans le quotidien des structures d’accueil. Deux DVD avec brochure d’accompagnement. Berlin, Germany: dorhmannVerlag.

Mohn, B., & Bollig, S. (2015). Kinder als Grenzgänger. Übergangspraktiken im Betreuungsalltag. Doppel-DVD mit Begleitheft. Berlin, Germany: dohrmannVerlag.

Bollig, S., Honig, M.-S., & Mohn, B. (2015). Betreuungsalltag als Lernkontext. Informelles Lernen beobachten und entdecken. Berlin, Germany: dohrmannVerlag.

Bollig, S., Honig, M.-S., Neumann, S., & Seele, C. (2015). Approaching the Complexities of Educational Realities. An Introduction. In S. Bollig, M.-S. Honig, S. Neumann, ... C. Seele (Eds.), MultiPluriTrans in Educational Ethnography. Approaching the Multimodality, Plurality and Translocality of Educational Realities (pp. 9-33). Bielefeld, Germany: transcript.
Peer reviewed

Bollig, S., Honig, M.-S., Neumann, S., & Seele, C. (Eds.). (2015). MultiPluriTrans in Educational Ethnography. Approaching the Multimodality, Plurality and Translocality of Educational Realities. Bielefeld, Germany: transcript.

Bollig, S., Honig, M.-S., Neumann, S., & Seele, C. (2015). MultiPluriTrans in Educational Ethnography. Approaching the Multimodality, Plurality and Translocality of Educational Realities. Bielefeld, Germany: transcript.

Bollig, S. (January 2015). Tracing the spatiality of day care childhoods. Children’s participation in the daily production of the diverse spaces of ECEC [Paper presentation]. 4th International Conference on the Geographies of Children, Youth and Family. ‘Young People, Borders and Well-Being’, San Diego, United States.

Kelle, H., Seehaus, R., & Bollig, S. (2015). Child Health Records as Socio-Material Instruments of Distributing Responsibility. A Comparative Analysis of Paediatric Documents from Austria, England and Germany. Children and Society, 29, 169–173. doi:10.1111/chso.12109
Peer Reviewed verified by ORBi

Bollig, S. (25 October 2014). 'Normale Kindheit' als Beobachtungsprojekt. Ethnographische Zugänge zu den Praktiken der Entwicklungsbeobachtung [Paper presentation]. Symposium 'Normierte Kindheit', Zürich, Switzerland.

Bollig, S. (09 September 2014). Children as daily border crossers – children’s transitional practices as their contribution to the everyday accomplishment of ECEC Systems [Paper presentation]. 24th Annual Conference of the European Early Childhood Education Research Association EECERA, Crete, Greece.

Bollig, S., & Kelle, H. (August 2014). Kinder als Akteure oder als Partizipanden von Praktiken? Zu den Herausforderungen für eine akteurszentrierte Kindheitssoziologie durch Praxistheorien. Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation = Journal for Sociology of Education and Socialization, 34 (3), 263-279.
Peer reviewed

Bollig, S., & Mohn, B. (04 July 2014). Children as daily border crossers – transitional practices in ECEC [Paper presentation]. 5th International Conference "Researching children's everyday lives: socio-cultural context", University of Sheffield, United Kingdom.

Bollig, S. (08 May 2014). The plural spaces of childcare. Care arrangements from the 'vantage point' of children [Paper presentation]. Values of childhood and values of childhood studies, Oulu, Finland.

Bollig, S. (10 March 2014). Lost in Translation? The traditions and prospects of utilizing the concept of “children as actors” in (early childhood) educational research [Paper presentation]. Traditionen und Zukünfte. 24. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft, Berlin, Germany.

Bollig, S. (22 November 2013). The multiple geographies of ECEC - Care arrangements from the 'vantage point' of children [Paper presentation]. MultiPluriTrans - Emerging Fields of Educational Ethnography, Luxembourg, Luxembourg.

Bollig, S., & Neumann, S. (21 November 2013). MultiPluriTrans. Emerging Fields in Educational Ethnography. Introduction to the conference [Paper presentation]. MultiPluriTrans - Emerging Fields of Educational Ethnography. International Conference on Ethnography in Education and Social Work, Luxembourg, Luxembourg.

Bollig, S., & Kelle, H. (October 2013). The implicit construction of ‘children at risk’. On the dynamics of practise and programme in development screenings in early childhood. Journal of Early Childhood Research, 11 (3), 248– 261. doi:10.1177/1476718X13482273
Peer Reviewed verified by ORBi

Bollig, S., & Kelle, H. (26 September 2013). Kinder als Akteure oder als Partizipanden von Praktiken? [Paper presentation]. Kinder als Akteure?! Agency und Kindheit, University of Hildesheim, Germany.

Bollig, S. (2013). Entwicklungskindheit als Beobachtungsprojekt. Ethnographische Studien zu den Praktiken der Entwicklungsbeobachtung in kindermedizinischen Untersuchungen [Doctoral thesis, Universität Bielefeld]. ORBilu-University of Luxembourg. https://orbilu.uni.lu/handle/10993/21055

Bollig, S., & Nienhaus, S. (30 August 2013). Unequal geographies of ‘day-care childhood’. ECEC policies, familial strategies and children’s activities [Paper presentation]. 23th EECERA-Conference: Values, Cultures and Contexts, Tallin, Estonia.

Bollig, S. (2013). Ethnographische Kindheitsforschung [Paper presentation]. Vorlesungsreihe "Doing Research", Hildesheim, Germany.

Bollig, S. (April 2013). Rezension von: Richter, Martina: Die Sichtbarmachung des Familialen, Gesprächspraktiken in der Sozialpädagogischen Familienhilfe. Erziehungswissenschaftliche Revue, 12 (2).

Bollig, S. (2013). ‚Individuelle Entwicklung‘ als familiales Projekt. Zur Normativität von Normalisierungspraktiken in kindermedizinischen Früherkennungsuntersuchungen. In H. Kelle & J. Mierendorff (Eds.), Normierung und Normalisierung der Kindheit (Kindheiten, pp. 99-118). Weinheim, Germany: Juventa.

Bollig, S., & Schulz, M. (2012). Die Aufführung des Beobachtens. Eine praxisanalytische Skizze zu den Praktiken des Beobachtens in Kindertageseinrichtungen. In S. Müller-Hebenstreit & B. Müller (Eds.), Beobachten in der Frühpädagogik. Praxis - Forschung - Kamera (pp. 89-103). Weimar, Unknown/unspecified: Dasar Netz.

Friebertshäuser, B., Kelle, H., Boller, H., Bollig, S., Huf, C., Langer, A., Ott, M., & Richter, S. (Eds.). (2012). Feld und Theorie. Herausforderungen erziehungswissenschaftlicher Ethnographie. Opladen, Unknown/unspecified: Barbara Budrich Verlag.

Bollig, S., Kelle, H., & Seehaus, R. (2012). (Erziehungs-)Objekte beim Kinderarzt. Zur Materialität von Erziehung in Kindervorsorgeuntersuchungen. Zeitschrift fur Pädagogik. Beiheft, 58, 218-237.
Peer reviewed

Bollig, S., & Neumann, S. (2012). Die Erfahrung des Außerordentlichen. Fremdheit/Vertrautheit als methodisches Differential einer Ethnographie pädagogischer Ordnungen. Zeitschrift für Qualitative Forschung, 12 (2/2011).
Peer Reviewed verified by ORBi

Bollig, S., & Kelle, H. (2012). Vergleichen und Kontrastieren. Zur analytischen Konstruktion von Feldern und Vergleichsobjekten in der ethnographischen Forschung. In B. Friebertshäuser, H. Kelle, H. Boller, S. Bollig, C. Huf, A. Langer, M. Ott, ... S. Richter (Eds.), Feld und Theorie. Herausforderungen erziehungswisssenschaftlicher Ethnographie (pp. 201-216). Opladen, Germany: Barbara Budrich.

Bollig, S., & Schulz, M. (2011). The performance of observation. An analytical scetch of the practices of observation in children's day care centres [Paper presentation]. (Doing) Ethnography in Early Childhood Education and Care. Proceedings of an International Colloquium at the University of Luxembourg, University of Luxembourg, Luxembourg.

Bollig, S. (2011). Notizen machen, Bögen ausfüllen, Geschichten schreiben. Analytische Perspektiven auf die materialen Praktiken der bildungsbezogenen Beobachtung von Kindern im Elementarbereich. In P. Cloos & M. Schulz (Eds.), Kindliches Tun beobachten und dokumentieren. Perspektiven auf die Bildungsbegleitung in Kindertageseinrichtungen, 1 (pp. 33-48). Weinheim, Germany: Juventa.

Bollig, S. (2010). Die Eigenzeiten der Entwicklung(sdiagnostik). In H. Kelle (Ed.), Kinder unter Beobachtung (pp. 33-48). Opladen, Unknown/unspecified: Barbara Budrich Verlag.

Bollig, S., & Tervooren, A. (2009). Die Ordnung der Familie als Präventionsressource. Informelle Entwicklungsdiagnostik in Vorsorge- und Schuleingangsuntersuchungen am Beispiel kindlicher Fernsehnutzung. Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation = Journal for Sociology of Education and Socialization, 29 (2), 157-174.
Peer reviewed

Bollig, S., & Kelle, H. (2009). Früherkennung und Prävention von Entwicklungsstörungen. Medizinisierung und Pädagogisierung der frühen Kindheit aus praxisanalytischer Perspektive. In M. Behnisch & M. Winkler (Eds.), Soziale Arbeit und Naturwissenschaft. Einflüsse, Diskurse, Perspektiven (pp. 42-57). Reinhardt.

Bollig, S. (2008). 'Praktiken der Instrumentierung'. Methodologische und methodische Überlegungen zur ethnografischen Analyse materialer Dokumentationspraktiken in kinderärztlichen Vorsorgeuntersuchungen. Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation = Journal for Sociology of Education and Socialization, 28 (3), 301-315.
Peer reviewed

Bollig, S., & Ott, M. (2008). Entwicklung auf dem Prüfstand: zum praktischen Management von Normalität in Kindervorsorgeuntersuchungen. In H. Kelle & A. Tervooren (Eds.), Ganz normale Kinder. Heterogenität und Standardisierung kindlicher Entwicklung (pp. 207-224). Weinheim, Germany: Juvent.

Bollig, S., & Kelle, H. (2008). Hybride Praktiken. Methodologische Überlegungen zu einer erziehungswissenschaftlichen Ethnographie kindermedizinischer Vorsorgeuntersuchungen. In B. Hünersdorf, C. Maeder, ... B. Müller (Eds.), Ethnographie und Erziehungswissenschaft. Methodologische Reflexionen und empirische Annäherungen (pp. 121-130). Weinheim, Germany: Juvent.

Bollig, S., & Kelle, H. (2008). Kinderkörper in der Praxis. Ein Forschungsprojekt zur Kulturanalyse von entwicklungsbezogenen kindermedizinischen Untersuchungen. Logos interdisziplinär, 16, 108-113.

Bollig, S. (2008). Rezension zu Peter Cloos & Werner Thole (Hrsg.) (2006). Ethnografische Zugänge. Forum: Qualitative Sozialforschung, 9 (2), 9.
Peer Reviewed verified by ORBi

Bollig, S., & Kelle, H. (2006). Geschlechteraspekte als Elemente frühpädagogischen Orientierungswissens? Ein kritischer Kommentar zu den Bildungsplänen in Hessen und NRW. Betrifft Mädchen, 19, 105-110.

Bollig, S. (2004). Zeigepraktiken: How to do quality with things. In M.-S. Honig, M. Joos, ... N. Schreiber (Eds.), Was ist ein guter Kindergarten. Theoretische und empirische Analysen zum Qualitätsbegriff in der Pädagogik (pp. 193-226). Weinheim, Germany: Juventa.

Contact ORBilu