This article does not exactly replicate the final version published in the journal [Journal of Media Psychology]. It is not a copy of the original published article and is not suitable for citation.
[de] Der vorliegende Beitrag beschreibt Einsatzmöglichkeiten von Methoden der dreimodalen Faktorenanalyse für eine kulturvergleichende Erforschung von Wertkonzepten. Die Daten stammen von 300 deutschen und 300 amerikanischen Studie.rertden, die sich anband von SYMLOG Werte-Fragebogen beurteilten. Die vergleichende Strukhiranalyse der Stichproben erbrachte, daß die Fragebogendaten nicht die erwartete Struktur des postulierten dreidimensionalen SYMLOG Werteraumes aufweisen. Mögliche Ursachen und Konsequenzen für die weitere WerteForschung werden diskutiert. Der vorgestellte Ansatz ergänzt den von Bales et al. (1987) aufgestellten Kriterienkatalog zur kulturellen Anpassung des Werte-Fragebogens um eine angemessene Vorgehefisweise bei der Datenanalyse. [en] The present paper shows the usefulness of various methods of three-mode factor analysis for the cross-cultural comparisons of value concepts. Data were obtained from 300 German and 300 American students, using theindividual and Organizational Values SYMLOG rating form. The
comparative structural analyses of the saqtples made it apparent that the SYMLOG rating forms
.· used did not yield the expectect correspondence to' the theoretical three-dimensional value space. The reasons and corisequenc'es of these' findings for further studies in this field are discussed. The methodological approach outlined in this paper can supplement the criteria formulated Bales et aL (1987) for adaptation of SYMLOG rating items to particular populations and cultural contexts and it provides more adequate procedures for data analysis.
Disciplines :
Social & behavioral sciences, psychology: Multidisciplinary, general & others
Identifiers :
UNILU:UL-ARTICLE-2011-278
Author, co-author :
Schneider, Johann F.
Krolak-Schwerdt, Sabine ; University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Languages, Culture, Media and Identities (LCMI)
Language :
German
Title :
Dreimodale Faktorenanalyse von Wertkonzepten: Ein Methodenvorschlag für interkulturelle Vergleiche
Alternative titles :
[en] Three-mode factor analysis of values: A methodological approach for transcultural comparisons