Article (Périodiques scientifiques)
Curriculum History in Europe: A Historiographic Added Value
TRÖHLER, Daniel
2016In Nordic Journal of Educational History, 3 (1), p. 3-24
Peer reviewed vérifié par ORBi
 

Documents


Texte intégral
Curriculum History in Europe.pdf
Postprint Éditeur (208.87 kB)
Télécharger

Tous les documents dans ORBilu sont protégés par une licence d'utilisation.

Envoyer vers



Détails



Mots-clés :
long nineteenth century; nation-state; curriculum; society; citizenship; historiography; Europe; schooling; the ideal citizen
Résumé :
[en] This article advocates for a particular understanding of curriculum history that enables educational research to emancipate itself from national idiosyncrasies. It suggests focusing, in the frame of a cultural history, on the interrelation between the constitutions, which define the ideal social order and the envisaged ideal citizens, and the curriculum, which provides “educational opportunities” – that is, pre-organised or preconfigured pathways of educational careers. The article thereby stresses that the fundamental notions of this research program – nation, society, and citizen – need to be handled as floating signifiers that are materialised differently in the various individual nation-states. The article argues that against this background, a European education history that respects national or cultural distinctions without getting trapped by national idiosyncrasies is possible.
Disciplines :
Education & enseignement
Auteur, co-auteur :
TRÖHLER, Daniel ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Education, Culture, Cognition and Society (ECCS)
Co-auteurs externes :
no
Langue du document :
Anglais
Titre :
Curriculum History in Europe: A Historiographic Added Value
Date de publication/diffusion :
2016
Titre du périodique :
Nordic Journal of Educational History
ISSN :
2001-7766
eISSN :
2001-9076
Maison d'édition :
Umeå University, Umeå, Suède
Volume/Tome :
3
Fascicule/Saison :
1
Pagination :
3-24
Peer reviewed :
Peer reviewed vérifié par ORBi
Projet FnR :
FNR4771383 - Educating The Future Citizens: Curriculum And The Formation Of Multilingual Societies In Luxembourg And Switzerland, 2011 (15/05/2013-14/05/2016) - Daniel Tröhler
Disponible sur ORBilu :
depuis le 17 mai 2016

Statistiques


Nombre de vues
270 (dont 5 Unilu)
Nombre de téléchargements
379 (dont 1 Unilu)

Bibliographie


Publications similaires



Contacter ORBilu