Profil

LENZ Thomas

University of Luxembourg > Faculty of Humanities, Education and Social Sciences (FHSE) > LUCET

ORCID
0000-0002-2255-6048
Main Referenced Co-authors
BACKES, Susanne  (33)
Zillien, Nicole (11)
FISCHBACH, Antoine  (8)
GEZER, Elif Tuğçe  (8)
UGEN, Sonja  (8)
Main Referenced Keywords
European Public Schools (3); Educational Trajectories (2); Large-Scale Assessment (2); Luxembourg (2); Student Population (2);
Main Referenced Unit & Research Centers
Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Luxembourg Centre for Educational Testing (LUCET) (1)
University of Luxembourg, LIS Datacenter and LISER (1)
University of Luxemburg: Luxembourg Centre for Educational Testing (LUCET) (1)
Main Referenced Disciplines
Sociology & social sciences (61)
Education & instruction (60)
History (5)
Social & behavioral sciences, psychology: Multidisciplinary, general & others (2)
Languages & linguistics (1)

Publications (total 126)

The most downloaded
1518 downloads
Lenz, T., Jäckel, M., & Zillien, N. (2005). Stadt-Land-Unterschiede der Internetnutzung - eine empirische Untersuchung der regionalen digitalen Spaltung. merz | medien + erziehung, die Zeitschrift für Medienpädagogik, 6, 17-28. https://hdl.handle.net/10993/439

The most cited

12 citations (OpenCitations)

Lenz, T., Rohstock, A., & Schreiber, C. (2013). Tomorrow Never Dies. A Socio-Historical Analysis of the Luxembourgish Curriculum. In B. Pinar (Ed.), International Handbook of Curriculum Research (2nd ed, pp. 315-328). New York, United States: Routledge. doi:10.4324/9780203831694 https://hdl.handle.net/10993/8675

Publications

Books

Written alone

Lenz, T. (2011). Konsum und Modernisierung. Die Debatte um das Warenhaus als Diskurs um die Moderne. Bielefeld, Unknown/unspecified: transcript.

Written in collaboration

Lenz, T., Jäckel, M., & Zillien, N. (2005). Die regionale digitale Spaltung. Eine empirische Studie zu Unterschieden in der Internetnutzung in Stadt und Land. CEB.

Direction and/or edition of collective works (including proceedings of scientific meetings, special issues of journals)

Harion, D., Morys, N., & Lenz, T. (Eds.). (2023). Diversität und Demokratie. Gesellschaftliche Vielfalt und die Zukunft der sprachlichen und politischen Bildung. (1). Germany: Wochenschau Verlag.
Peer reviewed

Lenz, T., & Gardin, M. (Eds.). (2018). Die Schule der Nation. Bildungsgeschichte und Identität in Luxemburg. Beltz/ Juventa.

Tröhler, D., & Lenz, T. (Eds.). (2015). Trayectorias del desarrollo de los sistemas educativos modernos. Entre lo nacional y lo global. Barcelona, Spain: Octaedro.

Tröhler, D., & Lenz, T. (Eds.). (2015). Trajectories in the Development of Modern School Systems: Between the National and the Global. New York, United States: Routledge. doi:10.4324/9781315696898

Bähr, C., Bauschmid, S., Ruf, O., & Lenz, T. (Eds.). (2009). Überfluss und Überschreitung - Die kulturelle Praxis des Verausgabens. Transcript.

Articles and book chapters

Articles in journals with peer reviewing

Backes, S., Baumann, I. E., Harion, D., Sattler, S., & Lenz, T. (2021). Why flipping the classroom is not enough: Digital curriculum making after the pandemic. Prospects. doi:10.1007/s11125-021-09555-9
Peer reviewed

Lenz, T. (2017). Toute la vie pour apprendre. Histoire de l´education des adultes au Luxembourg. Hemecht : Zeitschrift für Luxemburger Geschichte = Revue d'Histoire Luxembourgeoise, 3-4 (69), 479-482.
Peer reviewed

Lenz, T. (2017). Die Reformierung des Menschen durch Stadtraumgestaltung. IJHE Bildungsgeschichte, 7 (2), 267-269.
Peer Reviewed verified by ORBi

Lenz, T. (2016). Aly Schroeder: Développement de la Formation Professionelle au Grand-Duché de Luxembourg. Hemecht : Zeitschrift für Luxemburger Geschichte = Revue d'Histoire Luxembourgeoise, 1 (68), 133-134.
Peer reviewed

Lenz, T. (2015). Gründlich zivilisiert? Der Wertewandel in historischer Perspektive. IJHE Bildungsgeschichte, 5 (2), 246-249.
Peer Reviewed verified by ORBi

Lenz, T. (June 2013). Billige Ware, billige Liebe? Kundinnen, Verkäuferinnen und Prostituierte im Kaiserreich und der Weimarer Republik. Juni: Magazin für Literatur und Politik, 09 (47/48), 185-199.
Peer reviewed

Lenz, T. (2012). Inszenierte Wissenschaft. IJHE Bildungsgeschichte, (2), 267-269.
Peer Reviewed verified by ORBi

Lenz, T., & MagShamhráin, R. (2012). Inventing Diseases: Kleptomania, Agoraphobia and Resistance to Modernity. Society, 49 (3), 279-283. doi:10.1007/s12115-012-9542-z
Peer Reviewed verified by ORBi

Lenz, T. (2011). Walhalla ist ein Warenhaus - Der hochtechnisierte Romantizismus des deutschen Kaiserreichs. Dérive : Zeitschrift für Stadtforschung, (43), 15-18.
Peer reviewed

Lenz, T., & Rohstock, A. (2011). The Making of the Luxembourger. Histories of Schooling and National Identity in the Grand Duchy. Encounters on Education, 12, 61-76.
Peer reviewed

Lenz, T., & Rohstock, A. (2010). Fiat Lux! Luxemburger Schulgeschichtsschreibung zwischen nationaler Tradition und europäischer Identität. Zeitschrift für Pädagogische Historiographie, 16 (2), 71-79.
Peer reviewed

Lenz, T. (2009). Das Warenhaus als Erzieher. Modernisierung und Modernisierungskritik um 1900. Zeitschrift für Pädagogische Historiographie, 47-55.
Peer reviewed

Lenz, T., Jäckel, M., & Zillien, N. (2005). Stadt-Land-Unterschiede der Internetnutzung - eine empirische Untersuchung der regionalen digitalen Spaltung. merz | medien + erziehung, die Zeitschrift für Medienpädagogik, 6, 17-28.
Peer reviewed

Lenz, T., Jäckel, M., & Zillien, N. (2002). Vor Outlook sind wir alle gleich - Egalisierungs- und Hierarchisierungstendenzen im Zuge der E-Mail-Nutzung. Kommunikation@gesellschaft, 3, 7-17.
Peer reviewed

Articles in journals without peer reviewing

LENZ, T., & Zillien, N. (2021). Digitale Ungleichheit in der Wissensgesellschaft. Wie die Coronakrise Problemlagen im Bildungsbereich verschärft. Überaus. Journal für Übergange in Ausbildung und Beruf.
Editorial reviewed

Lenz, T., & Zillien, N. (2014). Wissen im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit. Neue Gesellschaft - Frankfurter Hefte, (5), 28-30.

Lenz, T. (2014). Literarischer Journalismus. Theorie - Traditionen - Gegenwart. MEDIENwissenschaft: Rezensionen, Reviews, (02/03), 232-234.

Lenz, T. (2011). Walhalla ist ein Warenhaus Der hochtechnisierte Romantizismus des deutschen Kaiserreichs (republished article from "derive"). Eurozine, (06), 1-7.

Lenz, T. (2011). The Video Game Theory Reader 2. MEDIENwissenschaft: Rezensionen, Reviews, (01), 126-127.

Lenz, T. (2010). Eine europäische Erfolgsgeschichte? Luxemburgische Schulgeschichtsschreibung und nationale Identität, Forum für Politik, Gesellschaft und Kultur in Luxemburg. Forum für Politik, Gesellschaft und Kultur in Luxemburg, 301, 36-39.

Book chapters

Ugen, S., Lenz, T., Colling, J., Grund, A., Keller, U., Esch, P., Backes, S., Gezer, E. T., Hoffmann, D., Elisa, M., Weis, L., & Fischbach, A. (2023). Conclusion and Implications. In European Public School Report 2023: Preliminary Results on Student Population, Educational Trajectories, Mathematics Achievement, and Stakeholder Perceptions (pp. 150 - 162). Luxembourg: LUCET & SCRIPT. doi:10.48746/EPS2023-5

Backes, S., Gezer, E. T., Keller, U., & LENZ, T. (2023). Educational Trajectories in Luxembourg's European Public Schools. In S. LUCET (Ed.), European Public School Report 2023: Preliminary Results on Student Population, Educational Trajectories, Mathematics Achievement, and Stakeholder Perceptions (pp. 71-95). Luxembourg, Luxembourg: University of Luxembourg, LUCET.

Gezer, E. T., Backes, S., Keller, U., & Lenz, T. (2023). European Public Schools in Luxembourg: History, Overview, Attendance Rates, and Composition of the Student Population. In S. LUCET (Ed.), European Public School Report 2023: Preliminary Results on Student Population, Educational Trajectories, Mathematics Achievement, and Stakeholder Perceptions (pp. 3-38). Belval, Luxembourg: University of Luxembourg, LUCET.

Lenz, T. (2022). Das Volksschulwesen in Mettendorf. In Villa Medona (pp. 133-142). Gemeinde Mettendorf.

Lenz, T., Backes, S., & Heinz, A. (2021). Orientations dans le système scolaire luxembourgeois. In SCRIPT & LUCET (Ed.), Rapport national sur l’éducation au Luxembourg 2021 (pp. 84-85). Esch-sur-Alzette, Luxembourg: University of Luxembourg. doi:10.48746/bb2021lu-fr-16

Lenz, T., Backes, S., & Heinz, A. (2021). Orientierungen im luxemburgischen Schulsystem. In LUCET & SCRIPT (Eds.), Nationaler Bildungsbericht Luxemburg 2021 (pp. 84-85). Esch-sur-Alzette, Luxembourg: University of Luxembourg. doi:10.48746/bb2021lu-de-16

Backes, S., & Lenz, T. (2021). Das luxemburgische Schulsystem und seine Schulen. In S. LUCET, Nationaler Bildungsbericht Luxemburg 2021 (pp. 66-69). Esch-sur-Alzette, Unknown/unspecified: University of Luxembourg.

Backes, S., & Lenz, T. (2021). Le système scolaire luxembourgeois et ses école. In S. LUCET, Rapport national sur l’éducation au Luxembourg 2021 (pp. 66-69). Esch-sur-Alzette, Unknown/unspecified: University of Luxembourg.

Backes, S., & Lenz, T. (2021). Les élèves dans le système scolaire luxembourgeois. In S. LUCET, Rapport national sur l’éducation au Luxembourg 2021 (pp. 116-119). Esch-sur-Alzette, Unknown/unspecified: University of Luxembourg.

Backes, S., & Lenz, T. (2021). Schülerinnen und Schüler im luxemburgischen Schulsystem. In S. LUCET, Nationaler Bildungsbericht Luxemburg 2021 (pp. 116-119). Esch-sur-Alzette, Unknown/unspecified: University of Luxembourg.

Lenz, T., Backes, S., Ugen, S., & Fischbach, A. (2021). Bereit für die Zukunft? Der dritte Bildungsbericht für Luxemburg. In LUCET & SCRIPT (Eds.), Nationaler Bildungsbericht Luxemburg 2021 (pp. 10-13). Esch-sur-Alzette, Luxembourg: University of Luxembourg.

Lenz, T., Backes, S., Ugen, S., & Fischbach, A. (2021). Prêt pour l’avenir ? Le troisième rapport sur l’éducation au Luxembourg. In LUCET & SCRIPT, Rapport national sur l’éducation au Luxembourg 2021 (pp. 10-13). Esch-sur-Alzette, Luxembourg: University of Luxembourg.

Lenz, T., & Backes, S. (2020). The Education Report for Luxembourg. In C. Oggenfuss & S. C. Wolter, National Education Reports in European Countries. CIDREE Yearbook 2020 (pp. 79-97). Aarau, Switzerland: SCCRE.

Lenz, T. (2020). Die Pädagogisierung des Konsums. Zur Warenhaus- und Konsumkritik von rechts und links. In A. De Vincenti, N. Grube, M. Hofmann, ... L. Boser, Pädagogisierung des "guten Lebens". Bildungshistorische Perspektiven auf Ambitionen und Dynamiken im 20. Jahrhundert (pp. 275-291). Bern, Switzerland: Bibliothek am Guisanplatz.
Peer reviewed

Backes, S., Baumann, I. E., Harion, D., Lenz, T., & Sattler, S. (2020). Schule auf Distanz. Die Coronakrise und der Weg zu einem digitalen Curriculum in Luxemburg. In G. Mein & J. Pause, Self and Society in the Corona Crisis. Esch, Luxembourg: Melusina Press. doi:10.26298/h7kz-jv89
Peer reviewed

Lenz, T., Baumann, I. E., Ugen, S., & Fischbach, A. (2018). Bildungsverläufe, Mehrsprachigkeit und ein Ausblick auf die Zukunft. Der zweite Bildungsbericht für Luxemburg. In Lucet & Script, Nationaler Bildungsbericht Luxembourg 2018 (pp. 8-11). Luxembourg: Universität Luxemburg.

Lenz, T., Baumann, I. E., Ugen, S., & Fischbach, A. (2018). Parcours éducatifs, multilinguisme et perspectives. Le deuxième rapport national sur l'éducation. In LUCET & SCRIPT, Rapport National sur L'Éducation au Luxembourg 2018 (pp. 8-11). Université du Luxembourg.

Lenz, T., & Rohstock, A. (2018). Ein nationaler Weg zur Internationalisierung: Bildungsreformen in Luxemburg, 1945–1970. In T. Lenz & M. Gardin, Die Schule der Nation. Bildungsgeschichte und Identität in Luxemburg (pp. 173-192). Beltz/ Juventa.
Peer reviewed

Lenz, T., & Gardin, M. (2018). Die Schule der Nation. In T. Lenz & M. Gardin, Die Schule der Nation. Bildungsgeschichte und Identität in Luxemburg (pp. 7-12). Beltz/ Juventa.
Peer reviewed

Lenz, T., & Heinz, A. (2018). Das luxemburgische Schulsystem. Einblicke und Trends. In LUCET & SCRIPT, Nationaler Bildungsbericht Luxemburg 2018 (pp. 23-34). Esch-sur-Alzette, Luxembourg: Universität Luxemburg.
Peer reviewed

Lenz, T., & Heinz, A. (2018). Le système scolaire luxembourgeois : aperçu et tendances. In LUCET & SCRIPT, Rapport national sur l'éducation au Luxembourg 2018 (pp. 23-34). Esch-sur-Alzette, Luxembourg: Université du Luxembourg.

Lenz, T. (2017). From Anti-Semitism to Modernist Critique. The department store debate around 1900. In A. Peterle, Buy from Jews! Story of a Viennese store culture (pp. 54-66). Vienna, Austria: Amalthea.
Peer reviewed

Lenz, T. (2017). Warum das Warenhaus brennen musste. Kleine Geschichte eines Autodafés der Moderne. In A. Borrmann, D. Mölders, ... S. Wolfram (Eds.), Konsum und Gestalt. Leben und Werk von Salman Schocken und Erich Mendelsohn vor 1933 und im Exil (pp. 167-174). Berlin, Germany: Hentrich und Hentrich.

Tröhler, D., & Lenz, T. (2015). Trayectoiria del desarrolleo de la escuela moderna. Entre lo nacional y lo global: introducción. In D. Tröhler & T. Lenz (Eds.), Trayectorias del desarrollo de los sistemas educativos modernos. Entre lo nacional y lo global (pp. 9-19). Barcelona, Spain: Octaedro.

Lenz, T. (2015). Las disputas sobre la educación: los debates mediaticos y el ambito publico en Luxemburgo. In D. Tröhler & T. Lenz (Eds.), Trayectorias del desarrollo de los sistemas educativos modernos: Entre lo nacional y lo global (pp. 195-205). Barcelona, Spain: Octaedro.
Peer reviewed

Lenz, T. (2015). Contesting Education: Media Debates and the Public Sphere in Luxembourg. In D. Tröhler & T. Lenz (Eds.), TRAJECTORIES IN THE DEVELOPMENT OF MODERN SCHOOL SYSTEMS. Between the National and the Global (pp. 174-183). New York, United States: Routledge.

Tröhler, D., & Lenz, T. (2015). Trajectories of Development of Modern Schooling— Between the National and the Global. In D. Tröhler & T. Lenz (Eds.), TRAJECTORIES IN THE DEVELOPMENT OF MODERN SCHOOL SYSTEMS (pp. 3-10). New York, United States: Routledge.

Lenz, T., & Bertemes, J. (2015). Der erste nationale Bildungsbericht für Luxemburg - Ziele und Themen. In Université du Luxembourg & MENJE (Eds.), Bildungsbericht Luxemburg 2015. Band 2: Analysen und Befunde (pp. 6-7). Luxembourg, Luxembourg: Université du Luxembourg.

Lenz, T. (2014). Warum das Warenhaus brennen musste. Kleine Geschichte eines Autodafés der Moderne. In M. Löw (Ed.), Vielfalt und Zusammenhalt. Verhandlungen des 36. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Bochum und Dortmund 2012 (pp. 1155-1165). Frankfurt am Main, Unknown/unspecified: Campus.

Lenz, T., & Voss, P. (2013). Zwischen Politik, Polemik und Partizipation. Schule und Schulreform im Tageblatt. In D. Scuto, Y. Steichen, ... P. Lesch (Eds.), Un journal dans son siècle. Tageblatt 1913-2013 (pp. 288-297). Luxembourg: Editions Le Phare.
Peer reviewed

Lenz, T., Rohstock, A., & Schreiber, C. (2013). Tomorrow Never Dies. A Socio-Historical Analysis of the Luxembourgish Curriculum. In B. Pinar (Ed.), International Handbook of Curriculum Research (2nd ed, pp. 315-328). New York, United States: Routledge. doi:10.4324/9780203831694
Peer reviewed

Lenz, T. (2013). Veblen im Warenhaus. Theorien der "reaktionären Modernisierung" als Erklärungsansatz für die Warenhaus-Debatte im deutschen Kaiserreich. In G. Weiss-Sussex & U. Zitzelsperger (Eds.), Das Berliner Warenhaus. Geschichte und Diskurse/ The Berlin Department Store. History and Discourse (pp. 53-62). Frankfurt am Main, Unknown/unspecified: Peter Land Edition.

Lenz, T. (2013). Der Hitler-Sabbat. In D. Scuto, Y. Steichen, ... P. Lesch (Eds.), Voyage à travers le Siècle du Tageblatt. 1913-2013 (pp. 58-61). Luxembourg: Editions le Phare.
Peer reviewed

Rohstock, A., & Lenz, T. (2012). A National Path to Internationalization: Educational Reforms in Luxembourg, 1945–70. In C. Aubry & J. Westberg (Eds.), History of Schooling. Politics and local practice (pp. 108-126). Frankfurt am Main - Berlin - Bern - Bruxelles - New York - Oxford - Wien, Unknown/unspecified: Peter Lang.
Peer reviewed

Lenz, T., & Haller, A. (2009). Kinoprinzess und Warenhauskönig. Konsum- und Kulturkritik in den Warenhaus- und Filmromanen der Kaiserzeit. In T. Lenz, S. Bauschmid, C. Bähr, ... O. Ruf (Eds.), Überfluss und Überschreitung. Die kulturelle Praxis des Verausgabens (pp. 75-88). transcript.

Bähr, C., Bauschmid, S., Lenz, T., & Ruf, O. (2009). Überfluss und Überschreitung Eine Einleitung. In Überfluss und Überschreitung. Die kulturelle Praxis des Verausgabens (pp. 1-6). transcript.

Lenz, T., & Zillien, N. (2008). Medien und Gesellschaft. In H. Willems (Ed.), Lehr(er)buch Soziologie. Für die pädagogischen und soziologischen Studiengänge, 2 (pp. 435-454). VS Verlag.

Lenz, T. (2007). Konsum und Großstadt. In M. Jäckel (Ed.), Ambivalenzen des Konsums und der werblichen Kommunikation (pp. 41-52). Verlag für Sozialwissenschaft.

Lenz, T., & Zillien, N. (2007). Die Nutzung von Gesundheitsinformationen in computerbasierten Netzwerken. In K.-S. Rehberg (Ed.), Die Natur der Gesellschaft (pp. 55-66). Campus-Verlag.

Lenz, T., & Zillien, N. (2007). Gesundheitsinformationen im Internet. Empirische Befunde zur gesundheitlichen Internetnutzung. In C. Stegbauer & M. Jäckel (Eds.), Social Software: Formen der Kooperation in computerbasierten Netzwerken (pp. 155-174). Verlag für Sozialwissenschaften.

Lenz, T., & Zillien, N. (2007). Visualisierte Wissenschaft. In H. Mitterbauer & U. Tragatschnig (Eds.), Kulturwissenschaftliches Jahrbuch Moderne, 2 (pp. 141-155). Studienverlag.
Peer reviewed

Lenz, T. (2006). Konsumierende Frauen, produzierende Männer? Zum Zusammenhang von Konsumverhältnissen und Geschlechterzuschreibungen. In K. Wolf & J. Reuter (Eds.), GeschlechterLeben im Wandel (pp. 85-97). Stauffenburg Verlag.

Lenz, T., & Zillien, N. (2005). Medien und soziale Ungleichheit. In M. Jäckel (Ed.), Mediensoziologie. Grundfragen und Forschungsfelder (pp. 237-252). Verlag für Sozialwissenschaften.

Lenz, T. (2004). Die regionale digitale Spaltung. Vorstellung eines Forschungsansatzes. In K.-S. Rehberg (Ed.), Soziale Ungleichheit - Kulturelle Unterschiede, Verhandlungen des 32. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie (pp. 21-31). Campus Verlag.

Contributions to encyclopedias and dictionaries

Lenz, T. (2014). Zwischen Antisemitismus und Mittelstandspolitik. Die Warenhausdebatte um 1900 in Deutschland, Frankreich und Luxemburg. In G. Thewes & A. Hoffmann (Eds.), Shop, Shop, Shop. Un voyage à travers l'histoire du commerce à Luxembourg. Luxembourg, Luxembourg: Musée d'histoire de la ville de Luxembourg.

Book reviews

Lenz, T. (2021). Historische Medienwirkungsforschung: Ansätze, Methoden und Quellen. MEDIENwissenschaft: Rezensionen, Reviews, 02 (2021), 152-154.

Lenz, T. (2013). Werner Faulstich: Die Mediengeschichte des 20. Jahrhunderts. (book review). MEDIENwissenschaft: Rezensionen, Reviews, (01), 47-49.

Lenz, T. (2011). Gudrun M. König: Konsumkultur (book review). IJHE Bildungsgeschichte, 2, 207-210.

Lenz, T. (2011). Filmgenres Sportfilm. MEDIENwissenschaft: Rezensionen, Reviews, (03), 363-365.

Lenz, T. (2010). Das 19. Jahrhundert als Mediengesellschaft. MEDIENwissenschaft: Rezensionen, Reviews, (02), 195-197.

Lenz, T. (2010). Eine kurze Geschichte der Institution "Erziehung" (book review). Zeitschrift für Pädagogische Historiographie, (1), 55-56.
Peer reviewed

Lenz, T. (2005). Rezension "Ernst, Thomas; Bock von Wülfingen, Bettina; Borrmann, Stefan; Gudehus, Christian P. (Hg.): Wissenschaft und Macht. Historische Literatur, 3 (2), 465-467.

Published reports

Research reports

Lenz, T., Backes, S., Colling, J., Esch, P., Fischbach, A., Gezer, E. T., Grund, A., Keller, U., & Ugen, S. (2023). European Public School Report 2023: Preliminary results on student population, educational trajectories, mathematics achievement, and stakeholder perceptions. Esch/Alzette, Luxembourg: Luxembourg Centre for Educational Testing (LUCET) & Service de Coordination de la Recherche et de l’Innovation pédagogiques et technologiques (SCRIPT). doi:10.48746/eps2023

Expert reports

Lenz, T., & Backes, S. (2022). Education for environmental sustainability : policies and approaches in European Union Member States. Policy and Research Mapping Report for Luxembourg. European Commission, Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture.

Breit, S., Gurtner-Reinthaler, S., Haugberg, T., Lenz, T., Oberwimmer, K., Ordemann, J., Oggenfuss, C., Sutton, G., & Wolter, S. C. (2018). National Education Reports in Selected European Countries. Aarau, Switzerland: Swiss Coordination Centre for Research in Education.

Lenz, T., Helfer, M., Levy, J., & Wallossek, P. (2015). Bildungsbericht Luxemburg 2015. Band 1: Sonderausgabe der Chiffres Clés de l'Education Nationale. Luxembourg, Luxembourg: Ministère de l'Education nationale, de l'Enfance et de la Jeunesse.

Tröhler, D., Hadjar, A., Lenz, T., Voss, P., & Barbu, R. (2013). Rapport d'expertise sur le bilan de la réforme de l'école fondamentale. Université du Luxembourg.

Tröhler, D., Hadjar, A., Lenz, T., Voss, P., & Barbu, R. (2013). Forschungsbericht zur Überarbeitung der Bilans intermédiaires in der Luxemburgischen Grundschule. Walferdange, Luxembourg: University of Luxembourg.

Scientific popularization and diffusion for general audience

Articles in magazines or newspapers

Lenz, T., & Zillien, N. (2021). Digitale Ungleichheit in der Wissenschaftsgesellschaft. Wie die Coronakrise Problemlagen im Bildungsbereich verschärft. Überaus. Journal der Fachstelle "Übergänge in Ausbildung und Beruf".

Baumann, I., Harion, D., & Lenz, T. (2020). Lehre in Zeiten der Pandemie. Plädoyer für ein digitales Curriculum. Luxemburger Wort.

Lenz, T. (2017). Von der "katholischen Arbeitertochter" zum "städtischen Migrantensohn"? Forschung zu Bildungsungleichheiten in Luxemburg. D'Lëtzebuerger Land, p. 32.

Lenz, T., & Voss, P. (2013). Zwischen Politik, Polemik und Partizipation. Schule und Schulreform im Tageblatt. Tageblatt.

Unpublished conferences and communications

Communications to congresses, symposiums and conferences

GEZER, E. T., BACKES, S., KELLER, U., & LENZ, T. (November 2023). Managing Diversity in Luxembourg’s Public Education System: Different Schools for Different Pupils? [Paper presentation]. LuxERA Emerging Researchers' Conference, Belval, Luxembourg.
Peer reviewed

GEZER, E. T., BACKES, S., KELLER, U., & LENZ, T. (August 2023). A Tale of Two Systems: European and Traditional Public Schools in Luxembourg - What Narratives Are Told, and Which Students Benefit? [Paper presentation]. ECER 2023, Glasgow, United Kingdom.
Peer reviewed

GEZER, E. T., BACKES, S., & LENZ, T. (June 2023). Managing Diversity and Tackling Educational Inequality: The Recently Introduced European Public Schools and Their Pitfalls [Paper presentation]. SGBF & SGL Jahreskongress 2023, Zurich, Switzerland.
Peer reviewed

Scientific presentations in universities or research centers

LENZ, T., BACKES, S., & GEZER, E. T. (29 June 2023). Klein, reich, divers, multilingual und ungerecht: Zum Zusammenhang von Bildungsreformen und Bildungschancen am Beispiel Luxemburgs [Paper presentation]. Zeiten des Umbruchs? Bildung zwischen Persistenz und Wandel, Zürich, Switzerland.

LENZ, T., & BACKES, S. (2022). Different facets of educational inequality in Luxembourg – Findings and perspectives from the National Educational Report [Paper presentation]. SEMILUX - Luxembourg seminar on social inequalities and public policies.

LENZ, T. (2019). Educational Inequalities and Language [Paper presentation]. Rapport de suive de l’education et de la formation 2019 et Pisa 2018.

Lenz, T. (2018). Die Pädagogisierung des Konsums [Paper presentation]. Die Pädagogisierung des guten Lebens, Bern, Switzerland.

LENZ, T. (2018). Die Pädagogisierung des Konsums [Paper presentation]. Die Pädagogisierung des guten Lebens, Bern, Switzerland.

LENZ, T. (2018). Die zwei Kulturen in Bildungsforschung und Bildungspolitik [Paper presentation]. The Ends of Humanities.

Lenz, T. (2017). Die zwei Kulturen in Bildungsforschung und Bildungspolitik [Paper presentation]. The Ends of Humanities, Esch, Luxembourg.

Lenz, T. (2014). Die Schule der Nation. Identität und Schulgeschichte in Luxemburg zwischen 1944 und 1979 [Paper presentation]. PARTIZIP 2.

Lenz, T. (2014). Vom Sputnikschock zur Pisakatastrophe [Paper presentation]. gemeinsame Tagung der Forschungstelle für Interkulturelle Studien und der Sektion “Politische Soziologie” der DGS.

Lenz, T. (2014). Konjunkturen der Krisenrhetorik [Paper presentation]. Bildungssysteme in der Dauerkrise.

Lenz, T. (2013). Contesting Education. Media Debates and the Public Sphere in Luxembourg [Paper presentation]. Theory and Data in the History of Education.

Lenz, T. (2013). Konsum und die Modernisierung des Kaiserreichs [Paper presentation]. Staatliches Museum für Archäologie, Chemnitz.

Lenz, T. (05 July 2012). Alles ist käuflich! Zur Pathologisierung weiblicher Sexualität im frühen 20. Jahrhundert [Paper presentation]. Kommerz und Imagination.

Lenz, T. (29 June 2012). Loosely coupled systems? The public discours on education and its effects [Paper presentation]. ISCHE 34; Internationalization in Education.

Lenz, T. (2012). Protestantismus, Kapitalismus und Konsum [Paper presentation]. Invited lecture.

Conferences given outside the academic context

LENZ, T. (2023). Bildungsungleichheiten im luxemburgischen Schulsystem [Paper presentation]. Konferenz der LTPES.

UGEN, S., & LENZ, T. (2023). European Public School Report 2023 [Paper presentation]. Press Conference.

LENZ, T., & BACKES, S. (2023). Die soziale Kluft im luxemburgischen Bildungssystem. Bestandsaufnahme und Verbesserungsvorschläge [Paper presentation]. Table ronde.

FISCHBACH, A., BACKES, S., & LENZ, T. (2023). Findings from the National Education Report 2021 [Paper presentation]. Conseil supérieur de l'Éducation nationale (CSEN), Luxembourg, Luxembourg.

BACKES, S., & LENZ, T. (2023). Nationaler Bildungsbericht Luxemburg 2021. Fokus: Bildung für Nachhaltige Entwicklung [Paper presentation]. Austauschrunde Kommission Justice et Paix Luxembourg.

LENZ, T., & BACKES, S. (2022). Bildung für nachhaltige Entwicklung in Luxemburg [Paper presentation]. CSV Versammlung.

BACKES, S., & LENZ, T. (2022). Bildungsbericht 2021: Ungleichheiten, Multilingualismus und Bildungswege [Paper presentation]. SEW/ OGBL Konferenz.

LENZ, T., & BACKES, S. (2022). Ergebnisse des nationalen Bildungsbericht Luxemburg 2021. Fokus: soziale Ungleichheit [Paper presentation]. Versammlung der Grundschuldirektoren.

BACKES, S., & LENZ, T. (2022). Soziale Ungleichheit im luxemburgischen Bildungssystem [Paper presentation]. Koferenz "dei Lenk".

LENZ, T., & BACKES, S. (2022). Ergebnisse aus dem Bildungsbericht 2021 [Paper presentation]. Konferenz der stellvertretenden Grundschuldirektoren.

BACKES, S., & LENZ, T. (2022). Ergebnisse aus dem Nationalen Bildungsbericht 2021 [Paper presentation]. Konferenz der Grundschuldirektoren.

LENZ, T., & BACKES, S. (2021). What can be learned from the Education Report? [Paper presentation]. CSJ - Chreschlech Sozial Jugend.

Lenz, T., Krämer, C., Kang, L., & Bissen, M. (2021). Podcast Café du Savoir. Episode 2: Alternative Prüfungsformen.

Baumann, I. E., Bissen, M., Harion, D., Kang, L., & Lenz, T. (2021). Podcast Café du Savoir. Episode 1: PITT– Programme for Innovative Teaching & Training.

LENZ, T., & BACKES, S. (2021). Der Bildungsbericht Luxemburg 2021 [Paper presentation]. Pressekonferenz zum Bildungsbericht 2021.

Lenz, T. (2020). Nationaler Bildungsbericht – Vortrag und Diskussion SEW.

Lenz, T. (2019). Rapport de suivi de l'éducation et de la formation 2019 et PISA 2018 [Paper presentation]. Rapport de suivi de l'éducation et de la formation 2019 et PISA 2018, Luxembourg, Luxembourg.

Contact ORBilu