![]() | HUEMER, B. (in press). Das Sprachenzentrum der Universität Luxemburg. Zeitschrift für interdisziplinäre Schreibforschung, 14. Peer reviewed |
![]() | HUEMER, B., & SKOURMALLA, A.-M. (10 October 2025). Linguistic Diversity in Higher Education [Paper presentation]. Symposium on Linguistic Diversity in HIgher Education, Luxembourg. Editorial reviewed |
![]() | HUEMER, B. (17 September 2025). Reflexive Schreibpraxis mit und ohne KI-Tools Eine didaktische Perspektive für Studierende mit Deutsch als Zweitsprache [Paper presentation]. GAL Jahrestagung, Sektion: Schreibwissenschaft, Hildesheim, Germany. Peer reviewed |
![]() | HUEMER, B. (20 March 2025). Language use and democracy: pedagogical implications [Paper presentation]. Democracy and Youth in the Digital Age - Luxembourg’s chairmanship of the Committee of Ministers of the Council of Europe, Luxembourg. Editorial reviewed |
![]() | HUEMER, B., & SKOURMALLA, A.-M. (2025). Receptive communication skills to support inclusive learning in the multilingual classroom: a workshop for university teaching staff. Language Learning in Higher Education, 15 (2), 495-503. doi:10.1515/cercles-2024-0096 Peer Reviewed verified by ORBi |
![]() | HUEMER, B., DE SAINT-GEORGES, I., & WIES, A. (19 November 2024). UNIVERSEH Humanities group presentation: University of Luxembourg [Paper presentation]. UNIVERSEH-General Meeting, Namur, Belgium. |
![]() | HUEMER, B. (28 September 2024). Deutsch im Kontext der Mehrsprachigkeit [Paper presentation]. Germanistische Begegnungstagung des DAAD mit Partnerländern in Belgien, Frankreich, Luxemburg und den Niederlanden, Straßbourg, France. Peer reviewed |
![]() | HUEMER, B., & SKOURMALLA, A.-M. (13 September 2024). Teaching and learning in the multilingual classroom [Paper presentation]. XVIII CercleS Conference, Durham, United Kingdom. Peer reviewed |
![]() | HUEMER, B. (2024). Die Hausarbeit im Kontext von Deutsch als Fach- und Fremdsprache. In M. Szurawitzki & P. Wolf-Farré, Handbuch Deutsch als Fach- und Fremdsprache (pp. 479-492). De Gruyter. Peer reviewed |
![]() | Buck, I.* , HUEMER, B.* , & Limburg, A.*. (2024). Künstliche Intelligenz in der Schreibzentrumsarbeit: Perspektiven auf die KI-induzierte Transformation. Journal für Schreibwissenschaft, 26. Peer reviewed* These authors have contributed equally to this work. |
![]() | HUEMER, B. (2024). Wissenschaftliches Schreiben an der Hochschule Herausforderungen im Kontext der Mehrsprachigkeit und aktueller technologischer Entwicklungen. Wiener Linguistische Gazette, (97), 377–401. Editorial reviewed |
![]() | HUEMER, B. (2024). Heinz Sieburg: Luxemburger Standarddeutsch. Wörterbuch der deutschen Gegenwartssprache in Luxemburg. Muttersprache, 134 (4), 389-392. doi:10.53371/xyz Editorial reviewed |
HUEMER, B., Karin Wetschanow, Erika Unterpertinger, & Eva Kuntschner (Eds.). (2023). Neue Perspektiven auf Schreibberatung. Vienna, Austria: Böhlau Verlag. Peer reviewed |
![]() | HUEMER, B., & Rehberger, I. (2023). Wie passt sich die Schreibberaterin an den mehrsprachigen Kontext an? Eine konversationsanalytische und sprachlich-funktionale Analyse von Textfeedbackgesprächen mit DaF/DaZ-Studierenden. In K. Wetschanow, E. Kuntschner, E. Unterpertinger, ... B. HUEMER (Eds.), Neue Perspektiven auf die Schreibberatung. Wien, Austria: Böhlau. Peer reviewed |
HUEMER, B., & SIEBURG, H. (2023). Die Vielfalt der deutschen Sprache im Dialog [Paper presentation]. Nacht der Sprachen, Luxembourg, Luxembourg. |
![]() | HUEMER, B. (2023). How to use AI in the academic writing classroom. |
![]() | HUEMER, B. (22 September 2023). Rollenanpassung von Schreibberater*innen in mehrsprachigen Kontexten [Paper presentation]. Gesellschaft für Angewandte Linguistik - GAL Jahrestagung, Mainz, Germany. Peer reviewed |
![]() | HUEMER, B., Giera Winnie-Karen, & Karsten. (06 September 2023). Pre-Conference Workshop für Early Career Researchers: Kollegiale Fallberatung [Paper presentation]. Trinationale Tagung: Textfeedback in Praxis und Forschung, Göttingen, Germany. |
![]() | HUEMER, B. (23 May 2023). Hope Speech versus Hate Speech: Zur diskursiven Konstruktion von Hoffnung und Hoffnungslosigkeit in aktuellen Diskursen [Paper presentation]. Frühlingslektüren, Luxembourg. |
![]() | HUEMER, B. (2023). Teaching Multilingual Academic discourse at the University of Luxembourg. In C. Donahue (Ed.), Teaching and Studying Transnational Composition (pp. 150-167). MLA Collection. Peer reviewed |
![]() | HUEMER, B., & SKOURMALLA, A.-M. (2023). Teaching and Learning in the Multilingual Classroom [Paper presentation]. Advancing Competence in Teaching for Student Success Teaching day, Luxembourg. |
![]() | HUEMER, B. (12 January 2022). Förderung von Sprachbewusstsein unter den Bedingungen der Heterogenität und Medialität [Paper presentation]. Berufungsverfahren Universitätsprofessur für Deutschdidaktik, Kennung: 476/02-PERS/22, Austria. |
![]() | HUEMER, B. (2022). Sprachliche Mittel in Fake News: Eine textlinguistische Perspektive. In A. BENDHEIM & J. Pavlik, Fake News. Von Fakten und Fiktionen in Literatur und Medien (pp. 165-198). Transcript. Peer reviewed |
![]() | HUEMER, B. (2022). Wortverbindungen in Paraphrase und Argumentation: Eine Untersuchung an Texten von Studierenden mit L2 Deutsch. In Jahrbuch für Internationale Germanistik. Wege der Germanistik in transkultureller Perspektive (pp. 163-183). Peter Lang. Peer reviewed |
![]() | HUEMER, B. (31 July 2021). Paraphrasieren, Diskutieren und Textkohärenz in der L2 Deutsch: Schwierigkeiten im Umgang mit wissenschafts-sprachlichen Textmustern in studentischen Arbeiten [Paper presentation]. Congress of the International Association for German Studies. Peer reviewed |
HUEMER, B., Doleschal, U., Wiederkehr, R., Girgensohn, K., Dengscherz, S., Brinkschulte, M., & Mertlitsch, C. (Eds.). (2021). Schreibwissenschaft - eine neue Disziplin. Diskursübergreifende Perspektiven. Wien, Austria: Böhlau. Peer reviewed |
![]() | HUEMER, B., Doleschal, U., Steiner, J., & Mertlitsch, C. (2020). Über diesen Band: Ergebnisse eines innovativen Tagungskonzeptes. In B. E. A. HUEMER (Ed.), Schreibwissenschaft - eine neue Disziplin. Diskursübergreifende Perspektiven (pp. 9-21). Wien, Austria: Böhlau. Peer reviewed |
![]() | HUEMER, B., DEROEY, K., & LEJOT, E. (30 October 2019). Comparing Academic Languages: German, English, French [Paper presentation]. 5th Saarbrücken Conference on Foreign Language Teaching, Saarbrücken, Germany. Peer reviewed |
![]() | HUEMER, B. (2019). Wissenschaftliches Schreiben mehrsprachig [Paper presentation]. 4th Luxembourgish Translation and Interpreting Day, Dudelange, Luxembourg. |
![]() | HUEMER, B. (01 June 2019). Deutschsprachige Schreibtradition im Kontext der Mehrsprachigkeit [Paper presentation]. Schreibwissenschaft eine neue Disziplin - Diskursübergreifende Perspektiven, Klagenfurt, Austria. Peer reviewed |
![]() | DEROEY, K., HUEMER, B., & LEJOT, E. (2019). The discourse structure of literature review paragraphs: a multilingual study. In Schreibwissenschaft. Böhlau. Peer reviewed |
HUEMER, B., LEJOT, E., & DEROEY, K. (Eds.). (2019). Academic writing across languages: multilingual and contrastive approaches in higher education. Vienna, Austria: Böhlau. Peer reviewed |
![]() | HUEMER, B. (2019). Introduction. In B. HUEMER, E. LEJOT, ... K. DEROEY, Academic writing across languages: multilingual and contrastive approaches in higher education (pp. 21-38). Vienna, Austria: Böhlau. Peer reviewed |
![]() | HUEMER, B. (08 June 2018). Wo mache ich einen Absatz? [Paper presentation]. Forum wissenschaftliches Schreiben, Hochschule Luzern, Switzerland. Peer reviewed |
![]() | HUEMER, B. (17 November 2017). Die Ausbildung zur studentischen Sprachlern- und SchreibtutorIn an der Universität Luxemburg [Paper presentation]. Jahrestagung der österreichischen Gesellschaft für wissenschaftliches Schreiben, Wien, Austria. Peer reviewed |
![]() | HUEMER, B. (2017). Die Stellung des Deutschen an der mehrsprachigen Universität Luxemburg. Muttersprache, 1 (2017), 102-111. Peer reviewed |
![]() | HUEMER, B., DEROEY, K., & LEJOT, E. (02 September 2016). Designing a multilingual course to support second and third language acquisition [Paper presentation]. 10th International Conference on Multilingualism and Third Language Acquisition, Vienna, Austria. Peer reviewed |
HUEMER, B. (10 June 2016). Intertextualität im digitalen Zeitalter: Wie zeitgemäß sind heutige formale Richtlinien für das Referenzieren in wissenschaftlichen Texten? [Paper presentation]. Internationaler Kongress des Forums wissenschaftliches Schreiben, Konstanz, Germany. Peer reviewed |
HUEMER, B. (28 April 2016). Die Stellung des Deutschen an der mehrsprachigen Universität Luxemburg‘ [Paper presentation]. Deutsch in der Groß- und Grenzregion - Deutsch im Kontext der Mehrsprachigkeit, Trier, Germany. Peer reviewed |
![]() | HUEMER, B. (2016). Der wissenschaftliche Artikel in der germanistischen Linguistik als Modell für den Unterricht wissenschaftlichen Schreibens: Ergebnisse einer Pilotstudie. Linguistik Online, 76 (2), 67-84. doi:10.13092/lo.76.2814 Peer Reviewed verified by ORBi |
![]() | Gruber, H., & HUEMER, B. (2015). Studentischen Schreiben erforschen und lehren: Grundlagenforschung und ihre Umsetzung in ein Kursprogramm. Zeitschrift für Hochschuldidaktik. Peer reviewed |
HUEMER, B. (21 September 2015). Coherence in multimodal art installations [Paper presentation]. BreMM15: Second International Symposium on the Theory & Practice of Multimodal Research, Bremen, Germany. Peer reviewed |
DEROEY, K., LEJOT, E., & HUEMER, B. (31 July 2015). Multilingualism at the University of Luxembourg: policy, practice and attitudes [Paper presentation]. 14th International Pragmatics Conference, Antwerpen, Belgium. Peer reviewed |
HUEMER, B. (27 July 2015). The “pre-scientific” thesis: the formation of a new genre in Austrian schools [Paper presentation]. International Pragmatics Association Conference, Antwerp, Belgium. Peer reviewed |
LEJOT, E., HUEMER, B., & DEROEY, K. (June 2015). Writing support in a multilingual context: what do staff and students need? [Paper presentation]. EATAW conference 2015, Tallinn, Estonia. Peer reviewed |
HUEMER, B. (24 March 2015). Multilingualism in a multidisciplinary Perspective [Paper presentation]. Symposium on Multilingualism – Approaches and Research Perspectives. Society – Education – Literature, Luxembourg, Luxembourg. Peer reviewed |
HUEMER, B. (2015). Participation in Roundtable: Multilingualism in a Multidisciplinary Perspective [Paper presentation]. Symposium on Multilingualism – Approaches and Research Perspectives. Society – Education – Literature, Luxembourg, Luxembourg. |
![]() | Rheindorf, M., & HUEMER, B. (2015). Developing a German-English Dictionary of the Common Language of Academia. Journal of Academic Writing, 5 (1), 29-41. Peer Reviewed verified by ORBi |
![]() | HUEMER, B., & Rheindorf, M. (2015). Developing a German-English Dictionary of the Common Language of Academia. Journal of Academic Writing, 5 (1), 29-41. Peer Reviewed verified by ORBi |
![]() | HUEMER, B., & Rheindorf, M. (2014). Das Betreuungsgespräch. (Language Centre). Luxembourg, Luxembourg: University of Luxembourg. |
![]() | HUEMER, B., Gruber, H., & Wetschanow, K. (December 2014). Die Vorwissenschaftliche Arbeit - Annäherung an eine Textsorte. informationen zur deutschdidaktik (ide), Zeitschrift für den Deutschunterricht in Wissenschaft und Schule, 38 (4), 24-34. Peer reviewed |
HUEMER, B. (22 October 2014). The development of an English/German dictionary for scientific writing [Paper presentation]. Internal Colloquium of the Institute for Research on Multilingualism, Luxembourg. |
![]() | HUEMER, B. (03 October 2014). Characteristika wissenschaftlicher Textsorten: Ein systemisch funktionaler Ansatz [Paper presentation]. Joint Workshop, Kaohsiung, Taiwan. |
HUEMER, B., & Rheindorf, M. (2014). Das Betreuungsgespräch - Workshop/Vortrag [Paper presentation]. Schlüsselqualifiktion Schreiben, Wien, Austria. Peer reviewed |
![]() | HUEMER, B. (2014). Coherence in multimodal arts installations. In H. Gruber & G. Redeker (Eds.), The Pragmatics of Discourse Coherence: Theories and applications (pp. 179–206). John Benjamins. Peer reviewed |
![]() ![]() | HUEMER, B. (2014). Semiotik der digitalen Medienkunst. Vienna University Press bei V&R unipress. Peer reviewed |
![]() | HUEMER, B., Rheindorf, M., & Wetschanow, K. (2014). Gesellschaftliche Mehrsprachigkeit: Eine Herausforderung für universitäre Schreibzentren. In A. Wegner & E. Vetter (Eds.), Mehrsprachigkeit und Professionalisierung in pädagogischen Berufen (pp. 229-244). Verlag Barbara Budrich. Peer reviewed |
HUEMER, B., Rheindorf, M., Wetschanow, K., & Gruber, H. (27 June 2013). How can university writing centers rise to the challenge of societal multilingualism? [Paper presentation]. 7th Conference of the European Association for the Teaching of Academic Writing, Budapest, Hungary. Peer reviewed |
HUEMER, B., & Rheindorf, M. (27 June 2013). Developing a German/English dictionary of the common language of science and academia’ [Paper presentation]. 7th Conference of the European Association for the Teaching of Academic Writing, Budapest, Hungary. Peer reviewed |
HUEMER, B., Rheindorf, M., & Wetschanow, K. (01 March 2013). Mehrsprachigkeit an der Hochschule – Auftrag für ein Schreibzentrum? [Paper presentation]. Tagung Mehrsprachigkeit und Professionalisierung in Pädagogischen Berufen, Vienna, Austria. Peer reviewed |
![]() | HUEMER, B., Rheindorf, M., & Gruber, H. (2013). Writing a.i.d.“ – Ein neuer Ansatz für die Schreibforschung und ihre Didaktisierung. In U. Doleschal, C. Mertlitsch, M. Rheindorf, ... K. Wetschanow (Eds.), Writing across the Curriculum at Work. Theorie, Praxis und Analyse (pp. 15-39). LIT Verlag. Peer reviewed |
HUEMER, B., Rheindorf, M., & Gruber, H. (2012). Abstract, Exposé und Forschungsantrag. Eine Schreibanleitung für Studierende und junge Forschende. Wien, Austria: Böhlau. Editorial reviewed |
HUEMER, B. (22 August 2012). An approach to the functional analysis of movement [Paper presentation]. 6th International Conference on Mulitmodality, Institute of Education, London, United Kingdom. Peer reviewed |
![]() | Gruber, H., HUEMER, B., & Rheindorf, M. (2012). Improving Students’ Academic Writing: The Results of two Empirical Projects. Learning to Write Effectively, 145-148. doi:10.1163/9781780529295_032 Peer reviewed |
HUEMER, B. (03 October 2011). Erfolgreiches Schreiben durch strategisches Lesetraining – The Reading to Learn/Reading to Write Programm [Paper presentation]. Tagung, Klagenfurt, Austria. |
HUEMER, B. (29 July 2011). Coherence and Cohesion in multimodal texts. A multi-layered approach’ [Paper presentation]. 38th International Systemic Functional Congress, Lisbon, Portugal. Peer reviewed |
HUEMER, B. (06 July 2011). ‘Cohesion in multimodal art installations’ [Paper presentation]. 12th International Pragmatics Conference, Manchester, United Kingdom. Peer reviewed |
HUEMER, B., Gruber, H., & Rheindorf, M. (30 June 2011). ‘Test your academic writing competence! – Developing a web-based tool for the selfasessment of students’ academic writing competence’ [Paper presentation]. 6th Conference of the European Association for the Teaching of Academic Writing, Limerick, Ireland. Peer reviewed |
HUEMER, B. (10 July 2010). Verbal meanings in multimodal art installations [Paper presentation]. 22nd European Systemic Functional Linguistic Conference and Workshop, Koper, Slovenia. Peer reviewed |
![]() | HUEMER, B. (2010). Semiotik der digitalen Medienkunst: Eine funktionale Kunstbetrachtung [Doctoral thesis, Universität Wien]. ORBilu-University of Luxembourg. https://orbilu.uni.lu/handle/10993/18531 |
Gruber, H., HUEMER, B., & Rheindorf, M. (2009). Wissenschaftliches Schreiben. Ein Praxisbuch für Studierende der Geistes- und Sozialwissenschaften. Wien, Austria: Böhlau. Editorial reviewed |
HUEMER, B. (October 2009). Writing across the curriculum vs. writing in the disciplines – Gegensatz, Ergänzung oder zwei Seiten einer Medaille? [Paper presentation]. Klagenfurter Tagung zu "Wissenschaftliches Schreiben 2 - Writing Across the Curriculum, Klagenfurt, Austria. Peer reviewed |
HUEMER, B. (20 June 2008). Teaching Academic Writing: On the advantages and disadvantages of developing a writing course for students in a ‚blended learning‘ environment [Paper presentation]. International Conference on Multimodality and Learning, London, United Kingdom. Peer reviewed |
![]() | HUEMER, B. (2008). Representations of Individual and Mass: Modelling Experience Through Multiple Modes in Digital Art. In C. Jones & E. Ventola (Eds.), From Language to Multimodality. New Developments in the Study of Ideational Meaning (pp. 255-274). London, United Kingdom: Equinox. Peer reviewed |
![]() | HUEMER, B. (2008). A Semiotic Approach to Visitor Interaction, Participation and Perspective in Digital Arts. New Realities: Being Syncretic, 144-147. Peer reviewed |
![]() | Gruber, H., HUEMER, B., & Rheindorf, M. (2008). Schreiben – leicht gemacht? Eine Bestandsaufnahme sozial- und geisteswissenschaftlicher Schreibratgeber im deutschsprachigen Raum. Fachsprache, 30 (1-2), 56-75. Peer reviewed |
![]() | Gruber, H., & HUEMER, B. (2008). Two Views on Text Structure: Using Rhetorical Structure Theory and Register & Genre Theory in Improving Students' Academic Writing. Odense Working Papers in Language and Communication, 29, 332-365. Peer reviewed |
HUEMER, B. (30 July 2007). Teaching Academic Writing to Austrian University Students: What Linguistics has to offer [Paper presentation]. 4th Conference of the European Association for the Teaching of Academic Writing’. Teaching Academic Writing across and in the Disciplines, Bochum, Germany. Peer reviewed |
HUEMER, B., & Gruber, H. (18 July 2007). Two views on text structure: Using Rhetorical Structure Theory and Register & Genre Theory to improve students’ academic writing [Paper presentation]. 34th International Systemic Functional Congress, Odense, Denmark. Peer reviewed |
![]() | HUEMER, B. (2007). Hierarchie und soziale Distanz in der Arbeitswelt. Multimodale Diskursanalyse am Beispiel Stellenanzeigen. In H. Gruber, M. Kaltenbacher, ... P. Muntigl (Eds.), Empirieorientierte Ansätze der Diskursanalyse im Vergleich (pp. 199-252). Peter Lang. Peer reviewed |
![]() | HUEMER, B. (2006). aonDigital TV - iTV am Beispiel Telekom Austria. i-com, 5 (1), 18-23. Peer reviewed |
HUEMER, B. (2001). Aufbau und Funktion von Stellenanzeigen. Eine funktional semiotische Analyse [Bachelor/master dissertation, University of Vienna]. ORBilu-University of Luxembourg. https://orbilu.uni.lu/handle/10993/64668 |