Article (Périodiques scientifiques)
Legitimating School Segregation. The Special Education Profession and the Discourse of Learning Disability in Germany
Pfahl, Lisa; POWELL, Justin J W
2011In Disability and Society, 26 (4), p. 449-462
Peer reviewed vérifié par ORBi
 

Documents


Texte intégral
PfahlPowell2011_LegitimatingSchoolSegregationLD_Germany_DisSoc.pdf
Postprint Éditeur (103.45 kB)
Télécharger

Tous les documents dans ORBilu sont protégés par une licence d'utilisation.

Envoyer vers



Détails



Mots-clés :
special education; Germany; inclusive education; segregation; special schools; learning disability; discourse; profession
Résumé :
[en] School segregation continues to be understood as legitimate in Germany. To explain why, we chart the development of the learning disability discourse and the special education profession, providing insights into the ongoing expansion of segregated special schooling. The discourse analysis of articles published between 1908 and 2004 in the special education professional association journal, Zeitschrift für Heilpädagogik, uncovers the knowledge base of special education that led to the rise of its main category, ‘learning disability,’ and school type, the support school (then: Hilfsschule, now: Förderschule). Despite critical junctures over the twentieth century, special education’s dominant discourse and school structures exhibit remarkable continuity. We find professional authority with respect to ‘learning disability’ is a key factor in the persistence and continued growth of segregated special education. Scientific discourse continues to legitimate the classification of pupils as ‘learning disabled’ and their subsequent allocation to segregated schools.
Centre de recherche :
Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung; London School of Economics and Political Science
Disciplines :
Sociologie & sciences sociales
Auteur, co-auteur :
Pfahl, Lisa
POWELL, Justin J W  ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Languages, Culture, Media and Identities (LCMI)
Langue du document :
Anglais
Titre :
Legitimating School Segregation. The Special Education Profession and the Discourse of Learning Disability in Germany
Date de publication/diffusion :
2011
Titre du périodique :
Disability and Society
ISSN :
0968-7599
eISSN :
1360-0508
Maison d'édition :
Routledge
Volume/Tome :
26
Fascicule/Saison :
4
Pagination :
449-462
Peer reviewed :
Peer reviewed vérifié par ORBi
Organisme subsidiant :
Volkswagen Stiftung (T.H. Marshall Fellowship Programme)
Disponible sur ORBilu :
depuis le 13 août 2013

Statistiques


Nombre de vues
283 (dont 13 Unilu)
Nombre de téléchargements
1743 (dont 8 Unilu)

citations Scopus®
 
48
citations Scopus®
sans auto-citations
41
OpenCitations
 
33
citations OpenAlex
 
64
citations WoS
 
37

Bibliographie


Publications similaires



Contacter ORBilu