Paper published in a journal (Scientific congresses, symposiums and conference proceedings)
Gelebte Mehrsprachigkeit am Sprachenzentrum Luxemburg: Mit studentischen Assistent:innen für Studierende. Peer-Tutorien von Studierenden für Studierende
Lejot, Eve; Neufert, Paul
2023In Fremdsprachen in Lehre und Forschung (FLF) Band 56, 56
Peer reviewed
 

Files


Full Text
Lejot_Neufert_AKS_Peertutoring.pdf
Publisher postprint (260.56 kB)
Download

All documents in ORBilu are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Multilingualism; Language Teaching; Peertutoring; Tandem; Language Centre
Abstract :
[en] The language centres at the universities in the Greater Region have adopted a French-German tandem module as part of a joint course that provides linguistic and cultural preparation for students ahead of their upcoming mobility semester. But there are often not enough French-speaking students to complete the tandems. So as an alternative, our student assistants can now guide student pairs or trios through their tandem activities. Based on comments from students and the experience of tutors in group tandems, a practical handbook has been produced to help train tutors, while a contract between tandem partners further engages them as soon as the tandem is set up.
[fr] Les centres de langues des universités de la Grande Région ont adopté un module tandem franco-allemand dans le cadre d'un cours commun qui prépare linguistiquement et culturellement les étudiants à leur semestre de mobilité à venir. Cependant, il manque souvent des étudiants francophones pour compléter les tandems. Par conséquent, une alternative est maintenant que nos étudiants assistants guident des duo ou trio d’étudiants dans les activités en tandem. Les commentaires des étudiants et l'expérience des tuteurs dans les tandems de groupe ont conduit à l'élaboration d'un manuel pratique pour la formation des tuteurs et d'un contrat entre les participants au début du tandem.
Research center :
Institut d’Études Romanes, Médias et Arts (IRMA)
Disciplines :
Languages & linguistics
Author, co-author :
Lejot, Eve  ;  University of Luxembourg > Faculty of Humanities, Education and Social Sciences (FHSE) > Department of Humanities (DHUM)
Neufert, Paul;  UniGR
External co-authors :
yes
Language :
German
Title :
Gelebte Mehrsprachigkeit am Sprachenzentrum Luxemburg: Mit studentischen Assistent:innen für Studierende. Peer-Tutorien von Studierenden für Studierende
Alternative titles :
[fr] Vivre le multilinguisme au Centre de Langue au Luxembourg : avec des étudiants-assistants pour les étudiants. Tutoriels entre pairs par des étudiants pour des étudiants
Publication date :
2023
Event name :
32. Arbeitstagung des AKS zum Thema „Mehrsprachigkeit ist keine Formel, sondern ein gelebtes Modell“
Event organizer :
Technischen Universität Darmstadt
Event place :
Darmstadt, Germany
Event date :
from 02-03-22 to 04-03-22
Audience :
International
Journal title :
Fremdsprachen in Lehre und Forschung (FLF) Band 56
Volume :
56
Peer reviewed :
Peer reviewed
Focus Area :
Educational Sciences
Name of the research project :
Language Centre Greater Region
Available on ORBilu :
since 13 May 2023

Statistics


Number of views
52 (1 by Unilu)
Number of downloads
28 (1 by Unilu)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBilu