Article (Scientific journals)
Lesezeiten- und Blickbewegungsverfahren als Methoden für die soziale Kognitionsforschung
Krolak-Schwerdt, Sabine; Kneer, Julia
2006In Zeitschrift für Sozialpsychologie, 37, p. 141 - 150
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
krolakschwerdt-kneer-2006-lesezeiten-und-blickbewegungsverfahren-als-methode[1].pdf
Author preprint (139.75 kB)
This article does not exactly replicate the final version published in the journal [Journal of Media Psychology]. It is not a copy of the original published article and is not suitable for citation.
Request a copy

All documents in ORBilu are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Soziale Kognition; Lesezeitenmethoden; Blickbewegungsverfahren; Social cognition; reading time methods; eye-tracking methods
Abstract :
[de] In diesem Artikel werden die Vorteile von Lesezeiten- und Blickbewegungsmethoden für Prozessanalysen in der sozialen Kognitionsforschung vorgestellt. Zunächst werden die theoretischen und methodischen Grundlagen der Messung von Lesezeiten dargestellt. Anhand von zwei Experimenten wird die Anwendung von zwei verschiedenen Methoden beschrieben. In den Experimenten wurden Unterschiede in der Verarbeitung von Personinformationen untersucht, die in Form einer Liste von personbeschreibenden Aussagen dargeboten wurden oder durch Konjunktionen miteinander sprachlich verbunden wurden. Die Analyse der Lesezeiten, die als online- Messungen erhoben wurden, zeigte, dass Konjunktionen den ersten Integrationsprozess beim Lesen der Information erleichtern, wobei die Integration der den Konjunktionen folgenden Informationen in einem Satz beeinflusst wird. Der Nutzen der vorgestellten Methoden für künftige Forschung in anderen Gebieten der sozialen Kognition wird diskutiert.
[en] In this article, the advantages of reading time methods to investigate the processing of social information are presented. First the theoretical and the methodological basis of reading time measures is discussed. Subsequently, the application of two different reading time methods is illustrated in two experiments. The experiments investigated the differences in the processing of person information that was presented either with or without conjunctions. Reading times which were analyzed as on-line measures showed that the first integration process while reading person information was strongly facilitated due to the introduction of conjunctions where the integration of the information immediately following the conjunction in a sentence was affected. Finally, the use of reading time methods is discussed in terms of further research in other areas of social cognition.
Disciplines :
Social & behavioral sciences, psychology: Multidisciplinary, general & others
Identifiers :
UNILU:UL-ARTICLE-2011-267
Author, co-author :
Krolak-Schwerdt, Sabine ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Languages, Culture, Media and Identities (LCMI)
Kneer, Julia
Language :
German
Title :
Lesezeiten- und Blickbewegungsverfahren als Methoden für die soziale Kognitionsforschung
Alternative titles :
[en] Reading time and eye tracking methods for social cognition research
Publication date :
2006
Journal title :
Zeitschrift für Sozialpsychologie
ISSN :
2235-1477
Publisher :
Hans Huber, Göttingen, Germany
Volume :
37
Pages :
141 - 150
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Available on ORBilu :
since 12 October 2013

Statistics


Number of views
67 (1 by Unilu)
Number of downloads
0 (0 by Unilu)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBilu