Reference : Le processus de médiation et son issue à la croisée des dimensions psychologiques et ...
Scientific journals : Article
Social & behavioral sciences, psychology : Social, industrial & organizational psychology
http://hdl.handle.net/10993/46417
Le processus de médiation et son issue à la croisée des dimensions psychologiques et sociales : pistes de recherche
French
Pignault, Anne [Université de Lorraine > 2LPN]
Meyers, Raymond [Université du Luxembourg > Department of Education and social Work > Institute of Lifelong Learning and Guidance]
Houssemand, Claude mailto [University of Luxembourg > Faculty of Humanities, Education and Social Sciences (FHSE) > Department of Education and Social Work (DESW) > ; > > Institue of Lifelong Learning and Guidance]
2020
Négociations
De Boeck Université
34
2
171-192
Yes
International
1780-9231
1782-1452
Bruxelles
Belgium
[en] Mediation ; Conflict ; Psychological dimensions ; Research avenues ; Strategy
[en] Les pratiques de médiation sont promues de façon croissante par les sociétés occidentales, avec un nombre grandissant de centres et de praticiens qui offrent leurs services. La recherche sur les déterminants, les mécanismes et les résultats de la médiation en est cependant encore à ses débuts en Europe francophone, alors que déjà beaucoup plus avancée dans les pays anglo-saxons. Une analyse de la littérature internationale est ici proposée afin d’inspirer la recherche dans nos pays. Elle permet de faire émerger deux principales priorités de recherche, concernant les ressources et stratégies utilisées par les médiateurs et l’évaluation de la médiation et ses effets à moyen et long termes.Mediation is increasingly promoted by Western societies, with a growing number of centers and practitioners offering their services. Research on the determinants, mechanisms, and results of mediation are nevertheless still in their infancy in French-speaking Europe, though they are more advanced in English-speaking countries. An analysis of the international literature is here proposed in order to guide research in our countries. Two subjects should be research priorities: the resources and strategies used by mediators; and the evaluation of mediation by establishing precise criteria and by studying, through longitudinal research designs, the link between the initial characteristics of mediation and its medium- and long-term effects.
niversité du Luxembourg, Département d’Éducation et de Travail Social, Institute for Lifelong Learning and Guidance
http://hdl.handle.net/10993/46417
https://www.cairn.info/revue-negociations-2020-2-page-171.htm

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