This article does not exactly replicate the final version published in the journal [Journal of Media Psychology]. It is not a copy of the original published article and is not suitable for citation.
Soziale Kognition; Lesezeitenmethoden; Blickbewegungsverfahren; Social cognition; reading time methods; eye-tracking methods
Abstract :
[de] In diesem Artikel werden die Vorteile von Lesezeiten- und Blickbewegungsmethoden für
Prozessanalysen in der sozialen Kognitionsforschung vorgestellt. Zunächst werden die theoretischen
und methodischen Grundlagen der Messung von Lesezeiten dargestellt. Anhand von zwei
Experimenten wird die Anwendung von zwei verschiedenen Methoden beschrieben. In den Experimenten
wurden Unterschiede in der Verarbeitung von Personinformationen untersucht, die in
Form einer Liste von personbeschreibenden Aussagen dargeboten wurden oder durch Konjunktionen
miteinander sprachlich verbunden wurden. Die Analyse der Lesezeiten, die als online-
Messungen erhoben wurden, zeigte, dass Konjunktionen den ersten Integrationsprozess beim Lesen
der Information erleichtern, wobei die Integration der den Konjunktionen folgenden Informationen
in einem Satz beeinflusst wird. Der Nutzen der vorgestellten Methoden für künftige Forschung in
anderen Gebieten der sozialen Kognition wird diskutiert. [en] In this article, the advantages of reading time methods to investigate the processing of social
information are presented. First the theoretical and the methodological basis of reading time
measures is discussed. Subsequently, the application of two different reading time methods is
illustrated in two experiments. The experiments investigated the differences in the processing of
person information that was presented either with or without conjunctions. Reading times which
were analyzed as on-line measures showed that the first integration process while reading person
information was strongly facilitated due to the introduction of conjunctions where the integration of
the information immediately following the conjunction in a sentence was affected. Finally, the use
of reading time methods is discussed in terms of further research in other areas of social cognition.
Disciplines :
Social & behavioral sciences, psychology: Multidisciplinary, general & others
Identifiers :
UNILU:UL-ARTICLE-2011-267
Author, co-author :
Krolak-Schwerdt, Sabine ; University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Languages, Culture, Media and Identities (LCMI)
Kneer, Julia
Language :
German
Title :
Lesezeiten- und Blickbewegungsverfahren als Methoden für die soziale Kognitionsforschung
Alternative titles :
[en] Reading time and eye tracking methods for social cognition research