Article (Périodiques scientifiques)
Longitudinal changes in cortical responses to letter-speech sound stimuli in 8 – 11 year-old children
ROMANOVSKA, Linda; Janssen, Roef; Bonte, Milene
2022In npj Science of Learning
Peer reviewed vérifié par ORBi
 

Documents


Texte intégral
s41539-021-00118-3.pdf
Postprint Éditeur (1.66 MB)
Télécharger

Tous les documents dans ORBilu sont protégés par une licence d'utilisation.

Envoyer vers



Détails



Résumé :
[en] While children are able to name letters fairly quickly, the automatisation of letter-speech sound mappings continues over the first years of reading development. In the current longitudinal fMRI study, we explored developmental changes in cortical responses to letters and speech sounds across 3 yearly measurements in a sample of 18 8–11 year old children. We employed a text-based recalibration paradigm in which combined exposure to text and ambiguous speech sounds shifts participants’ later perception of the ambiguous sounds towards the text. Our results showed that activity of the left superior temporal and lateral inferior precentral gyri followed a non-linear developmental pattern across the measurement sessions. This pattern is reminiscent of previously reported inverted-u-shape developmental trajectories in children’s visual cortical responses to text. Our findings suggest that the processing of letters and speech sounds involves non-linear changes in the brain’s spoken language network possibly related to progressive automatisation of reading skills.
Centre de recherche :
Maastricht Brain Imaging Centre
Disciplines :
Sciences de la santé humaine: Multidisciplinaire, généralités & autres
Auteur, co-auteur :
ROMANOVSKA, Linda  ;  University of Luxembourg > Faculty of Humanities, Education and Social Sciences (FHSE) > LUCET
Janssen, Roef;  Maastricht University > Cognitive Neuroscience
Bonte, Milene;  Maastricht University > Cognitive Neuroscience
Co-auteurs externes :
yes
Langue du document :
Anglais
Titre :
Longitudinal changes in cortical responses to letter-speech sound stimuli in 8 – 11 year-old children
Date de publication/diffusion :
2022
Titre du périodique :
npj Science of Learning
eISSN :
2056-7936
Maison d'édition :
Nature Publishing Group
Peer reviewed :
Peer reviewed vérifié par ORBi
Intitulé du projet de recherche :
Leeswinst
Organisme subsidiant :
NWO - Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek
Disponible sur ORBilu :
depuis le 09 novembre 2022

Statistiques


Nombre de vues
107 (dont 2 Unilu)
Nombre de téléchargements
55 (dont 1 Unilu)

citations Scopus®
 
3
citations Scopus®
sans auto-citations
2
OpenCitations
 
1
citations OpenAlex
 
3
citations WoS
 
3

Bibliographie


Publications similaires



Contacter ORBilu