Article (Périodiques scientifiques)
Developing Musical Creativity Through Movement: Navigating the Musical Affordance Landscape
NIJS, Luc; Grinspun, Noemi; Fortuna, Sandra
2024In Creativity Research Journal, p. 1-25
Peer reviewed vérifié par ORBi
 

Documents


Texte intégral
Nijs et al (2024) - Developing Musical Creativity Through Movement Navigating the Musical Affordance Landscape.pdf
Postprint Auteur (1.33 MB)
Télécharger

Tous les documents dans ORBilu sont protégés par une licence d'utilisation.

Envoyer vers



Détails



Mots-clés :
Psychology (miscellaneous); Visual Arts and Performing Arts; Developmental and Educational Psychology
Résumé :
[en] Schools too often undermine creativity, said Ken Robinson, an educationalist who has changed thinking on schools. In his famous TEDtalk “Do schools kill creativity?,” he argues that the undermining of creativity results from being too focused on children’s heads rather than on their bodies. In line with Robinson’s observation, music education has been criticized for a lack of creative approaches, and a focus on disembodied learning experiences. In our view, the development of creative and embodied approaches to music education needs a deeper understanding of the embodied processes that underlie creativity, especially with regard to the use of the body in music learning. Using a dynamic, relational, and action-oriented perspective on creativity, we connect creativity to the concepts of affordance navigation, metastability, and cognitive flexibility. Next, we elaborate on how body movement may support creatively exploring the musical environment and developing a deepened musical understanding through purposeful affordance navigation.
Disciplines :
Arts du spectacle
Education & enseignement
Auteur, co-auteur :
NIJS, Luc  ;  University of Luxembourg ; Ghent University
Grinspun, Noemi ;  Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
Fortuna, Sandra ;  Ghent University
Co-auteurs externes :
yes
Langue du document :
Anglais
Titre :
Developing Musical Creativity Through Movement: Navigating the Musical Affordance Landscape
Date de publication/diffusion :
29 janvier 2024
Titre du périodique :
Creativity Research Journal
ISSN :
1040-0419
eISSN :
1532-6934
Maison d'édition :
Informa UK Limited
Pagination :
1-25
Peer reviewed :
Peer reviewed vérifié par ORBi
Focus Area :
Educational Sciences
Organisme subsidiant :
EmcoMetecca II
Disponible sur ORBilu :
depuis le 30 janvier 2024

Statistiques


Nombre de vues
158 (dont 2 Unilu)
Nombre de téléchargements
182 (dont 5 Unilu)

citations Scopus®
 
5
citations Scopus®
sans auto-citations
4
citations OpenAlex
 
4

Bibliographie


Publications similaires



Contacter ORBilu