Rapport de recherche externe (Rapports)
Les représentations du genre dans les manuels scolaires : Cycle inférieur de l’enseignement secondaire
KERGER, Sylvie; SCHADECK, Claire; PIANARO, Enrica
2023
 

Documents


Texte intégral
2023 Kerger, Pianaro, Schadeck, Les représentations du genre dans les manuels scolaires – cycle inférieur de l'enseignement secondaire.pdf
Postprint Auteur (4.38 MB)
Télécharger

Tous les documents dans ORBilu sont protégés par une licence d'utilisation.

Envoyer vers



Détails



Mots-clés :
Gender; textbooks; diversity
Résumé :
[en] Teaching materials, and particularly textbooks, play an essential role in the socialisation of children through the communication of values. As „textbooks are not a reflection of reality, but an arrangement of the representation of a society that they legitimise” (Brugeilles & Cromer, 2008, p.42), we argue that they contribute to challenging, perpetuating, or increasing gender inequalities. With this publication we plan to present the results of our second study in which we analyse 59 textbooks that are most used in the first three years of secondary school in Luxembourg. The aim of this research is to show the prevalence and the persistence of gender stereotypes in visual and written representations through (1) the counting of female, male and non-binary characters, and authors, (2) the description of professional, leisure and domestic activities classified as “feminine” and “masculine”, (3) the use of gender inclusive language, and (4) the intersectional in/visibility with race, disability, and sexual orientation.
Disciplines :
Education & enseignement
Auteur, co-auteur :
KERGER, Sylvie ;  University of Luxembourg > Faculty of Humanities, Education and Social Sciences (FHSE) > Department of Education and Social Work (DESW)
SCHADECK, Claire ;  University of Luxembourg > Faculty of Humanities, Education and Social Sciences (FHSE) > Department of Education and Social Work (DESW)
PIANARO, Enrica ;  University of Luxembourg > Faculty of Humanities, Education and Social Sciences (FHSE) > Department of Education and Social Work (DESW)
Langue du document :
Français
Titre :
Les représentations du genre dans les manuels scolaires : Cycle inférieur de l’enseignement secondaire
Titre traduit :
[en] Representations of gender in school textbooks: Lower cycle of secondary education in Luxembourg
Date de publication/diffusion :
19 juin 2023
Maison d'édition :
Université du Luxembourg, Esch/Alzette, Luxembourg
Nombre de pages :
167
Focus Area :
Educational Sciences
Organisme subsidiant :
Fondation Losch, Université du Luxembourg
Disponible sur ORBilu :
depuis le 13 septembre 2023

Statistiques


Nombre de vues
240 (dont 3 Unilu)
Nombre de téléchargements
117 (dont 1 Unilu)

Bibliographie


Publications similaires



Contacter ORBilu