Article (Périodiques scientifiques)
Der wissenschaftliche Artikel in der germanistischen Linguistik als Modell für den Unterricht wissenschaftlichen Schreibens: Ergebnisse einer Pilotstudie
HUEMER, Birgit
2016In Linguistik Online, 76 (2), p. 67-84
Peer reviewed vérifié par ORBi
 

Documents


Texte intégral
Linguistik Online_Huemer.pdf
Postprint Éditeur (574.95 kB)
Demander un accès

Tous les documents dans ORBilu sont protégés par une licence d'utilisation.

Envoyer vers



Détails



Mots-clés :
Academic writing; Genre analysis; disciplinary variation
Résumé :
[en] Similar structures in research articles of different disciplines indicate that the research article can be qualified as a genre across disciplinary borders. In spite of these structural similarities, which are constitutive for a genre, there are linguistic varieties that can be found in research articles of several disciplines relevant to be pointed out when teaching academic writing at the university. Little research has been conducted so far on linguistic varieties within subcategories of a discipline, because it is assumed that linguistic varieties within the genre research article are discipline-specific and therefore can only be found across disciplines. This article will present the results of a pilot study in which linguistic varieties within the discipline German linguistics have been researched. 14 introductions to research articles within this field have been selected in order to analyse their macro structure in detail. The data has been taken from a high rated journal in the field of German linguistics called Zeitschrift für germanistische Linguistik (ZGL 2014) in which the most important articles that have been published in the year before are promoted. The study shows that the macro structure of the research articles’ introductions are essentially determined by the research question and the research method, which vary within this discipline. This result is particularly relevant for the teaching of academic writing, because it offers an alternative approach to support the writing process oriented towards the core of every research: which is to formulate a research question and to choose an appropriate method rather than to strictly follow assumed disciplinary writing norms.
Disciplines :
Langues & linguistique
Auteur, co-auteur :
HUEMER, Birgit  ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Identités, Politiques, Sociétés, Espaces (IPSE)
Co-auteurs externes :
no
Langue du document :
Allemand
Titre :
Der wissenschaftliche Artikel in der germanistischen Linguistik als Modell für den Unterricht wissenschaftlichen Schreibens: Ergebnisse einer Pilotstudie
Date de publication/diffusion :
2016
Titre du périodique :
Linguistik Online
eISSN :
1615-3014
Maison d'édition :
Europa-Universität Viadrina. Kulturwissenschaftlichen Fakultät, Frankfurt, Suisse
Volume/Tome :
76
Fascicule/Saison :
2
Pagination :
67-84
Peer reviewed :
Peer reviewed vérifié par ORBi
Disponible sur ORBilu :
depuis le 04 février 2017

Statistiques


Nombre de vues
241 (dont 1 Unilu)
Nombre de téléchargements
1 (dont 0 Unilu)

citations OpenAlex
 
1

Bibliographie


Publications similaires



Contacter ORBilu