sustainability; knowledge; environmental governance; social learning; Luxembourg; water; land-use
Résumé :
[en] The thesis offers in-depth empirical insights into diverse factors that foster or hinder collective capacities of actors to address sustainability challenges at the water-land nexus. It focuses on how relations, knowledge, and practices in diverse organisations and professions engaged in governance and social learning processes in the Syr and Upper Sûre river basins in Luxembourg have changed following the entering into force of the EU Water Framework Directive in 2000. Finding that contradictions in water and land systems grow while spaces for self-organisation and meaning-making shrink, the thesis raises fundamental questions concerning both dominant supply- and productivity-oriented paradigms and managerial approaches to sustainability. New governance approaches are needed to foster social learning and actionable knowledge, embracing interrelations between ecological and social dimensions of sustainability.
Centre de recherche :
- Education, Culture, Cognition & Society (ECCS) > Institute of Education & Society (InES)
Disciplines :
Sciences sociales & comportementales, psychologie: Multidisciplinaire, généralités & autres
Auteur, co-auteur :
HONDRILA, Kristina ; University of Luxembourg > Faculty of Humanities, Education and Social Sciences (FHSE) > Department of Social Sciences (DSOC)
Langue du document :
Anglais
Titre :
Actionable knowledge for sustainability at the water-land nexus: An inquiry into governance and social learning in two river basins in Luxembourg
Titre traduit :
[de] Handlungswissen für Nachhaltigkeit am Wasser-Land-Nexus. Eine Analyse von Governance und sozialem Lernen in zwei Flussgebieten in Luxemburg
Date de soutenance :
03 décembre 2020
Nombre de pages :
520
Institution :
Unilu - University of Luxembourg, Esch-sur-Alzette, Luxembourg
[de]: Die EU-Wasserrahmenrichtlinie verpflichtet Luxemburg, seine Gewässer bis spätestens 2027 in einen guten ökologischen Zustand zu bringen. Die Dissertation untersucht Governance-Prozesse in den Flussgebieten der Obersauer und der Syr im Zeitraum 2000-2019, die diese Herausforderung angehen. Die Dissertation gelangt zu dem Schluss, dass das Wasser- und Landsystem in Luxemburg von wachsenden Widersprüchen und schrumpfenden Gestaltungsräumen geprägt ist. Gleichzeitig bietet sie Erkenntnisse und Empfehlungen dazu, wie soziales Lernen und Handlungswissen gefördert werden können, welche die Zusammenarbeit zwischen Akteuren in Wasserwirtschaft, Umweltschutz und Landwirtschaft verbessern und Wandel in Organisationen und beruflichen Praktiken unterstützen (siehe auch deutschsprachige Zusammenfassung).