Reference : Les dimensions territoriales de la formation par alternance en transfrontalier
Scientific congresses, symposiums and conference proceedings : Paper published in a book
Social & behavioral sciences, psychology : Human geography & demography
Business & economic sciences : Multidisciplinary, general & others
Migration and Inclusive Societies
http://hdl.handle.net/10993/49052
Les dimensions territoriales de la formation par alternance en transfrontalier
French
[en] Territorial dimensions of cross-border work-linked training
Belkacem, Rachid [Université de Lorraine]
Dörrenbächer, Peter [Universität des Saarlandes]
Funk, Ines [Universität des Saarlandes]
Nienaber, Birte mailto [University of Luxembourg > Faculty of Humanities, Education and Social Sciences (FHSE) > Department of Geography and Spatial Planning (DGEO) >]
Pigeron, Isabelle mailto [University of Luxembourg > Faculty of Humanities, Education and Social Sciences (FHSE) > Department of Geography and Spatial Planning (DGEO) >]
Kotosz, Andrea [Université de Lorraine]
Polzin-Haumann, Claudia [Universität des Saarlandes]
Reissner, Christina [Universität des Saarlandes]
2021
Politique et territoires en éducation et formation
[en] Policy and territories in education and training
Gremmo, Marie-José
31-37
No
International
Politique et territoires en éducation et formation
from 2-06-2021 to 3-06-2021
[en] cross-border ; education ; training
[fr] Ce papier s’intéresse à la construction de dispositifs de formation dans un contexte transfrontalier. Il se focalise sur la Grande Région Saar-Lor-Lux au carrefour de quatre pays (la France, le Luxembourg, la Belgique et l’Allemagne) en raison de la forte croissance du travail frontalier. Il montre que la construction de qualifications transférables d’un territoire à un autre est un enjeu fondamental pour ces territoires qui s’inscrit dans un véritable processus de construction territoriale multi-acteurs et multi-niveaux. Cette analyse montre que l’élaboration de ces programmes de formation comme l’apprentissage a été permise par une forte volonté politique régionale et européenne. Cette dernière a apporté un cadre à de nombreuses initiatives localisées stimulées par une coopération transfrontalière de proximité. Les territoires ont été ainsi capables d’apprentissage et d’invention.
[en] This paper focuses on the construction of training systems in a cross-border context. It focuses on the Greater Saar-Lor-Lux Region at the crossroads of four countries (France, Luxembourg, Belgium and Germany) due to the strong growth of cross-border work. It shows that the construction of transferable qualifications from one territory to another is a fundamental issue for these territories, which is part of a real multi-actor and multi-level territorial construction process. This analysis shows that the development of these training programmes such as apprenticeship was made possible by a strong regional and European political will. The latter has provided a framework for numerous localized initiatives stimulated by local cross-border cooperation. The territories have thus been capable of learning and invention.
UniGR-Center for Border Studies
http://hdl.handle.net/10993/49052
https://inter-aref-2020.event.univ-lorraine.fr/data/pages/Actes_Colloque_Inter_Congres_AREF_2020_Nancy_2021.pdf

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