Article (Périodiques scientifiques)
Neue Perspektiven zur PISA Global Competence Messung basierend auf Reflexionen zum luxemburgischen Bildungsbericht
ANDERSEN, Katja Natalie
2022In Zeitschrift für Internationale Bildungsforschung und Entwicklungspaedagogik, 45 (1), p. 33-38
Peer reviewed vérifié par ORBi
 

Documents


Texte intégral
Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik 45.pdf
Postprint Éditeur (147.1 kB)
Demander un accès

Tous les documents dans ORBilu sont protégés par une licence d'utilisation.

Envoyer vers



Détails



Mots-clés :
Global competence measurement; PISA; sustainability education; STEM subjects; transformative learning
Résumé :
[en] In this article, the National Education Report Luxembourg 2021 with the focus on Education for Sustainable Development (ESD) is taken as the basis for developing new perspectives on the PISA Global Competence measurement. In a first step, the empirical findings presented in the education report and their theoretical foundation are critically examined and impulses are shown that are significant for continuing the discussion about global competence measurement. Based on this, in a second step, the key competencies of ESD that become visible in the education report are worked out and compared with the approach of the OECD presented in the Global Competence Framework. The focus of the discussion is on transformative competence and multiliteracy competence. Based on this reflection, recommendations for the framing of the Global Competence measurement are concluded.
Disciplines :
Education & enseignement
Auteur, co-auteur :
ANDERSEN, Katja Natalie  ;  University of Luxembourg > Faculty of Humanities, Education and Social Sciences (FHSE) > Department of Education and Social Work (DESW)
Co-auteurs externes :
no
Langue du document :
Allemand
Titre :
Neue Perspektiven zur PISA Global Competence Messung basierend auf Reflexionen zum luxemburgischen Bildungsbericht
Titre traduit :
[en] New Perspectives on PISA Global Competence Measurement based on reflections to Luxembourgish education report
Date de publication/diffusion :
2022
Titre du périodique :
Zeitschrift für Internationale Bildungsforschung und Entwicklungspaedagogik
ISSN :
1434-4688
eISSN :
2699-5549
Maison d'édition :
Waxmann, Münster, Allemagne
Titre particulier du numéro :
Competences und Global Learning
Volume/Tome :
45
Fascicule/Saison :
1
Pagination :
33-38
Peer reviewed :
Peer reviewed vérifié par ORBi
Focus Area :
Educational Sciences
Disponible sur ORBilu :
depuis le 29 juin 2022

Statistiques


Nombre de vues
113 (dont 7 Unilu)
Nombre de téléchargements
0 (dont 0 Unilu)

citations OpenAlex
 
1

Bibliographie


Publications similaires



Contacter ORBilu