Article (Périodiques scientifiques)
‘Do you want me to translate this in English or in a better Mandinka language?’: Unequal literacy regimes and grassroots spelling practices in peri-urban Gambia
JUFFERMANS, Kasper
2011In International Journal of Educational Development, 31 (6), p. 643-653
Peer reviewed
 

Documents


Texte intégral
Juffermans 2011 Unequal regimes.pdf
Postprint Éditeur (1.13 MB)
Télécharger

Tous les documents dans ORBilu sont protégés par une licence d'utilisation.

Envoyer vers



Détails



Mots-clés :
Mandinka; English; orthography; literacy; ideology; ethnography; text; spelling; Gambia; West Africa
Résumé :
[en] This paper presents a comparative ethnographic analysis of two versions of a grassroots text in Mandinka language, one written by a non-formally educated man, the other a respelling by a formally educated urbanite. The analysis points at a crucial difference in spelling practices and inequality in literacy regimes, i.e., between established orthographic English literacy and the more creative, heterographic and emergent local language literacy. It is shown how English orthography affects local ideologies of literacy as well as Mandinka spelling practices itself, in greater or lesser extent, depending on the educational history of the speller.
Disciplines :
Langues & linguistique
Auteur, co-auteur :
JUFFERMANS, Kasper ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Languages, Culture, Media and Identities (LCMI)
Langue du document :
Anglais
Titre :
‘Do you want me to translate this in English or in a better Mandinka language?’: Unequal literacy regimes and grassroots spelling practices in peri-urban Gambia
Date de publication/diffusion :
novembre 2011
Titre du périodique :
International Journal of Educational Development
Titre particulier du numéro :
Literacy inequalities and social justice
Volume/Tome :
31
Fascicule/Saison :
6
Pagination :
643-653
Peer reviewed :
Peer reviewed
Disponible sur ORBilu :
depuis le 19 septembre 2013

Statistiques


Nombre de vues
267 (dont 0 Unilu)
Nombre de téléchargements
450 (dont 0 Unilu)

citations Scopus®
 
2
citations Scopus®
sans auto-citations
2
OpenCitations
 
0
citations OpenAlex
 
2
citations WoS
 
1

Bibliographie


Publications similaires



Contacter ORBilu