Doctoral thesis (Dissertations and theses)
Actionable knowledge for sustainability at the water-land nexus: An inquiry into governance and social learning in two river basins in Luxembourg
Hondrila, Kristina
2020
 

Files


Full Text
PhD_THESIS_actionable knowledge_Hondrila_2021 02 26_FINAL.pdf
Author preprint (20.47 MB)
Download
Annexes
Hondrila_PhD_Synthese_Empfehlungen.pdf
(929.65 kB)
Zusammenfassung für Akteure in Luxemburg
Download

All documents in ORBilu are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
sustainability; knowledge; environmental governance; social learning; Luxembourg; water; land-use
Abstract :
[en] The thesis offers in-depth empirical insights into diverse factors that foster or hinder collective capacities of actors to address sustainability challenges at the water-land nexus. It focuses on how relations, knowledge, and practices in diverse organisations and professions engaged in governance and social learning processes in the Syr and Upper Sûre river basins in Luxembourg have changed following the entering into force of the EU Water Framework Directive in 2000. Finding that contradictions in water and land systems grow while spaces for self-organisation and meaning-making shrink, the thesis raises fundamental questions concerning both dominant supply- and productivity-oriented paradigms and managerial approaches to sustainability. New governance approaches are needed to foster social learning and actionable knowledge, embracing interrelations between ecological and social dimensions of sustainability.
Research center :
- Education, Culture, Cognition & Society (ECCS) > Institute of Education & Society (InES)
Disciplines :
Social & behavioral sciences, psychology: Multidisciplinary, general & others
Author, co-author :
Hondrila, Kristina ;  University of Luxembourg > Faculty of Humanities, Education and Social Sciences (FHSE) > Department of Social Sciences (DSOC)
Language :
English
Title :
Actionable knowledge for sustainability at the water-land nexus: An inquiry into governance and social learning in two river basins in Luxembourg
Alternative titles :
[de] Handlungswissen für Nachhaltigkeit am Wasser-Land-Nexus. Eine Analyse von Governance und sozialem Lernen in zwei Flussgebieten in Luxemburg
Defense date :
03 December 2020
Number of pages :
520
Institution :
Unilu - University of Luxembourg, Esch-sur-Alzette, Luxembourg
Degree :
Docteur en Sciences Sociales
Promotor :
President :
Jury member :
Pahl-Wostl, Claudia
Chabay, Ilan
Manhart, Sebastian
Focus Area :
Sustainable Development
Name of the research project :
NEXUS FUTURES
Funders :
Ministry of the Environment
Commentary :
[de]: Die EU-Wasserrahmenrichtlinie verpflichtet Luxemburg, seine Gewässer bis spätestens 2027 in einen guten ökologischen Zustand zu bringen. Die Dissertation untersucht Governance-Prozesse in den Flussgebieten der Obersauer und der Syr im Zeitraum 2000-2019, die diese Herausforderung angehen. Die Dissertation gelangt zu dem Schluss, dass das Wasser- und Landsystem in Luxemburg von wachsenden Widersprüchen und schrumpfenden Gestaltungsräumen geprägt ist. Gleichzeitig bietet sie Erkenntnisse und Empfehlungen dazu, wie soziales Lernen und Handlungswissen gefördert werden können, welche die Zusammenarbeit zwischen Akteuren in Wasserwirtschaft, Umweltschutz und Landwirtschaft verbessern und Wandel in Organisationen und beruflichen Praktiken unterstützen (siehe auch deutschsprachige Zusammenfassung).
Available on ORBilu :
since 03 March 2021

Statistics


Number of views
653 (151 by Unilu)
Number of downloads
307 (17 by Unilu)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBilu