Article (Périodiques scientifiques)
Does multilingualism shape personality? An exploratory investigation
Dewaele, Jean-Marc; BOTES, Elouise
2020In International Journal of Bilingualism, 24 (4), p. 811 - 823
Peer reviewed vérifié par ORBi
 

Documents


Texte intégral
DewaeleMultilingualismPersonality Preprint.pdf
Postprint Auteur (405.78 kB)
Télécharger

Tous les documents dans ORBilu sont protégés par une licence d'utilisation.

Envoyer vers



Détails



Mots-clés :
cultural empathy; emotional stability; flexibility; Multilingualism; open-mindedness; social initiative; Education; Language and Linguistics; Linguistics and Language
Résumé :
[en] Aims and objectives: Personality psychologists argue that personality is the result of nature and nurture. However, relatively little attention has been paid to the latter. The present study considers the effect of multilingualism, a social factor, on personality. Methodology: A total of 651 multilinguals from around the world filled out an online questionnaire containing questions about participants’ language profile and a so-called “Big 5” questionnaire: the Multicultural Personality Questionnaire (short form). Data and analysis: Correlation analyses were run between the level of multilingualism of participants and their scores on five personality traits. A parceled structural equation model was then used to examine the influence of multilingualism on three personality subscales. Findings: The model indicated significant positive path coefficients between the level of multilingualism and Flexibility, Social Initiative and Open-mindedness. Significance: Our findings confirm and expand earlier research that showed that multilingualism/multiculturalism can be considered to be enduring environmental factors that contribute to the shaping of personality profiles.
Disciplines :
Education & enseignement
Auteur, co-auteur :
Dewaele, Jean-Marc ;  University of London, London, United Kingdom
BOTES, Elouise  ;  University of Luxembourg > Faculty of Humanities, Education and Social Sciences (FHSE) > Department of Behavioural and Cognitive Sciences (DBCS) > Cognitive Science and Assessment
Co-auteurs externes :
yes
Langue du document :
Anglais
Titre :
Does multilingualism shape personality? An exploratory investigation
Date de publication/diffusion :
août 2020
Titre du périodique :
International Journal of Bilingualism
ISSN :
1367-0069
eISSN :
1756-6878
Maison d'édition :
SAGE Publications Ltd
Volume/Tome :
24
Fascicule/Saison :
4
Pagination :
811 - 823
Peer reviewed :
Peer reviewed vérifié par ORBi
Disponible sur ORBilu :
depuis le 07 février 2025

Statistiques


Nombre de vues
72 (dont 0 Unilu)
Nombre de téléchargements
72 (dont 0 Unilu)

citations Scopus®
 
71
citations Scopus®
sans auto-citations
63
OpenCitations
 
26
citations OpenAlex
 
72
citations WoS
 
53

Bibliographie


Publications similaires



Contacter ORBilu