Article (Périodiques scientifiques)
Burnout und Engagement: Eine Pilotstudie zum Transfer des Job-Demands-Resources-Modells in den deutschen Schulkontext
TEUBER, Ziwen; Möer, Johanna; Webel, Luise et al.
2020In Pravention und Gesundheitsforderung, 15 (3), p. 269 - 274
Peer reviewed
 

Documents


Texte intégral
10.1007_s11553-019-00752-1.pdf
Postprint Éditeur (387.82 kB) Licence Creative Commons - Attribution
Télécharger

Tous les documents dans ORBilu sont protégés par une licence d'utilisation.

Envoyer vers



Détails



Mots-clés :
Academic adjustment; Academic demands; Academic performance; Exhaustion; Stress and coping; Public Health, Environmental and Occupational Health
Résumé :
[en] Background: The present study is the first attempt to transfer the well-established Job Demands-Resources (JD-R) model to German school context and aims to contribute to understand students’ emotional response to school-related stress. Methods: We conducted a cross-sectional self-report study with 395 students of academic secondary schools. Results: The results of the path analyses showed that in line with our hypotheses, there is a negative association between demands and resources. As assumed, we found a positive association between resources and engagement. Furthermore, burnout was negatively related to academic performance. However, no interactions between demands and resources were found. Conclusion: This study provides the first hints of the applicability of the JD‑R model in the German school context and thus offers a starting point for school burnout prevention.
Disciplines :
Traitement & psychologie clinique
Auteur, co-auteur :
TEUBER, Ziwen  ;  University of Luxembourg > Faculty of Humanities, Education and Social Sciences (FHSE) > Department of Behavioural and Cognitive Sciences (DBCS) > Cognitive Science and Assessment ; Fakultät für Psychologie und Sportwissenschaft, Abteilung für Psychologie, Universität Bielefeld, Bielefeld, Germany
Möer, Johanna;  Fakultät für Psychologie und Sportwissenschaft, Abteilung für Psychologie, Universität Bielefeld, Bielefeld, Germany
Webel, Luise;  Fakultät für Psychologie und Sportwissenschaft, Abteilung für Psychologie, Universität Bielefeld, Bielefeld, Germany
Seifert, Andreas;  Fakultät für Psychologie und Sportwissenschaft, Abteilung für Psychologie, Universität Bielefeld, Bielefeld, Germany
Co-auteurs externes :
no
Langue du document :
Allemand
Titre :
Burnout und Engagement: Eine Pilotstudie zum Transfer des Job-Demands-Resources-Modells in den deutschen Schulkontext
Date de publication/diffusion :
août 2020
Titre du périodique :
Pravention und Gesundheitsforderung
ISSN :
1861-6755
eISSN :
1861-6763
Maison d'édition :
Springer
Volume/Tome :
15
Fascicule/Saison :
3
Pagination :
269 - 274
Peer reviewed :
Peer reviewed
Disponible sur ORBilu :
depuis le 21 novembre 2023

Statistiques


Nombre de vues
46 (dont 0 Unilu)
Nombre de téléchargements
288 (dont 0 Unilu)

citations Scopus®
 
8
citations Scopus®
sans auto-citations
4
OpenCitations
 
6
citations OpenAlex
 
9
citations WoS
 
7

Bibliographie


Publications similaires



Contacter ORBilu