Contribution à des ouvrages collectifs (Parties d’ouvrages)
Körper_Maschinen? Die Verschmelzung von Mensch und Technik in Pädagogik, Industrie und Wissenschaft
HERMAN, Frederik; PRIEM, Karin; THYSSEN, Geert
2015In Caruso, Marcelo; Mietzner, Ulrike; Wiegmann, Ulrich (Eds.) Jahrbuch für Historische Bildungsforschung
 

Documents


Texte intégral
Herman_Priem_Thyssen_Körper_Maschinen?.pdf
Postprint Éditeur (12.37 MB)
Demander un accès

Tous les documents dans ORBilu sont protégés par une licence d'utilisation.

Envoyer vers



Détails



Mots-clés :
vocational education and professional orientation; physical-mechanical interconnections; body-machine metaphors; images and concepts; rationalisation and mechanisation of education
Résumé :
[en] This paper unveils mutually constituent material, visual and metaphorical expressions of encounters between the human and the mechanical. It investigates circumstances and ways in which these expressions have come into existence, and captured and mobilised new forms of knowing and acting. The paper explores firstly, how certain ‘orienting frames of reference’ and associated ‘experimental systems’ have managed to materialise around the body-machine and penetrate theory and praxis; and, secondly, what visual and textual sources related to a vocational school reveal about where and how the body-machine has come to operate in education, industry and science. The paper thereby analyses photographs not only as media presenting, representing and interrogating common thought and practice but rather as agents adding further layers to networks of meaning around the body-machine. It shows how the body-machine in metaphorical, material and visual ways became a key element of dynamic mental maps underlying educational practices and research.
Centre de recherche :
InES
Disciplines :
Education & enseignement
Histoire
Auteur, co-auteur :
HERMAN, Frederik ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Education, Culture, Cognition and Society (ECCS)
PRIEM, Karin  ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Education, Culture, Cognition and Society (ECCS)
THYSSEN, Geert ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Education, Culture, Cognition and Society (ECCS)
Co-auteurs externes :
no
Langue du document :
Allemand
Titre :
Körper_Maschinen? Die Verschmelzung von Mensch und Technik in Pädagogik, Industrie und Wissenschaft
Titre traduit :
[en] Body_Machine? Encounters of the Human and the Mechanical in Education, Industry and Science
Date de publication/diffusion :
2015
Titre de l'ouvrage principal :
Jahrbuch für Historische Bildungsforschung
Editeur scientifique :
Caruso, Marcelo
Mietzner, Ulrike
Wiegmann, Ulrich
Maison d'édition :
Klinkhardt, Bad Heilbrunn, Allemagne
Collection et n° de collection :
20
Pagination :
47-75
Intitulé du projet de recherche :
FAMOSO
Organisme subsidiant :
FNR - Fonds National de la Recherche
Disponible sur ORBilu :
depuis le 31 octobre 2014

Statistiques


Nombre de vues
371 (dont 22 Unilu)
Nombre de téléchargements
2 (dont 2 Unilu)

Bibliographie


Publications similaires



Contacter ORBilu