[fr] Lors de la pandémie de Covid-19, la publicisation en temps réel des controverses médicales a constitué un phénomène communicationnel inédit. En France, c’est le « cas Raoult », éponyme du Directeur d’alors de l’Institut hospitalo- universitaire (IHU) de Marseille, qui a incarné tout particulièrement l’appropriation publique de la controverse scientifique. Symptomatiques de la crise, la communication inédite du Professeur Raoult et son amplification socionumérique mettent en lumière l’affaiblissement de la vérité au contact des fake news et des narrations alternatives mises en circulation par les réseaux socionumériques. [en] During the Covid-19 pandemic, the real-time publicity of medical controversies constituted an unprecedented communications phenomenon. In France, it is the “Raoult case”, eponym of the Director of the University Hospital Institute (IHU) of Marseille, which particularly embodied the appropriation of the scientific controversy. Symptomatic of the crisis, the unprecedented communication of the Professor Raoult and its socio-digital amplification highlight the observation of the weakening of the truth in contact with fake news and alternative narratives put into circulation by socio-digital networks.
Disciplines :
Communication & mass media
Author, co-author :
LUKASIK, Stéphanie ; University of Luxembourg > Faculty of Humanities, Education and Social Sciences (FHSE) > Department of Humanities (DHUM) > Philosophy