[en] High unemployment rates on one side of a border and training opportunities on the other, the lack of training programmes for specialised jobs on the one side of the border and well defined vocational programmes on the other side: cross-border vocational education and training (VET) is an increasingly used tool to accommodate the differing needs inside the European Union in recent years. This paper will present, explain and analyse the diverse approaches and concepts of tailor-made as well as more standardized cross-border VET programmes in the Greater Region SaarLorLux (DE, FR, LUX, BE) and explain the different mobility types (from short-time exchange programmes, to internships as well as a formalised division of mobility between days of apprenticeship in one country and days of practical training in another country). This cross-border region is the largest transboundary commuting area and therefore the largest transboundary labour market in the EU.
Disciplines :
Business & economic sciences: Multidisciplinary, general & others Human geography & demography Languages & linguistics
Author, co-author :
Nienaber, Birte ; University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Identités, Politiques, Sociétés, Espaces (IPSE)
Dörrenbächer, H. Peter; Universität des Saarlandes
Funk, Ines; Universität des Saarlandes
Pigeron-Piroth, Isabelle ; University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Identités, Politiques, Sociétés, Espaces (IPSE)
Belkacem, Rachid; Université de Lorraine
Helfer, Malte ; University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Identités, Politiques, Sociétés, Espaces (IPSE)
Polzin-Haumann, Claudia; Universität des Saarlandes
Reissner, Christina; Universität des Saarlandes
External co-authors :
yes
Language :
English
Title :
Using cross-border mobility in vocational education and training in the Greater Region SaarLorLux region
Publication date :
2021
Main work title :
The Palgrave Handbook of Youth Mobility and Educational Migration
AGBSL. (2014). Abkommen über grenzüberschreitende Berufsausbildung Saarland- Lothringen/Accord relatif à l'apprentissage transfrontalier Sarre. Lorraine: AGBSL.
Belkacem, R., Dörrenbächer H. P., & Pigeron, I. (2018). Beschäftigung und wirtschaftliche Entwicklung in der Großregion: differenzierte Wirtschaftsentwicklung und Wirkungen der grenzüberschreitenden Beschäftigung/Emploi et développement économique au sein de la Grande Région: développement économique différencié et impacts de l'emploi transfrontalier. UniGR-CBS Working Paper, Vol. 3 (Territorial Science Echo).
Brucy, G., Maillard, F., & Moreau, G. (2013). Introduction: du CAP à l'Europe. Cahiers de la recherche sur l'éducation et les savoirs, 4, 5-15.
Council of the European Union. (2015). Council Decision (EU) 2015/1848 of 5 October 2015 on guidelines for the employment policies of the Member States for 2015. Official Journal of the European Union, L 268/28, 15.10.2015.
Dörrenbächer, H. P. (2015). Ein grenzüberschreitender Wirtschaftsraum? Gemeinsame und individuelle Entwicklungen seit der Krise des Montansektors. In C. Wille (Ed.), Lebenswirklichkeiten und politische Konstruktionen in Grenzregionen. Das Beispiel der Großregion SaarLorLux: Wirtschaft - Politik - Alltag - Kultur (pp. 21-37). Bielefeld: Transcript.
Dörrenbächer, H. P. (2018). Die Großregion: Ein grenzüberschreitender Berufsbildungsraum? In K. Pallagst, A. Hartz, & B. Caesar (Eds.), Border futures - Zukunft Grenze - Avenir Frontière. Zukunftsfähigkeit Grenzüberschreitender Zusammenarbeit (pp. 286-302). Hannover: Akademie für Raumforschung und Landesplanung.
Funk, I., Nienaber, B., & Dörrenbächer, H. P. (2020). La formation professionnelle transfrontalière en tant que processus d'apprentissage et mobilisation du savoir transfrontaliers. In J.-M. Defays & G. Hamez (Eds.), Réalités, perceptions et représentations des frontières de l'Union européenne - Realitäten, Wahrnehmungen und Repräsentationen von EU-Grenzen. Louvain-la-Neuve: Editions Modulaires européennes.
Goulet, V., & Seidendorf, S. (2017). L'Azubi-Bacpro: retour sur une expérience de coopération transfrontalière dans le domaine de formation. dfi compact, Nr. 15. Ludwigsburg: Deutsch-Französisches Institut (dfi).
Großregion/Grande Région (2019). The Greater Region at a Glance. Retrieved from http://www.granderegion.net/en.
Iffrig, A. (2019). L'apprentissage transfrontalier France/Allemagne, à l'une de l'action publique locale alsacienne. CAIRN INFO, (146), 149-168.
Latvian Presidency of the Council of the European Union, Republic of Latvia-Ministry of Education and Science, European Commission. (2015). Riga conclusions 2015. Luxembourg: Publications Office.
Les offices statistiques de la Grande Région/Statistische Ämter der Großregion (Ed.). (2018). Statistiques en bref/Statistische Kurzinformationen. Koblenz: Les offices statistiques de la Grande Région.
Maccarini, J. (2017). Die Stellung des Deutschen im französischen Schulkontext. Muttersprache, Vierteljahresschrift für deutsche. Sprache, 1-2(127), 52-63.
Ministerium für Bildung und Kultur Saarland, Universität des Saarlandes. (2019). Sprachenkonzept Saarland 2019 - Neue Wege zur Mehrsprachigkeit im Bildungssystem. Saarland: Ministerium für Bildung und Kultur Saarland.
Netzwerk der Fachinstitute der Interregionalen Arbeitsmarktbeobachtungsstelle (Ed.). (2014). Bericht zur wirtschaftlichen und sozialen Lage der Großregion 2013/2014 für den Wirtschafts- und Sozialausschuss der Großregion (WSGAR). Saarbrücken: Schriftenreihe der Regionalkommission SaarLorLux - Trier/Westpfalz - Wallonien.
Pantea, M.-C. (2021). Facets of mobility in Romania's vocational education and training. In D. Cairns (Ed.), The Palgrave handbook of youth mobility and educational migration. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Polzin-Haumann, C. (2017). Frankreichstrategie und Bildungspolitik. Bestandsaufnahme und Perspektiven aus der Sicht der Angewandten Linguistik und der Sprachlehr-/Sprachlernforschung. In H. J. Lüsebrink, C. Polzin-Haumann, & C. Vatter (Eds.), Alles Frankreich oder was? Die saarländische Frankreichstrategie im europäischen Kontext/ La France à toutes les sauces? La >Stratégie France< de la Sarre dans le contexte européen (pp. 97-121). Bielefeld: Transcript.
Polzin-Haumann, C., & Reissner, C. (2012). Perspectives du français en Sarre: politiques et réalités. In P. Cichon, S. Ehrhart, & M. Stegu (Eds.), Synergies Pays germanophones n°5: Les politiques linguistiques explicites et implicites en domaine francophone (pp. 129-143). Berlin: Avinus.
Polzin-Haumann, C., & Reissner, C. (2018). Language and language policies in Saarland and Lorraine: Towards the creation of a transnational space? In B. A. Jańczak (Ed.), Language contact and language policies across borders: Construction and deconstruction of transnational and transcultural spaces (pp. 45-55). Berlin: Logos.
RVGR. (2014). Rahmenvereinbarung über grenzüberschreitende Berufsbildung in der Großregion/ Accord-cadre relatif à la formation professionnelle transfrontalière dans la Grande Région.
RVOR. (2013). Rahmenvereinbarung über die grenzüberschreitende Berufsausbildung am Oberrhein/Accord cadre relatif à l'apprentissage transfrontalier dans le Rhin supérieur. Oberrhein: RVOR.
RVSL. (2014). Rahmenvereinbarung für die Kooperation in der grenzüberschreitenden beruflichen Aus- und Weiterbildung. Saarland-Lothringen. Strategische Ziele/Accord-cadre pour la coopération transfrontalière en formation professionnelle initiale et continue Sarre-Lorraine of 20 June 2014. Sarre-Lorraine: RVSL.
Staatskanzlei Saarland. (2014). Eckpunkte einer Frankreichstrategie für das Saarland. Saarland: Staatskanzlei.
Task Force Grenzgänger/Frontaliers (Ed.). (2012). Grenzüberschreitende Berufsausbildung in der Großregion. Saarbrücken: Bestandaufnahme.