Eprint first made available on ORBilu (E-prints, Working papers and Research blog)
Bewertung des Klassenklimas / Climat de classe
VAN DUIN, Claire; HEINZ, Andreas; KERN, Matthias Robert et al.
2018
 

Files


Full Text
Factsheet 16 Klassenklima.pdf
Publisher postprint (320.89 kB)
Download
Annexes
16 Ambiance de classe.pdf
(268.22 kB)
Version en français
Download

All documents in ORBilu are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Klassenklima; Peers; HBSC; Schüler; Luxemburg
Abstract :
[de] In der HBSC-Studie 2014 sollten die Schüler die folgende Aussage zum Klassenklima bewerten: „Die meisten Schüler in meiner Klasse sind nett und hilfsbereit.“ 72 % stimmen dieser Aussage zu, 10 % lehnen sie ab und 18 % wählen die neutrale Mittelkategorie. Getrennt nach Alter und Geschlecht zeigen sich kaum Unterschiede im wahrgenommenen Klassenklima. Allerdings bewerten Schüler des Fondamental und des Secondaire das Klassenklima besser als Schüler des Secondaire technique und des Modulaire. Je besser das Klassenklima bewertet wird, desto zufriedener sind die Schüler mit ihrem Leben und desto mehr mögen sie die Schule.
[fr] Lors de l'étude HBSC de 2014, les élèves devaient évaluer l'énoncé suivant à propos du climat de la classe : « La plupart des élèves de ma classe sont gentils et prêts à aider les autres ». Au total, 72% ont été d'accord avec cette affirmation, 10% en désaccord et 18% ont choisi la catégorie neutre. Il n’y avait pratiquement aucune différence observée en fonction de l’âge et du sexe. Cependant, les élèves du fondamental et du secondaire classique évaluent le climat de classe plus positivement que les élèves du secondaire technique et modulaire. Les élèves ayant une bonne perception du climat de la classe ont une meilleure satisfaction de vie et rapportent moins de problèmes de santé.
Disciplines :
Public health, health care sciences & services
Author, co-author :
VAN DUIN, Claire ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Integrative Research Unit: Social and Individual Development (INSIDE)
HEINZ, Andreas ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Integrative Research Unit: Social and Individual Development (INSIDE)
KERN, Matthias Robert ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Integrative Research Unit: Social and Individual Development (INSIDE)
RESIDORI, Caroline  ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Integrative Research Unit: Social and Individual Development (INSIDE)
CATUNDA, Carolina ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Integrative Research Unit: Social and Individual Development (INSIDE)
WILLEMS, Helmut ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Integrative Research Unit: Social and Individual Development (INSIDE)
Language :
German
Title :
Bewertung des Klassenklimas / Climat de classe
Publication date :
08 October 2018
Number of pages :
4
Available on ORBilu :
since 08 October 2018

Statistics


Number of views
632 (45 by Unilu)
Number of downloads
529 (26 by Unilu)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBilu