Article (Scientific journals)
Réflexion des enseignants dans un palais des mirroirs: Reflets politiques et épistémologiques.
Fendler, Lynn; Ouhlen, Jöelle
2001In Recherche et Formation, 38, p. 31-45
Peer reviewed
 

Files


Full Text
RR038-03.pdf
Publisher postprint (470.56 kB)
Download

All documents in ORBilu are protected by a user license.

Send to



Details



Abstract :
[en] In the first section, the paper examines the meanings of reflection in United States teacher education discourse by analyzing some of the contributing factors that make reflection seem like a desirable and reasonable practice for teachers. It traces the genealogy of reflection in teacher education by seeking the conditions of its emergence in discourse, and looking for the traditions, conventions and assumptions that buttress the appeal of reflection as an "academic virtue and source of privileged knowledge". After tracing the conditions for the emergence of reflection in teacher education discourse, the paper critiques the political consequences of some commonplace reflective practices.
[fr] Dans une première partie, cet article étudie les significations de la réflexion dans le discours sur la formation des enseignants aux États-Unis, en analysant certains des facteurs qui contribuent à ce que la réflexion apparaisse comme une pratique désirable et raisonnable. Il retrace la généalogie de la réflexion dans la formation des enseignants en recherchant les conditions de son émergence dans les discours et les traditions, conventions et hypothèses qui sous-tendent l'intérêt de la réflexion en tant que « vertu intellectuelle et source de connaissance privilégiée ». Après avoir retrouvé les conditions de l'émergence ae la réflexion dans les discours sur la formation des enseignants, l'article fait une critique des conséquences de certaines pratiques reflexives courantes.
Disciplines :
Education & instruction
Social & behavioral sciences, psychology: Multidisciplinary, general & others
Identifiers :
UNILU:UL-ARTICLE-2010-442
Author, co-author :
Fendler, Lynn ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Languages, Culture, Media and Identities (LCMI)
Translator :
Ouhlen, Jöelle
Language :
French
Title :
Réflexion des enseignants dans un palais des mirroirs: Reflets politiques et épistémologiques.
Publication date :
2001
Journal title :
Recherche et Formation
ISSN :
0988-1824
Volume :
38
Pages :
31-45
Peer reviewed :
Peer reviewed
Available on ORBilu :
since 23 August 2013

Statistics


Number of views
71 (0 by Unilu)
Number of downloads
61 (0 by Unilu)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBilu