Profil

BÖHMER Matthias Peter

University of Luxembourg > Faculty of Humanities, Education and Social Sciences (FHSE) > Department of Behavioural and Cognitive Sciences (DBCS) > Health and Behaviour

Main Referenced Co-authors
KROLAK-SCHWERDT, Sabine  (36)
GLOCK, Sabine  (13)
Glock, Sabine (10)
KLAPPROTH, Florian  (10)
STEFFGEN, Georges  (10)
Main Referenced Keywords
Bullying (4); School (4); Schule (4); processing goals (3); Amok (2);
Main Referenced Disciplines
Education & instruction (45)
Social & behavioral sciences, psychology: Multidisciplinary, general & others (40)
Treatment & clinical psychology (14)
Social, industrial & organizational psychology (13)
Theoretical & cognitive psychology (10)

Publications (total 81)

The most downloaded
999 downloads
Böhmer, M. (2011). Expertise und diagnostische Urteilsbildung : ein sozial-kognitiver Ansatz [Doctoral thesis, Unilu - University of Luxembourg]. ORBilu-University of Luxembourg. https://orbilu.uni.lu/handle/10993/8150 https://hdl.handle.net/10993/8150

The most cited

111 citations (WOS)

Herppich, S., Praetorius, A.-K., Förster, N., Glogger-Frey, I., Karst, K., Leutner, D., Behrmann, L., Böhmer, M., Ufer, S., Klug, J., Hetmanek, A., Ohle, A., Böhmer, I., Karing, C., Kaiser, J., & Südkamp, A. (2017). Teachers’ assessment competence: Integrating knowledge-, process-, and product-oriented approaches into a competence-oriented conceptual model. Teaching and Teacher Education. doi:10.1016/j.tate.2017.12.001 https://hdl.handle.net/10993/30608

Böhmer, M., & STEFFGEN, G. (2022). Preface. In M. Böhmer & G. STEFFGEN, Grief in schools - Basic knowledge and advice on dealing with dying and death (pp. 1-2). Berlin, Germany: Springer.

Böhmer, M., & STEFFGEN, G. (Eds.). (2022). Grief in schools - Basic knowledge and advice on dealing with dying and death. Berlin, Germany: Springer.

Böhmer, M., & STEFFGEN, G. (2022). Die rassismussensible Schule - ein Vorwort. In M. Böhmer & G. STEFFGEN, Rassismus an Schulen - Geschichte, Erklärungen, Auswirkungen und Interventionsansätze. Springer.

Böhmer, M., & STEFFGEN, G. (Eds.). (2022). Rassismus an Schulen - Geschichte, Erklärungen, Auswirkungen und Interventionsansätze. Springer. doi:10.1007/978-3-658-36611-7

STEFFGEN, G., & Böhmer, M. (2022). Cybermobbing und die gesundheitlichen Folgen für Kinder und Jugendliche. In A. HEINEN, R. SAMUEL, C. Vögele, ... H. E. WILLEMS, Wohlbefinden und Gesundheit im Jugendalter - Theoretische Perspektiven, empirische Befunde und Praxisansätze (pp. 453-467). Springer VS.
Peer reviewed

Böhmer, M., & STEFFGEN, G. (2021). Vorwort. In M. Böhmer & G. STEFFGEN, Trauer an Schulen. Basiswissen und Hinweise zum Umgang mit Sterben und Tod. Heidelberg, Germany: Springer.

Böhmer, M., & STEFFGEN, G. (Eds.). (2021). Trauer an Schulen. Basiswissen und Hinweise zum Umgang mit Sterben und Tod. Heidelberg, Germany: Springer.

Böhmer, M., Franck, A., Schirra, H., & STEFFGEN, G. (November 2019). Effectiveness of bullying intervention teams in German schools [Paper presentation]. 24th Workshop on Aggression, Stavanger, Norway.

Böhmer, M. (November 2019). Changement de Paradigme à l’Internat?! - Oder: Das Internat zwischen „Kitzle nie einen schlafenden Drachen.“ und „Werde, der Du bist.“ [Paper presentation]. 125th anniversary of St. Elizabeth's private boarding school, Marnach, Luxembourg.

Böhmer, M. (May 2019). Schulpsychologie – wissenschaftlich fundiert [Paper presentation]. Quatrième reunion mensuelle 2018-19 de la Centre psycho-social et d’accompagnement scolaires, Diekrich, Luxembourg.

Böhmer, M. (April 2019). Kooperation als Herausforderung im multiprofessionellen Handlungsfeld Schule [Paper presentation]. Groupe d’échange et de concertation des psychologues en milieu scolaire – CePAS/SePAS, Luxembourg, Luxembourg.

Böhmer, M. (February 2019). Bullying [Paper presentation]. Interdisciplinary lecture series on Education, Esch-sur-Alzette, Luxembourg.

Böhmer, M., & STEFFGEN, G. (Eds.). (2019). Mobbing an Schulen: Maßnahmen zur Prävention, Intervention und Nachsorge. Wiesbaden, Germany: Springer. doi:10.1007/978-3-658-26456-7

Böhmer, M., & STEFFGEN, G. (2019). Vorwort. In M. Böhmer & G. STEFFGEN (Eds.), Mobbing an Schulen: Maßnahmen zur Prävention, Intervention und Nachsorge. Wiesbaden, Germany: Springer.

Böhmer, M., & HALE, M.-L. (November 2018). School Shootings [Poster presentation]. Health & Behaviour Conference.

Flach, P., Spiliopoulou, M., Allegrezza, S., Böhmer, M., Hess, B., & Lausen, B. (2018). Introduction to the special issue on data science in Europe. International Journal of Data Science and Analytics. doi:10.1007/s41060-018-0153-7
Peer reviewed

Flach, P., Spiliopoulou, M., Allegrezza, S., Böhmer, M., Hess, B., & Lausen, B. (2018). Data Science in Europe. International Journal of Data Science and Analytics.
Peer Reviewed verified by ORBi

Böhmer, M. (2018). Vorwort. In M. Böhmer (Ed.), Amok an Schulen: Prävention, Intervention und Nachsorge bei School Shootings. Wiesbaden, Germany: Springer.

Böhmer, M. (Ed.). (2018). Amok an Schulen: Prävention, Intervention und Nachsorge bei School Shootings. Wiesbaden, Germany: Springer. doi:10.1007/978-3-658-22708-1

Hoellen, B., & Böhmer, M. (2018). Selbstakzeptanz: Die Rational-Emotive Verhaltenstherapie nach Albert Ellis. Stuttgart, Germany: Klett-Cotta.

Förster, C., Fontaine, J., & Böhmer, M. (September 2017). Qualität alltagsintegrierter Sprachbildung & kindliche Sprachentwicklung [Paper presentation]. 14. Projektleitertag der htw saar.

Böhmer, M., & Krolak-Schwerdt, S. (January 2017). What can EuADS contribute to the European Network of Big Data Centers of Excellence? [Paper presentation]. Meeting of the European Network of National Centers of Excellence dedicated to Research in Big Data and Data Science.

Spiliopoulou, M., Böhmer, M., Flach, P., & Krolak-Schwerdt, S. (2017). Concept for a seminar series under the auspices of EuADS. https://orbilu.uni.lu/handle/10993/34119

Herppich, S., Praetorius, A.-K., Förster, N., Glogger-Frey, I., Karst, K., Leutner, D., Behrmann, L., Böhmer, M., Ufer, S., Klug, J., Hetmanek, A., Ohle, A., Böhmer, I., Karing, C., Kaiser, J., & Südkamp, A. (2017). Teachers’ assessment competence: Integrating knowledge-, process-, and product-oriented approaches into a competence-oriented conceptual model. Teaching and Teacher Education. doi:10.1016/j.tate.2017.12.001
Peer reviewed

Herppich, S., Praetorius, A.-K., Hetmanek, A., Glogger-Frey, I., Ufer, S., Leutner, D., Behrmann, L., Böhmer, I., Böhmer, M., Förster, N., Kaiser, J., Karing, C., Karst, K., Klug, J., Ohle, A., & Südkamp, A. (2017). Ein Arbeitsmodell für die empirische Erforschung der diagnostischen Kompetenz von Lehrkräften. In A. Südkamp & A.-K. Praetorius (Eds.), Diagnostische Kompetenz von Lehrkräften: Theoretische und methodische Weiterentwicklungen (pp. 75-94). Waxmann.
Peer reviewed

Böhmer, M., Englich, B., & Böhmer, I. (2017). Schülerbeurteilungen aus der Perspektive dualer Prozessmodelle der sozialen Urteilsbildung. In A. Südkamp & A.-K. Praetorius (Eds.), Diagnostische Kompetenz von Lehrkräften: Theoretische und methodische Weiterentwicklungen (pp. 50-54). Waxmann.
Peer reviewed

KROLAK-SCHWERDT, S., & Böhmer, M. (2017). Final report for the project "European Data Science Conference". Luxembourg: University of Luxembourg. https://orbilu.uni.lu/handle/10993/30609

Krolak-Schwerdt, S., & Böhmer, M. (December 2016). The European Association for Data Science, its main goals and tasks [Paper presentation]. Meeting with EC/DG CONNECT, Unit Data Policy and Innovation (CNECT/G1), European Commission, Directorate-General for Communications Networks, Content and Technology.

Böhmer, M., KROLAK-SCHWERDT, S., Glock, S., & Hörstermann, T. (September 2016). Das Übergangsurteil am Ende der Primarstufe: eine Mouselab-Untersuchung zur Informationssuche der Lehrkräfte [Paper presentation]. 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie.

Böhmer, M., & Krolak-Schwerdt, S. (March 2016). Matchmaking and networking. The European Association for Data Science [Paper presentation]. 4th Joint Statistical Meeting of the „Deutsche Arbeitsgemeinschaft Statistik“ (DAGStat 2016).

Böhmer, M. (2016). Schulische Leistungsbeurteilung: Der Einfluss von Motivation und Expertise auf das Lehrerurteil. Hamburg, Germany: Kovac.

Böhmer, M. (January 2016). The jigsaw classroom and the scientific network "NeDiKo" [Paper presentation]. TPPE Institute Colloquium.

Krolak-Schwerdt, S., & Böhmer, M. (November 2015). Introduction of the European Association for Data Science [Paper presentation]. European Data Forum 2015.

Böhmer, I., & Böhmer, M. (2015). Duale Prozessmodelle der sozialen Urteilsbildung. In A. Südkamp & A.-K. Praetorius (Eds.), Diagnostische Kompetenz von Lehrkräften: Theoretische und methodische Weiterentwicklungen.

Lausen, B., KROLAK-SCHWERDT, S., & Böhmer, M. (2015). Preface. In B. Lausen, S. Krolak-Schwerdt, ... M. Böhmer (Eds.), Data Science, Learning by Latent Structures, and Knowledge Discovery. Springer.
Peer reviewed

Lausen, B., KROLAK-SCHWERDT, S., & Böhmer, M. (Eds.). (2015). Data Science, Learning by Latent Structures, and Knowledge Discovery. Heidelberg, Unknown/unspecified: Springer. doi:10.1007/978-3-662-44983-7

Böhmer, M. (November 2014). Die Kraft der Selbstbejahung [Paper presentation]. XXI Tagung des Fachverbandes Verhaltenstherapie/Saar.

KROLAK-SCHWERDT, S., GLOCK, S., & Böhmer, M. (2014). Introduction. In S. KROLAK-SCHWERDT, S. GLOCK, ... M. Böhmer (Eds.), Teachers' Professional Development: Assessment, Training, and Learning (pp. 1-4). Rotterdam, Netherlands: Sense.

KROLAK-SCHWERDT, S., GLOCK, S., & Böhmer, M. (Eds.). (2014). Teachers' Professional Development: Assessment, Training, and Learning. Rotterdam, Netherlands: Sense. doi:10.1007/978-94-6209-536-6

Böhmer, M., & Hoellen, B. (2014). Die Effektivität der Rational-Emotiven Verhaltenstherapie (REVT): Ein Überblick. Verhaltenstherapie & Psychosoziale Praxis, 3, 627-641.
Peer reviewed

KROLAK-SCHWERDT, S., GLOCK, S., & Böhmer, M. (2014). Diagnostische Kompetenz von Lehrkräften in der schulischen Leistungsbeurteilung. In G. STEFFGEN, G. Michaux, ... D. FERRING (Eds.), Psychologie in Luxemburg - Ein Handbuch (pp. 234-240). Luxemburg, Unknown/unspecified: Editions Guy Binsfeld.

KLAPPROTH, F., GLOCK, S., KROLAK-SCHWERDT, S., MARTIN, R., & Böhmer, M. (2013). Prädiktoren der Sekundarschulempfehlung in Luxemburg: Ergebnisse einer Large-Scale-Untersuchung. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 16, 355-379. doi:10.1007/s11618-013-0340-1
Peer Reviewed verified by ORBi

KROLAK-SCHWERDT, S., & Böhmer, M. (2013). Final report to the FNR for the RESCOM project "European Conference on Data Analysis". Luxembourg: University of Luxembourg. https://orbilu.uni.lu/handle/10993/14707

GLOCK, S., KROLAK-SCHWERDT, S., KLAPPROTH, F., & Böhmer, M. (2013). Beyond judgment bias: How students' ethnicity and academic profile consistency influence teachers' tracking judgments. Social Psychology of Education, 16, 555-573. doi:10.1007/s11218-013-9227-5
Peer reviewed

Lausen, B., KROLAK-SCHWERDT, S., & Böhmer, M. (Eds.). (2013). European Conference on Data Analysis 2013. Book of Abstracts. University of Luxembourg.

KROLAK-SCHWERDT, S., Böhmer, M., & Gräsel, C. (2013). The impact of accountability on teachers' assessments of student performance: A social cognitive analysis. Social Psychology of Education, 16, 215-239. doi:10.1007/s11218-013-9215-9
Peer reviewed

GLOCK, S., KROLAK-SCHWERDT, S., KLAPPROTH, F., & Böhmer, M. (2013). Prädiktoren der Schullaufbahnempfehlung für die Schulzweige des Sekundarbereichs I. Pädagogische Rundschau, 67, 349-367.
Peer reviewed

Böhmer, M. (2013). Albert Ellis, Paul Tillich und die bedingungsungslose Selbstakzeptanz. In B. Hoellen (Ed.), "Herzlich Willkommen, Dr. Ellis!" (pp. 139-143). Tübingen, Germany: dgvt-Verlag.
Peer reviewed

Böhmer, M. (2013). Die Entdeckung der Demandingness. In B. Hoellen (Ed.), "Herzlich Willkommen, Dr. Ellis!" (pp. 83-89). Tübingen, Germany: dgvt-Verlag.
Peer reviewed

KLAPPROTH, F., KROLAK-SCHWERDT, S., GLOCK, S., Böhmer, M., & MARTIN, R. (2013). Die prognostische Validität der Sekundarschulempfehlung in Luxemburg: Eine Gegenüberstellung von Verbleibsquoten und Leistungsdaten. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 35, 319-345.
Peer reviewed

Böhmer, M., Glock, S., Klapproth, F., & KROLAK-SCHWERDT, S. (September 2012). Verantwortlichkeit als Moderator der Qualität von Übergangsempfehlungen: Zwei Experimentalstudien [Paper presentation]. 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bielefeld, Germany.

Klapproth, F., Glock, S., Böhmer, M., KROLAK-SCHWERDT, S., & Romain, M. (June 2012). Some predictors of school placement decisions in Luxembourg: Results from a large-scale study [Paper presentation]. Research in Teaching and Teacher Education Conference, Bergen, Norway.

Glock, S., Klapproth, F., KROLAK-SCHWERDT, S., & Böhmer, M. (June 2012). Testing the role of accountability in teachers’ school placement decisions: Findings from an experimental study [Paper presentation]. Research in Teaching and Teacher Education Conference, Bergen, Norway.

Böhmer, M., Glock, S., Klapproth, F., & Krolak-Schwerdt, S. (March 2012). Students' transition from primary to secondary school: Cognitive determinants and prognostic validity of teachers' transition decision [Paper presentation]. Lecture Series "Professionalization of actors in educational fields".

Krolak-Schwerdt, S., Klapproth, F., Glock, S., & Böhmer, M. (2012). Diagnostische Kompetenz von Grundschullehrkräften bei der Erstellung der Übergangsempfehlung [Paper presentation]. Presentation at the Ministry of National Education and Vocational Training.

KROLAK-SCHWERDT, S., Glock, S., Klapproth, F., & Böhmer, M. (March 2012). Diagnostische Kompetenz von Grundschullehrkräften bei der Erstellung der Übergangsempfehlung [Paper presentation]. Symposium zu Versetzungsentscheidungen von der Grund- auf die Sekundarschule.

GLOCK, S., KLAPPROTH, F., Böhmer, M., & KROLAK-SCHWERDT, S. (2012). Accountability as a moderator of teachers' tracking decisions: Two experimental studies. In C. A. Shoniregun & G. A. Akmayeva (Eds.), Ireland International Conference on Education - IIEC 2012 proceedings (pp. 238-243). Basildon, United Kingdom: Infonomics Society.
Peer reviewed

KLAPPROTH, F., GLOCK, S., Böhmer, M., KROLAK-SCHWERDT, S., & MARTIN, R. (2012). School placement decisions in Luxembourg: Do teachers meet the Education Ministry’s standards? Literacy Information and Computer Education Journal, 1, 765-771.
Peer Reviewed verified by ORBi

KROLAK-SCHWERDT, S., Böhmer, M., & Gräsel, C. (2012). Leistungsbeurteilungen von Schulkindern: Welche Rolle spielen Ziele und Expertise der Lehrkraft? Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Padagogische Psychologie, 44, 111-122. doi:10.1026/0049-8637/a000062
Peer reviewed

GLOCK, S., KROLAK-SCHWERDT, S., KLAPPROTH, F., & Böhmer, M. (2012). Improving teachers’ judgments: Accountability affects teachers’ tracking decisions. International Journal of Technology and Inclusive Education, 1, 89-98.
Peer Reviewed verified by ORBi

KLAPPROTH, F., GLOCK, S., Böhmer, M., KROLAK-SCHWERDT, S., & MARTIN, R. (2012). Do social variables affect school placement decisions in Luxembourg? In C. A. Shoniregun & G. A. Akmayeva (Eds.), Ireland International Conference on Education - IIEC 2012 proceedings (pp. 163-168). Basildon, United Kingdom: Infonomics Society.
Peer reviewed

Böhmer, M., Glock, S., Klapproth, F., & KROLAK-SCHWERDT, S. (October 2011). When does students’ gender affect teachers’ school placement decisions? An experimental study with Luxembourgish primary school teachers [Paper presentation]. International Conference "Gender Variations in Educational Success: Searching for Causes", Luxembourg, Luxembourg.

Klapproth, F., Glock, S., Böhmer, M., & KROLAK-SCHWERDT, S. (September 2011). Der Einfluss von Verbindlichkeit auf Schullaufbahnempfehlungen: Eine experimentelle Untersuchung [Paper presentation]. 13.Tagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie, Erfurt, Germany.

Klapproth, F., Böhmer, M., Glock, S., & KROLAK-SCHWERDT, S. (August 2011). The role of accountability in school placement decisions: An experimental study [Paper presentation]. Education for a Global Network Society. 14th Biennal Conference for research on Learning and Instruction (EARLI, Exeter, United Kingdom.

Böhmer, M. (2011). Expertise und diagnostische Urteilsbildung : ein sozial-kognitiver Ansatz [Doctoral thesis, Unilu - University of Luxembourg]. ORBilu-University of Luxembourg. https://orbilu.uni.lu/handle/10993/8150

KROLAK-SCHWERDT, S., KLAPPROTH, F., GLOCK, S., & Böhmer, M. (2011). Länderspezifische Regelungen und deren Qualität beim Übergang von der Grundschule in die weiterführenden Schulen. Luxembourg: University of Luxembourg Library. https://orbilu.uni.lu/handle/10993/7681

KROLAK-SCHWERDT, S., Böhmer, M., & Gräsel, C. (2011). Die Bedeutung von Zielen und Expertise der Lehrkräfte bei der Beurteilung von Schülerleistungen. Luxembourg: University of Luxembourg Library. https://orbilu.uni.lu/handle/10993/8155

Böhmer, M. (2011). Expertise und diagnostische Urteilsbildung: Ein sozial-kognitiver Ansatz. Hamburg, Germany: Kovac.

KROLAK-SCHWERDT, S., KLAPPROTH, F., GLOCK, S., & Böhmer, M. (2011). Der Übergang vom Primar- zum Sekundarschulbereich: Länderspezifische Regelungen und Qualität der Übergangsregelung. Forum für Politik, Gesellschaft und Kultur in Luxemburg, 307, p. 9 - 12.

Böhmer, M., KROLAK-SCHWERDT, S., & Gräsel, C. (September 2009). Der Einfluss des Verarbeitungsziels auf die schulische Leistungsbeurteilung: Ein Experten-Novizen-Vergleich [Paper presentation]. 12. Fachtagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie (PAEPS), Saarbrücken, Germany.

Böhmer, M., & KROLAK-SCHWERDT, S. (September 2009). Der Einfluss von Expertise auf den Prozess der Urteilsbildung [Paper presentation]. 12. Fachtagung der Fachgruppe Sozialpsychologie der DGPs (FGSP).

Herfordt, J., Böhmer, M., KROLAK-SCHWERDT, S., & Gräsel, C. (August 2009). Effects of representativeness biases in educational achievement judgments [Paper presentation]. 13th European Conference For Research on Learning and Instruction (EARLI), Amsterdam, Netherlands.

Krolak-Schwerdt, S., & Böhmer, M. (May 2009). Wie kommen Diagnosen bzw. Prognosen zustande? Analyse der kognitiven Prozesse von Therapeuten [Paper presentation]. Neue Entwicklungen der psychosomatischen Medizin und Psychotherapie.

Gräsel, C., KROLAK-SCHWERDT, S., Dünnebier, K., & Böhmer, M. (March 2009). Urteilsfehler in der schulischen Leistungsbeurteilung: Der Einfluss von Verarbeitungszielen und Expertise [Paper presentation]. 72. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Landau, Germany.

KROLAK-SCHWERDT, S., Böhmer, M., & Gräsel, C. (2009). Verarbeitung von schülerbezogener Information als zielgeleiteter Prozess: Der Lehrer als "flexibler Denker". Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 23, 175 - 186. doi:10.1024/1010-0652.23.34.175
Peer Reviewed verified by ORBi

Böhmer, M. (November 2008). Diagnostic judgment formation and expertise: A social-cognitive approach [Paper presentation]. EMACS Institute Colloquium.

Böhmer, M. (March 2008). Schulische Leistungsbeurteilung: Der Einfluss von Motivation und Expertise auf die Wahrnehmung von Schülern [Paper presentation]. Colloquium of the Center for Educational Research and Teacher Training.

Böhmer, M. (2008). Don't hope, cope! Mut zum Leben. Verhaltenstherapie & Psychosoziale Praxis, 4, 1025-1026.
Peer reviewed

KROLAK-SCHWERDT, S., & Böhmer, M. (2008). The impact of assessment goals on representativeness biases in teachers' assessments. International Journal of Psychology, 43, 381 - 381.
Peer reviewed

KROLAK-SCHWERDT, S., Böhmer, M., & Gräsel, C. (September 2007). Stereotypeneffekte in der schulischen Leistungsbeurteilung: Der Einfluss des Verarbeitungsziels [Paper presentation]. 11. Tagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie, Wuppertal, Germany.

Böhmer, M. (May 2007). Schulische Leistungsbeurteilung: Der Einfluss von Motivation und Expertise auf die Wahrnehmung von Schülern [Paper presentation]. Colloquium of the Psychology department.

Contact ORBilu