Article (Périodiques scientifiques)
"Rationale Trennung" oder "Marriage d'Amour"? Zum Verhältnis von Geschichte und Philosophie in der Erziehungswissenschaft
PRIEM, Karin; Fendler, Lynn
2015In Zeitschrift für Pädagogik, 5
Peer reviewed vérifié par ORBi
 

Documents


Texte intégral
02_Priem_Fendler.pdf
Postprint Éditeur (474.44 kB)
Demander un accès

Tous les documents dans ORBilu sont protégés par une licence d'utilisation.

Envoyer vers



Détails



Résumé :
[en] The contribution serves as an example of enabling permeability between philosophy and history within the frame work of educational science. It deals with the epistemological, material, political, and categorical conditions, some of which initiate a separation of historical science from philosophy, whereas others allow, on the one hand, for history to profit from philosophy and, on the other, for philosophy to profit from history. It is shown how much is to be gained by both philosophy and historical science through reciprocal openness within educational science. A greater integration of philosophical thought into education history and vice versa may draw attention to blind spots on both sides, to unchallenged methodological archetypes and seemingly unavoidable mental dispositions, the reflection of which may contribute to an enrichment of educational research.
Disciplines :
Sciences sociales & comportementales, psychologie: Multidisciplinaire, généralités & autres
Auteur, co-auteur :
PRIEM, Karin  ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Education, Culture, Cognition and Society (ECCS)
Fendler, Lynn
Co-auteurs externes :
yes
Langue du document :
Allemand
Titre :
"Rationale Trennung" oder "Marriage d'Amour"? Zum Verhältnis von Geschichte und Philosophie in der Erziehungswissenschaft
Date de publication/diffusion :
2015
Titre du périodique :
Zeitschrift für Pädagogik
ISSN :
0044-3247
Maison d'édition :
Julius Beltz, Weinheim, Allemagne
Volume/Tome :
5
Peer reviewed :
Peer reviewed vérifié par ORBi
Disponible sur ORBilu :
depuis le 17 juin 2015

Statistiques


Nombre de vues
209 (dont 16 Unilu)
Nombre de téléchargements
7 (dont 7 Unilu)

citations Scopus®
 
7
citations Scopus®
sans auto-citations
2

Bibliographie


Publications similaires



Contacter ORBilu