Profil

TRÖHLER Daniel

Main Referenced Co-authors
Horlacher, Rebekka (19)
Oelkers, Jürgen (14)
Soëtard, Michel (9)
Bruno-Jofré, Rosa (8)
BIESTA, Gert  (7)
Main Referenced Keywords
Pestalozzi (18); OECD (6); Rousseau (6); history of education (5); PISA (5);
Main Referenced Disciplines
Education & instruction (346)
Sociology & social sciences (2)

Publications (total 347)

The most downloaded
4273 downloads
Oelkers, J., & TRÖHLER, D. (2014). § 36. Die Pädagogik. In H. Holzhey & V. Mudroch (Eds.), Die Philosophie des 18. Jahrhunderts 5/1+2: Heiliges Römische Reich Deutscher Nation. Schweiz. Nord- und Osteuropa (pp. 764-795). Basel, Switzerland: Schwabe. https://hdl.handle.net/10993/18948

The most cited

72 citations (WOS)

TRÖHLER, D., Meyer, H.-D., Labaree, D. F., & Hutt, E. L. (September 2014). Accountability: Antecedents, Power, and Processes. Teachers College Record, 116 (9). https://hdl.handle.net/10993/17934

TRÖHLER, D. (2016). Die Pädagogisierung des Kalten Krieges. Militärische Interessen an Schulreformen nach Sputnik. In L. Boser, P. BUHLER, M. HOFMANN, ... P. Müller (Eds.), Pulverdampf und Kreidestaub. Beiträge zum Verhältnis zwischen Militär und Schule in der Schweiz im 19. und 20. Jahrhundert (pp. 389-411). Bern, Switzerland: Bibliothek am Guisanplatz.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2016). Pestalozzi et notre monde moderne. Yverdon-les-Bains, Switzerland: Centre de documentation et de recherche Pestalozzi.

TRÖHLER, D. (2016). The Paradox of Being a Teacher: Institutionalized Relevance and Organized Mistrust. In P. Siljander, K. Kontio, ... E. Pikkarainen (Eds.), Schools in transition. Linking past, present, and future in educational practice (pp. 79-96). Rotterdam, Netherlands: Sense Publishers. doi:10.1007/978-94-6300-827-3_6
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2016). Pestalozzi et le monde francophone, une relation difficile. Revue Germanique Internationale, 23, 35-50.
Peer Reviewed verified by ORBi

TRÖHLER, D. (2016). Die Schüler im Vexierbild oder: Kinder, Bürger und curriculare Ordnungen. In M. Götz & M. Vogt (Eds.), Schulwissen für und über Kinder (pp. 19-35). Bad Heilbrunn, Germany: Klinkhardt.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2016). Pestalozzi et le "tournant pédagogique". Traduit et adapté de l’anglais par Marianne Enckell et Danièle Tosato-Rigo. Lausanne, Switzerland: Antipodes.

TRÖHLER, D. (2016). Die bildungsgeschichtliche Relevanz der Stapfer-Enquête. In D. TRÖHLER (Ed.), Volksschule um 1800. Band 2: Neue Studien im Umfeld der Helvetischen Stapfer-Enquête von 1799 (pp. 7-14). Bad Heibrunn, Germany: Klinkhardt.

TRÖHLER, D. (2016). Schulfächer und Lehrpläne der Schweizer Volksschule um 1800. In D. TRÖHLER (Ed.), Volksschule um 1800. Band 2: Neue Studien im Umfeld der Helvetischen Stapfer-Enquête von 1799 Verlag Julius (pp. 61-82). Bad Heilbrunn, Germany: Klinkhardt.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (Ed.). (2016). Volksschule um 1800. Band 2: Neue Studien im Umfeld der Helvetischen Stapfer-Enquête von 1799. Bad Heilbrunn, Germany: Klinhardt.

TRÖHLER, D. (2016). Sputnik, die Pädagogisierung des Kalten Krieges und PISA. In K. Zierer, J. Kahlert, ... M. Brchardt (Eds.), Die pädagogische Mitte. Plädoyers für Vernunft und Augenmaß in der Bildung (pp. 97-108). Bad Heilbrunn, Germany: Klinkhardt.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2016). Curriculum history or the educational construction of Europe in the long nineteenth century. European Educational Research Journal, 15 (3), 279-297. doi:10.1177/1474904116645111
Peer Reviewed verified by ORBi

TRÖHLER, D. (2016). The grand narratives of modernity and the modern self: The Protestant Idea of the Soul and the Educationalization of the World. Education Letter, 7 (2), 27-29.

TRÖHLER, D. (2016). Educationalization of Social Problems and the Educationalization of the Modern World. In M. Peters (Ed.), Encyclopedia of Educational Philosophy and Theory. Dordrecht, Netherlands: Springer. doi:10.1007/978-981-287-532-7_8-1
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2016). Curriculum History in Europe: A Historiographic Added Value. Nordic Journal of Educational History, 3 (1), 3-24.
Peer Reviewed verified by ORBi

TRÖHLER, D. (2016). History (Section). In M. Peters (Ed.), Encyclopedia of Educational Philosophy and Theory. Dordrecht, Netherlands: Springer.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (September 2015). The medicalization of current educational research and its effects on education policy and school reforms. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 36 (5), 749-764. doi:10.1080/01596306.2014.942957
Peer Reviewed verified by ORBi

TRÖHLER, D. (2015). Bildungspolitischer Frühling. Luxemburger Wort, p. 16-17.

TRÖHLER, D. (2015). Junge Liebe, alte Ideale und die Sehnsucht nach der Natur. Pestalozzis Familienplanung mit Anna Schulthess um 1765. In C. Zelle & A. Lütteken (Eds.), Kleist in der Schweiz – Kleist und die Schweiz (pp. 107-120). Hannover, Germany: Wehrmann.
Peer reviewed

GRAF, L., & TRÖHLER, D. (2015). Berufsausbildung in Luxemburg: historische Ursprünge, institutionelle Struktur und aktuelle Herausforderungen. In T. LENZ & J. Bertemes (Eds.), Bildungsbericht Luxemburg 2015. Band 2: Analysen und Befunde (pp. 103-108). Luxembourg, Luxembourg: Ministère de l'Éducation nationale, de l'Enfance et de la Jeunesse.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2015). Pestalozzi (Japanese). Tokyo, Japan: Toshindo.

TRÖHLER, D., & LENZ, T. (Eds.). (2015). Trajectories in the Development of Modern School Systems: Between the National and the Global. New York, United States: Routledge. doi:10.4324/9781315696898

Horlacher, R., & TRÖHLER, D. (Eds.). (2015). Sämtliche Briefe an Johann Heinrich Pestalozzi. Band 6. Zurich, Switzerland: NZZLibro.

TRÖHLER, D., & Horlacher, R. (2015). Vorwort zum sechsten Band. In R. Horlacher & D. TRÖHLER (Eds.), Sämtliche Briefe an Johann Heinrich Pestalozzi. Band 6. Zurich, Switzerland: NZZLibro.

TRÖHLER, D. (2015). People, Citizens, Nations. Organizing Modern Schooling in Western Europe in the 19th Century: The Cases of Luxembourg and Zurich. In D. TRÖHLER & T. LENZ (Eds.), Trajectories in the Development of Modern School Systems: Between the National and the Global (pp. 27-45). New York, United States - New York: Routledge.
Peer reviewed

Ideland, M., & TRÖHLER, D. (2015). Calling for Sustainability: WWF’s Global Agenda and Educating Swedish Exceptionalism. In D. TRÖHLER & T. LENZ (Eds.), Trajectories in the Development of Modern School Systems: Between the National and the Global (pp. 199-212). New York, United States - New York: Routledge.
Peer reviewed

TRÖHLER, D., & LENZ, T. (2015). Trajectories of Development of Modern Schooling— Between the National and the Global. In D. TRÖHLER & T. LENZ (Eds.), TRAJECTORIES IN THE DEVELOPMENT OF MODERN SCHOOL SYSTEMS (pp. 3-10). New York, United States: Routledge.

TRÖHLER, D. (2015). Johann Heinrich Pestalozzi. Jugendhilfe, 53 (4), 251-256.

TRÖHLER, D. (2015). Las personas, los ciudadanos, las naciones. La organisación de la escuela moderna en Europa Occiedental en el siglo xix: los casos de Luxemburgo y Zúrich. In D. TRÖHLER & T. LENZ (Eds.), Trayectorias del desarrollo de los sistemas educativos modernos. Entre lo nacional y lo global (pp. 39-57). Barcelona, Spain: Octaedro.
Peer reviewed

Ideland, M., & TRÖHLER, D. (2015). La llamada a lo sostenibilidad: la agenda global des WWF y la excepconalidad de la enseñanza en Suecia. In D. TRÖHLER & T. LENZ (Eds.), Trayectorias del desarrollo de los sistemas educativos modernos. Entre lo nacional y lo global (pp. 223-238). Barcelona, Spain: Octaedro.
Peer reviewed

TRÖHLER, D., & LENZ, T. (2015). Trayectoiria del desarrolleo de la escuela moderna. Entre lo nacional y lo global: introducción. In D. TRÖHLER & T. LENZ (Eds.), Trayectorias del desarrollo de los sistemas educativos modernos. Entre lo nacional y lo global (pp. 9-19). Barcelona, Spain: Octaedro.

TRÖHLER, D., & LENZ, T. (Eds.). (2015). Trayectorias del desarrollo de los sistemas educativos modernos. Entre lo nacional y lo global. Barcelona, Spain: Octaedro.

TRÖHLER, D. (2015). Introduction Daniel Tröhler: Léonard et Gertrude , 3 e et 4 e parties, 1785 et 1787, Pestalozzi. In D. TRÖHLER & M. Soëtard (Eds.), Johann Heinrich Pestalozzi. Léonard et Gertrude Un livre pour le peuple Troisième et quatrième parties (pp. 9-19). Lausanne, Switzerland: Lep.
Peer reviewed

TRÖHLER, D., & Soëtard, M. (Eds.). (2015). Johann Heinrich Pestalozzi: Léonard et Gertrude. Un livre pour le peuple Troisième et quatrième parties. Lausanne, Switzerland: Lep.

Fuchs, E., Horlacher, R., Oelkers, J., & TRÖHLER, D. (2015). Challenging national boundaries in the history of education. An outline of the journal «Bildungsgeschichte: International Journal for the Historiography of Education» (IJHE). History of Education and Children's Literature, 10 (1), 23-27.

TRÖHLER, D. (2015). La medicalización de la investigación educativa actual y sus efectos en las políticas y reformas escolares. Profesorado, 19 (1), 368-383.
Peer Reviewed verified by ORBi

SCHREIBER, C., GARDIN, M., & TRÖHLER, D. (2014). Curriculum unter Beschuss? Luxemburger Schulreform im Kontest des Ersten Welkrieges. In B. MAJERUS, C. Roemer, ... G. THOMMES (Eds.), 1914-1918: Guerre(s) au Luxembourg - Kriege in Luxemburg (pp. 127-137). Luxembourg, Luxembourg: Capybarabooks.
Peer reviewed

ROHSTOCK, A., & TRÖHLER, D. (2014). From the Sacred Nation to the Unified Globe: Changing Leitmotifs in Teacher Training in the Western World, 1870–2010. In R. Bruno-Jofré & J. S. Johnston (Eds.), Teacher Education in a Transnational World (pp. 111-131). Toronto, Canada: University of Toronto Press.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2014). The construction of society and conceptions of education. Comparative Visions in Germany, France, and the United States Around 1900. In T. S. Popkewitz (Ed.), The Reason of Schooling: Historicizing Curriculum Studies, Pedagogy, and Teacher Education (pp. 21-39). New York, United States - New York: Routledge.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (September 2014). Change Management in the Governance of Schooling: The Rise of Experts, Planners, and Statistics in the Early OECD. Teachers College Record, 116 (9).
Peer reviewed

TRÖHLER, D., & Meyer, H.-D. (September 2014). Accountability – Antecedents, Power, and Processes. Teachers College Record, 119 (9).
Peer reviewed

TRÖHLER, D., Meyer, H.-D., Labaree, D. F., & Hutt, E. L. (September 2014). Accountability: Antecedents, Power, and Processes. Teachers College Record, 116 (9).
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2014). Fabricating National Unity in Torn Contexts: World War I and the Education of Future Citizens in Multilingual Nation-States. In G. McCulloch (Ed.), Abstracts. Education, War and Peace (pp. 392-293). London, United Kingdom: Institute of Education, University of London.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2014). Educational Reforms During the Napoleonic War and Reign. In G. McCulloch (Ed.), Abstracts. Education, War and Peace (pp. 402-403). London, United Kingdom: Institute of Education, University of London.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2014). European Commission's Directorate General for Education and Culture: Innovative Pedagogies. Fiche Luxembourg. Brussels, Belgium: ICF GHK. https://orbilu.uni.lu/handle/10993/16912

Bruno-Jofré, R., & TRÖHLER, D. (April 2014). El viaje peripatético de la educación en un mundo globalizado y "educacionalizado”. Pensamiento Educativo: Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 51 (1), 1-102.
Peer Reviewed verified by ORBi

TRÖHLER, D. (2014). Pestalozzi y la educacionalización del mundo. Barcelona, Spain: Octaedro.

TRÖHLER, D. (2014). Kommerzialisierung der Gesellschaft – Jean-Jacques Rousseau, Johann Heinrich Pestalozzi und die Pädagogisierung der Vater-Sohn-Beziehung in der zweiten Hälfte des 18. Jahrhunde. In C. Ritzi (Ed.), Jean-Jacques Rousseaus "Émile": Erziehungsroman, philosophische Abhandlung, historische Quelle (pp. 193-212). Bad Heilbrunn, Germany: Klinkhardt.
Peer reviewed

Popkewitz, T., & TRÖHLER, D. (2014). Series Foreword: Routledge Cultural Studies in Knowledge, Curriculum and Education. In D. Friedrich (Ed.), The Limits of Democratic Education as a Curricular Problem. New York, United States - New York: Routledge.

TRÖHLER, D. (2014). Between universally claimed theory and common understanding: Theoretical knowledge in education. In G. BIESTA, A. Julie, ... E. Richard (Eds.), Making a difference in theory. The theory question in education and the education question in theory (pp. 45-64). London, United Kingdom: Routledge.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2014). International Curriculum Research. In W. F. Pinar (Ed.), International Handbook of Curriculum Research. 2nd edition (pp. 60-66). New York, United States - New York: Routledge.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2014). Amerikanische Studenten in Deutschland und ihre Karrieren in den USA um 1900. In M. Caruso, T. Koinzer, C. Mayer, ... K. PRIEM (Eds.), Zirkulationen und Transformationen. Pädagogische Grenzüberschreitungen in historischer Perspektive (pp. 253-263). Köln, Germany: Böhlau.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2014). Network of independent experts in education: Pre-NRP assessment – Luxembourg. https://orbilu.uni.lu/handle/10993/19157

TRÖHLER, D. (2014). Wissenschaftliche Ehrungen oder der doppelte Gestus der Auszeichnung. Bemerkungen zur fallengelassenen Idee eines Heinrich Roth-Forschungspreises der DGfE. Erziehungswissenschaft, 25 (49), 43-46.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2014). Einleitung zur Reihe Studien zur Stapfer-Schulenquête. In I. Brühwiler (Ed.), Finanzieurng des Bildungswesens in der Helvetischen Republik (pp. 9-11). Bad Heilbrunn, Germany: Klinkharddt.

Oelkers, J., & TRÖHLER, D. (2014). § 36. Die Pädagogik. In H. Holzhey & V. Mudroch (Eds.), Die Philosophie des 18. Jahrhunderts 5/1+2: Heiliges Römische Reich Deutscher Nation. Schweiz. Nord- und Osteuropa (pp. 764-795). Basel, Switzerland: Schwabe.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2014). 'Léonard et Gertrude' de Pestalozzi (1781-1783). In D. TRÖHLER & P. Kaenel (Eds.), Léonard et Gertrude. Un livre pour le peuple (pp. 9-24). Lausanne, Switzerland: LEP.
Peer reviewed

TRÖHLER, D., & Kaenel, P. (Eds.). (2014). Pestalozzi: Léonard et Gertrude. Un livre pour le peuple. Lausanne, Switzerland: LEP.

TRÖHLER, D. (2014). Lost in megalomania. Kommentar zu Krassimir Stojanovs "Bildung: Zur Bestimmung und Abgrenzung eines Grundbegriffs der Humanwissenschaften". Erwägen, Wissen, Ethik, 25 (2), 338-341.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2014). Die Stapfer-Enquête 1799 als historischer Meilenstein und historiographische Chance. In D. TRÖHLER (Ed.), Volksschule um 1800. Studien im Umfeld der Helvetischen Stapfer-Enquête 1799. Bad Heilbrunn, Germany: Klinkhardt.

TRÖHLER, D. (2014). Die helvetischen Schulmeister und die Schulkritik um 1800. In D. TRÖHLER (Ed.), Volksschule um 1800. Studien im Umfeld der Helvetischen Stapfer-Enquête 1799 (pp. 103-117). Bad Heilbrunn, Germany: Klinkhardt.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (Ed.). (2014). Volksschule um 1800. Studien im Umfeld der Helvetischen Stapfer-Enquête 1799. Bad Heilbrunn, Germany: Klinkhardt.

TRÖHLER, D. (2014). Citizenship and education in a plural world. Education Letter, 9 (2), 15-17.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2014). Network of Experts on Social Aspects of Education and Training (NESET) Country Report: Luxembourg. https://orbilu.uni.lu/handle/10993/16272

TRÖHLER, D. (2014). Tradition oder Zukunft? 50 Jahre Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft aus bildungshistorischer Sicht. Zeitschrift für Pädagogik, 60 (1), 9-31.
Peer Reviewed verified by ORBi

TRÖHLER, D. (2014). Self-Reflection, or the Intellectual’s Virtues: The Culture-Epoch Theory as a System of Reasoning. In M. Pereyra & B. Franklin (Eds.), Systems of Reason and the Politics of Schooling. School Reform and Sciences of Education in the Tradition of Thomas S. Popkewitz (pp. 299-318). New York, United States - New York: Routledge. doi:10.4324/9781315778402
Peer reviewed

Bruno-Jofré, R., & TRÖHLER, D. (2014). Introduction: The historian’s métier: A critical engagement with history of education. Encounters on Education, 15 (4).
Peer reviewed

Bruno-Jofré, R., & TRÖHLER, D. (2014). The historian’s métier: A critical engagement with history of education. Encounters on Education, 15 (4).
Peer reviewed

Bruno-Jofré, Rosa, & TRÖHLER, D. (2014). Introducción Sección Especial: el viaje peripatético de la educación en un mundo globalizado y “educacionalizado”. Pensamiento Educativo: Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 51 (1), 1-5. doi:10.7764/PEL.51.1.2014.13
Peer Reviewed verified by ORBi

Bruno-Jofré, R., & TRÖHLER, D. (2014). Introduction to the Special Section: Peripathetic Journey of Education in a Globalizing and “Educationalized” World. Pensamiento Educativo: Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 51 (1), 1-5. doi:10.7764/PEL.51.1.2014.1
Peer Reviewed verified by ORBi

TRÖHLER, D. (2013). The OECD and Cold War Culture: thinking historically about PISA. In H.-D. Meyer & A. Benavot (Eds.), PISA, Power, and Policy. The emergence of global educational governance (pp. 141-161). Oxford, United Kingdom: Symposium books.
Peer reviewed

TRÖHLER, D., HADJAR, A., LENZ, T., VOSS, P., & BARBU, R. (2013). Rapport d'expertise sur le bilan de la réforme de l'école fondamentale. Université du Luxembourg. https://orbilu.uni.lu/handle/10993/1519

TRÖHLER, D. (2013). Truffle Pigs, Research Questions, and Histories of Education. In T. Popkewitz (Ed.), Rethinking the History of Education. Transnational perspectives on its questions, methods, and knowledge (pp. 75-92). New York, United States - New York: Palgrave Macmillan. doi:10.1057/9781137000705
Peer reviewed

Horlacher, R. (Crit. Ed.), & TRÖHLER, D. (Ed.). (2013). Sämtliche Briefe an Johann Heinrich Pestalozzi / August 1817-1820: Band 5. Zürich, Switzerland: NZZ Libro.

TRÖHLER, D. (2013). Pestalozzi and the Educationalization of the World. New York, United States - New York: Palgrave McMillan. doi:10.1057/9781137346858

Reiling, J., & TRÖHLER, D. (2013). Einleitung: Rousseau und die Vielfalt der Rezeptionsinteressen. In J. Reiling & D. TRÖHLER (Eds.), Zwischen Vielfalt und Imagination. Praktiken der Jean-Jacques Rousseau-Rezeption. Entre hétérongénité et imagination. Practiques de la reception de Jean-Jacques Rousseau (pp. 11-17). Geneva, Switzerland: Slatkine.

TRÖHLER, D. (2013). Pestalozzi, die Methode, und das Matthäus-Evangelium. In P. Bühler, T. Bühler, ... F. Osterwalder (Eds.), Zur Inszenierungsgeschichte pädagogischer Erlöserfiguren (pp. 259-276). Bern, Switzerland: Haupt.
Peer reviewed

Reiling, J., & TRÖHLER, D. (Eds.). (2013). Zwischen Vielfalt und Imagination. Praktiken der Jean-Jacques Rousseau-Rezeption. Entre hétérongénité et imagination. Practiques de la reception de Jean-Jacques Rousseau. Geneva, Switzerland: Slatkine.

TRÖHLER, D. (2013). Los Lenguajes de la education. Los legados protestantes en la pedagogización del mundo, las identidades nacionales y las aspiraciones globales. Barcelona, Spain: Octaedro.

TRÖHLER, D. (2013). Conceptos, culturas y comparaciones: PISA y el doble descontento alemán. Profesorado, 17 (2), 127-139.
Peer Reviewed verified by ORBi

TRÖHLER, D. (2013). Der Zürcher Rousseau-Kult der 1760er-Jahre. In J. Reiling & D. TRÖHLER (Eds.), Zwischen Vielfalt und Imagination. Praktiken der Jean-Jacques Rousseau-Rezeption. Entre hétérongénité et imagination (pp. 83-101). Geneva, Switzerland: Slatkine.
Peer reviewed

TRÖHLER, D., & Horlacher, R. (2013). Vorwort zum fünften Band. In R. Horlacher & D. TRÖHLER (Eds.), Sämtliche Briefe an Pestalozzi. Band 5. August 1817-1820. Zürich, Switzerland: NZZ Libro.

TRÖHLER, D. (2013). Pädagogik als Wissenschaft oder Probleme der Erforschung normativer Praktiken. In T. Fuchs, M. Jehle, ... S. Krause (Eds.), Normativität und Normative (in) der Pädagogik (pp. 71-87). Würzburg, Germany: Königshausen&Neumann.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2013). Standardisierung nationaler Bildungspolitiken: Die Erschaffung internationaler Experten, Planern und Statistiken in der Frühphase der OECD. IJHE Bildungsgeschichte, 3 (1), 60-77.
Peer Reviewed verified by ORBi

TRÖHLER, D., HADJAR, A., LENZ, T., VOSS, P., & BARBU, R. (2013). Forschungsbericht zur Überarbeitung der Bilans intermédiaires in der Luxemburgischen Grundschule. Walferdange, Luxembourg: University of Luxembourg. https://orbilu.uni.lu/handle/10993/3356

TRÖHLER, D. (2013). La construction de la societé et les conceptions sur l'éducation. Visions comparées en Allemange, en France et aux États-Unis dans les années 1900. Éducation et Sociétés: Revue Internationale de Sociologie de l'Éducation.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2013). The Technocratic Momentum after 1945, the Development of Teaching Machines, and Sobering Results. Journal of Educational Media, Memory, and Society, 5 (2), 1-19. doi:10.3167/JEMMS.2013.050201
Peer reviewed

TRÖHLER, D., & Horlacher, R. (Crit. Eds.). (2012). Sämtliche Briefe an Johann Heinrich Pestalozzi - Kritische Ausgabe Band 4: 1814–Juli 1817. Zürich, Switzerland: NZZ Libro.

CALUORI, B., Horlacher, R., & TRÖHLER, D. (2012). Publizieren als Netzwerkstrategie. Die Gesamtausgabe der Werke Pestalozzis. Zeitschrift für Pädagogik, 58 (6), 877-897.
Peer Reviewed verified by ORBi

TRÖHLER, D. (2012). The German idea of Bildung and the Anti-Western Ideology. In P. Siljander, A. Kivelä, ... A. Sutinen (Eds.), Theories of Bildung and Growth. Connections and Controversies between Continental European Educational Thinking and American Pragmatism (pp. 149-164). Rotterdam, Netherlands: Sense Publishers. doi:10.1007/978-94-6209-031-6_10
Peer reviewed

TRÖHLER, D., & Horlacher, R. (2012). Vorwort zum vierten Band. In R. Horlacher & D. TRÖHLER (Eds.), Sämtliche Briefe an Pestalozzi. Band 4. 1814-Juli 1817. Zürich, Switzerland: NZZ Libro.

Arlettaz, S., Rahud de Mortages, R., TRÖHLER, D., Würgler, A., & Zurbuchen, S. (2012). Menschenrechte und moderne Verfassung. Die Schweiz im Übergang vom 18. zum 19. Jahrhundert Akten des Kolloquiums an der Universität Freiburg/Schweiz, 18.-20. November 2010. Geneva, Unknown/unspecified: Slatkine.

TRÖHLER, D. (2012). El lenguaje global sobre política y perspectivas de la investigación educativa. In D. Tröhler & R. Barbu (Eds.), Los sistemas educativos: perspectiva histórica, cultural y sociológica (pp. 59-76). Barcelona, Unknown/unspecified: Octaedro.

TRÖHLER, D., & Soëtard, M. (2012). Johann Heinrich Pestalozzi. À l’innocence, à la gravité et à la noblesse d’âme e on époque et de ma patrie. Considérations dur l’actualité. Lausanne, Unknown/unspecified: Lep Editions.

BARBU, R., & TRÖHLER, D. (Eds.). (2012). Los sistemas educativos: perspectiva histórica, cultural y sociológica. Barcelona, Spain: Octaedro.

TRÖHLER, D., & Söetard, M. (2012). Fin du régime napoléonien, Congrès de Vienne et avenir incertain de l’Europe: 'À l’innocence' …., l’essai de Pestalozzi et son contexte. In D. TRÖHLER & M. Soetard (Eds.), Johann Heinrich Pestalozzi. À l’innocence, à la gravité et à la noblesse d’âme e on époque et de ma patrie. Considérations dur l’actualité (pp. 9-23). Lausanne, Unknown/unspecified: Lep Editions.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2012). Was ist gute empirische Unterrichtsforschung? Ein Plädoyer für die vergessene reflexive Qualität von Wissenschaft. In S. Doff (Ed.), Fremdsprachenunterricht empirisch erforschen. Grundlagen – Methoden – Anwendung (pp. 34-47). Tübingen, Germany: Narr Verlag.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2012). Die Schule und die Religion der modernen Pädagogik. In Domsgen, H. Schluss, ... M. Spenn (Eds.), Was gehen uns ‘die anderen’ an? Schule und Religion in der Säkularität (pp. 49-64). Vandenhoeck&Ruprecht.
Peer reviewed

TRÖHLER, D., & BARBU, R. (2012). Introducción. In Los sistemas educativos: perspectiva histórica, cultural y sociológica (pp. 9-12). Barcelona, Spain: Octaedro.

ROHSTOCK, A., & TRÖHLER, D. (2012). Del pasado al futuro: Cambio de agendas en la educación docente entre los siglos XIX y XXI. Encounters on Education, 13, 43-70.
Peer reviewed

ROHSTOCK, A., & TRÖHLER, D. (2012). From the Past to the Future: Changing Agendas in Teacher Education between the 19th and the 21st Century. Encounters on Education, 13, 43-70.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2012). Rousseau's Emile or the fear of passions. Studies in Philosophy and Education, 31 (5), 477-489. doi:10.1007/s11217-012-9314-7
Peer Reviewed verified by ORBi

TRÖHLER, D. (2012). Introduction: Do We Have Good Reasons to Commemorate Rousseau in 2012? Studies in Philosophy and Education, 31 (5), 431-434. doi:10.1007/s11217-012-9315-6
Peer Reviewed verified by ORBi

TRÖHLER, D. (2012). Historicising Jean-Jacques Rousseau: Four ways to commemorate his 300th anniversary. Studies in Philosophy and Education, 31 (5).
Peer Reviewed verified by ORBi

TRÖHLER, D. (2011). Mehrsprachigkeit, die Einheit der Person und die Einheit der Nation: Pestalozzi und Babylon. In B. Arend & J.-J. Weber (Eds.), Penser l'éducation de demain. Études en l'honneur de Dominique Portante (pp. 309-328). Luxemburg, Unknown/unspecified: Editions Phi.

TRÖHLER, D. (2011). Classical Republicanism, Local Democracy, and Education - The Emergence of the Public School of the Republic of Zurich, 1770-1870. In D. TRÖHLER, T. Popkewitz, ... D. F. Labaree (Eds.), Schooling and the Making of Citizens in the Long Nineteenth Century. Comparative Visions (pp. 153-176). New York, United States - New York: Routledge.
Peer reviewed

TRÖHLER, D., Popkewitz, T., & Labaree, D. (Eds.). (2011). Schooling and the Making of Citizens in the Long Nineteenth Century. Comparative Visions. New York, Unknown/unspecified: Routledge.

TRÖHLER, D., & Horlacher, R. (Crit. Eds.). (2011). Sämtliche Briefe an Pestalozzi. Kritische Ausgabe Band 3: 1810-1813. Zürich, Switzerland: NZZ Libro.

TRÖHLER, D. (2011). The global language on education policy and prospects of education research. In D. TRÖHLER & R. BARBU (Eds.), Education Systems in Historical, Cultural, and Sociological Perspectives (pp. 55-73). Rotterdam, Unknown/unspecified: Sense Publishers.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2011). Concepts, cultures and comparisons. PISA and the double German discontentment. In M. A. Pereyra, H.-G. Kotthoff, ... R. Cowen (Eds.), PISA under Examination: Changing knowledge, changing tests and changing schools (pp. 245-257). Rotterdam, Unknown/unspecified: Sense Publishers.
Peer reviewed

TRÖHLER, D., & BARBU, R. (Eds.). (2011). The Future of Education Research: Education Systems in Historical, Cultural, and Sociological Perspectives. Rotterdam, Netherlands: Sense Publishers.

TRÖHLER, D. (2011). La "Méthode" de Pestalozzi, ses évaluations officielles et l'opinion publique européenne. In D. TRÖHLER, L. Chalmel, D. Tosato-Rigo, P.-P. Bugnard, ... M. Soëtard (Eds.), Johann Heinrich Pestalozzi. Écrits sur la Méthode. Volume IV – La Méthode à l'épreuve de l'expertise officielle (pp. 7-19). Lausanne, Switzerland: LEP Editions Loisirs et Pédagogie.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2011). Die Schule im Kontext von Erwartungen. In R. Horlacher (Ed.), Schulentwicklung. Eine historische, theoretische und praktische Analyse (pp. 11-33). Zürich, Switzerland: Pestalozzianum Verlag.
Peer reviewed

TRÖHLER, D., & Horlacher, R. (2011). Vorwort zum dritten Band. In R. Horlacher & D. TRÖHLER (Eds.), Sämtliche Briefe an Pestalozzi. Band 3. 1810-1813. Zürich, Switzerland: NZZ Libro.

TRÖHLER, D. (2011). Erfolgreiche Schulentwicklung: Die Geschichte der Schule. In R. Horlacher (Ed.), Schulentwicklung. Eine historische, theoretische und praktische Analyse. Zürich, Switzerland: Pestalozzianum Verlag.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2011). Languages of Education Protestant Legacies, National Identities, and Global Aspirations. New York, United States - New York: Routledge.

TRÖHLER, D., Chalmel, L., Tosato-Rigo, D., Bugnard, P.-P., & Soëtard, M. (2011). Johann Heinrich Pestalozzi. Écrits sur la Méthode. Volume IV – La Méthode à l'épreuve de l'expertise officielle. Lausanne, Unknown/unspecified: LEP Editions Loisirs et Pédagogie.

TRÖHLER, D. (2011). Historiographische Herausforderungen der Bildungsgeschichte. IJHE Bildungsgeschichte, 1 (1), 9-22.

TRÖHLER, D., Popkewitz, T., & Labaree, D. F. (2011). Children, Citizens, and Promised Lands: Comparative History of Political Cultures and Schooling in the Long 19th Century. In D. TRÖHLER, T. Popkewitz, ... D. F. Labaree (Eds.), Schooling and the Making of Citizens in the Long Nineteenth Century: Comparative Visions (pp. 1-27). New York, United States - New York: Routledge.

TRÖHLER, D. (2010). Pestalozzi, Johann Heinrich. In H. F. Klemme & M. Kuehn (Eds.), Dictionary of eighteenth-century German philosophers, volume II (pp. 878-883). London, United Kingdom: Continuum.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2010). Besprechung von: Diane Ravitch: Death and Live of the Great American School System (2010). Zeitschrift für Pädagogische Historiographie, 15 (2), 115-116.
Peer reviewed

TRÖHLER, D., Bruno-Jofré, R., Johnston, J. S., & Gonzalo, J. (2010). The Pragmatist Response to the Perils of Metropolis and Modern Industry in the Late Nineteenth Century. In D. Tye (Ed.), Democracy and the Intersection of Religion and Traditions. The Reading of John Dewey's Understanding of Democracy and Education (pp. 17-43). McGill-Queen's University Press.

TRÖHLER, D., & Horlacher, R. (2010). Das Europa des späten 18. Jahrhunderts, Pestalozzi und die Entstehung einer pädagogischen Öffentlichkeit. In D. TRÖHLER & R. Horlacher (Eds.), Die Lebenswelten Pestalozzis im Spiegel seiner Korrespondenz 1760-1810 (pp. 9-19). Basel, Switzerland: Schwabe Verlag.

TRÖHLER, D., Soëtard, M., & Chalmel, L. (2010). Education et révolution. Actes du colloque Johann Heinrich Pestalozzi. Lausanne, Switzerland: LEP Editions.

Schlag, T., Osterwalder, F., & TRÖHLER, D. (Eds.). (2010). Pragmatism and Modernities. Rotterdam, Unknown/unspecified: Sense Publishers.

TRÖHLER, D. (2010). Die Pestalozzi-Rezeption in Luxemburg [Rezension des Buches von Gast Mannes & Roger Muller: Heinrich Stammer und der Bund Polyhymnia. Differdange/Mersch 2009: Éditions Phi & CNL]. Forum für Politik, Gesellschaft und Kultur in Luxemburg, (295), 48-50.

Horlacher, R., & TRÖHLER, D. (Crit. Eds.). (2010). Sämtliche Briefe an Pestalozzi. Kritische Ausgabe. Band 2: 1805-1809. Zürich, Unknown/unspecified: NZZ Libro.

TRÖHLER, D., & Horlacher, R. (Eds.). (2010). Die Lebenswelten Pestalozzis im Spiegel seiner Korrespondenz 1760-1810. Basel, Switzerland: Schwabe.

TRÖHLER, D. (2010). Rezension von Christa Kersting: Pädagogik im Nachkriegsdeutschland: Wissenschaftspolitik und Disziplinentwicklung 1945 bis 1955 (Beiträge zur Theorie und Geschichte der Erziehungswissenschaft, Bd. 28), Bad Heilbrunn, Klinkhardt, 2008. Paedagogica Historica, 46 (1&2), 262-265.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2010). Vom Garant der Demokratie zum Laiengremium. Die von der Bevölkerung gewählten Mitglieder der Schulpflege genossen einst hohes Ansehen. Heute geraten sie unter Druck. Schulblatt des Kantons Zürich, 16-16.

TRÖHLER, D. (2010). Commerce und Reichtum im radikal-politischen Republikanismus-Diskurs der Moralisch-politischen und historischen Gesellschaft in Zürich (1762-1764). In A. Holenstein, B. Kapossy, ... D. Tosato-Rigo (Eds.), Reichtum und Armut in den schweizerischen Republiken des 18. Jahrhunderts (pp. 139-148). Genève, Switzerland: Éditions Slatkine.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2010). Die Macht des Diskurses. Pestalozzis politische Sozialisation im radikalen Republikanismus Zürichs. In D. TRÖHLER & R. Horlacher (Eds.), Die Lebenswelten Pestalozzis im Spiegel seiner Korrespondenz 1760-1810, 1/2010 (pp. 20-42). Basel, Switzerland: Schwabe Verlag.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2010). Johann Heinrich Pestalozzi. In K. Zierer & W.-T. Saalfrank (Eds.), Zeitgemässe Klassiker der Pädagogik. Leben – Werk – Wirken (pp. 89-101). Paderborn, Unknown/unspecified: Schöningh.

TRÖHLER, D., Soëtard, M., & Chalmel, L. (2010). Pestalozzi – Ecrits sur la Méthode, volume III. Esprit de la Méthode. Lausanne, Unknown/unspecified: Lep Editions.

TRÖHLER, D., & BARBU, R. (2010). Schulpolitik der Gegenwart. Ein Glossar. Forum für Politik, Gesellschaft und Kultur in Luxemburg, (301), 24-25.

TRÖHLER, D. (2010). Schule und die Akteure der Reformen. Forum für Politik, Gesellschaft und Kultur in Luxemburg, (301), 21-23.

TRÖHLER, D. (2010). Révolution, nation et éducation. In D. TRÖHLER, M. Soëtard, ... L. Chalmel (Eds.), Education et révolution. Actes du colloque Johann Heinrich Pestalozzi (pp. 79-94). Lausanne, Switzerland: LEP Editions.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2010). The technological sublime and social diversity: Chicago pragmatism as response to a cultural construction of modernity. In D. TRÖHLER, T. Schlag, ... F. Osterwalder (Eds.), Pragmatism and Modernities (pp. 25-44). Rotterdam, Netherlands: Sense Publishers.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2010). L'offre et la demande: la Méthode de Pestalozzi dans le contexte européen. In D. TRÖHLER, M. Soëtard, ... L. Chalmel (Eds.), Johann Heinrich Pestalozzi. Ecrits sur la Méthode, volume III - Esprit de la Méthode (pp. 229-242). Lausanne, Switzerland: LEP Editions.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2010). Verwandt und fremd. Die amerikanische und deutsche Pädagogik um 1900. In C. Ritzi & U. Wiegmann (Eds.), Beobachten, Messen, Experimentieren. Beiträge zur Geschichte der empirischen Pädagogik/Erziehungswissenschaft (pp. 213-235). Bad Heilbrunn, Germany: Klinkhardt.
Peer reviewed

TRÖHLER, D., Schlag, T., & Osterwalder, F. (2010). Pragmatism and Modernities. In D. TRÖHLER, T. Schlag, ... F. Osterwalder (Eds.), Pragmatism and Modernities (pp. 1-9). Rotterdam, Netherlands: Sense Publishers.

TRÖHLER, D., & Horlacher, R. (2010). Vorwort zum zweiten Band. In R. Horlacher (Ed.), Sämtliche Briefe an Pestalozzi. Band 2. 1805-1809. Zürich, Switzerland: NZZ Libro.

Bruno-Jofré, R., Johnston, J. S., Jover, G., & TRÖHLER, D. (2010). Introduction: Democracy and the Intersection of Religion and Traditions. In R. Bruno-Jofré, J. S. Johnston, G. Jover, ... D. TRÖHLER (Eds.), Democracy and the Intersection of Religion and Traditions. The Reading of John Dewey's Understanding of Democracy and Education (pp. 3-17). Montreal, Canada: McGill-Queen's University Press.
Peer reviewed

Bruno-Jofré, R., Johnston, J. S., Jover, G., & TRÖHLER, D. (2010). Democracy and the Intersection of Religion and Traditions The Reading of John Dewey's Understanding of Democracy and Education. Montreal, Unknown/unspecified: McGill-Queen's University Press.

TRÖHLER, D. (2010). Harmonizing the Educational Globe. World Polity, Cultural Features, and the Challenges to Educational Research. Studies in Philosophy and Education, 29 (1), 7-29. doi:10.1007/s11217-009-9155-1
Peer Reviewed verified by ORBi

TRÖHLER, D. (2009). Between ideology and institution: the curriculum of upper-secondary education. Journal of Curriculum Studies, 41, 393-408. doi:10.1080/00220270802537087
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2009). Review of: Robert Spaemann: Rousseau - Mensch oder Bürger. Das Dilemma der Moderne. Stuttgart: Klett-Cotta 2008. Zeitschrift für Pädagogik. Beiheft, 55 (5), 817-819.
Peer Reviewed verified by ORBi

TRÖHLER, D. (2009). Globalizing Globalization: The Neo-Institutional Concept of a World Culture. Yearbook of the National Society for the Study of Education, 108, 29-48.
Peer Reviewed verified by ORBi

TRÖHLER, D. (Ed.). (2009). Johann Heinrich Pestalozzi. Schriften zur Französischen Revolution. Zürich, Unknown/unspecified: Pestalozzianum.

TRÖHLER, D. (2009). Beyond arguments and ideas: Languages of education. In P. Smeyers & M. Depaepe (Eds.). Educational research: Proofs, arguments and other reasonings (pp. 9–22). Dordrecht, Netherlands: Springer.
Peer reviewed

Soëtard, M., & TRÖHLER, D. (Eds.). (2009). Johann Heinrich Pestalozzi. Écrits sur la Méthode, Volume II - Industrie, pauvreté et éducation. Lausanne, Switzerland: Lep.

TRÖHLER, D., & Ritzmann, I. (2009). Der Kindsmord zwischen Verbrechen und Tragödie. Pestalozzis Preisschrift von 1783. In D. TRÖHLER & I. Ritzmann (Eds.), Johann Heinrich Pestalozzi. Über Gesetzgebung und Kindermord (pp. 7-31). Zürich, Switzerland: Pestalozzianum.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2009). Poetik und Politik: Bodmers Lehre der Exempel und die radikal-politische Jugendbewegung in Zürich nach 1760. In A. Lütteken & B. Mahlmann-Bauer (Eds.), Johann Jakob Bodmer und Johann Jakob Breitinger im Netzwerk der europäischen Aufklärung (pp. 560-573). Göttingen, Germany: Wallstein.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2009). Industrie, pauvreté et éducation chez Pestalozzi. In M. Soëtard & D. TRÖHLER (Eds.), Johann Heinrich Pestalozzi. Écrits sur la Méthode, Volume II – Industrie, pauvreté et éducation (pp. 159-176). Lausanne, Switzerland: Lep.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2009). Schulgeschichte als Argument der politischen Presse. In M. Caruso, H. Kemnitz, ... J.-W. Link (Eds.), Orte der Bildungsgeschichte (pp. 125-135). Bad Heilbrunn, Germany: Klinkhardt.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2009). Pestalozzi und die Französische Revolution in der Schweizer Rezeption. In Johann Heinrich Pestalozzi. Schriften zur Französischen Revolution (pp. 7-26). Zürich, Switzerland: Pestalozzianum.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2009). Pestalozzi und seine Anstalt in Stanz. In W. Böhm, B. Fuchs, ... S. Seichter (Eds.), Hauptwerke der Pädagogik (pp. 337-340). Paderborn, Germany: Ferdinand Schöningh.

TRÖHLER, D. (2009). Curriculum, Languages, and Mentalities. In B. Baker (Ed.), New Curriculum History (pp. 95-113). Rotterdam, Netherlands: Sense Publishers.
Peer reviewed

TRÖHLER, D., & Horlacher, R. (2009). Vorwort zur dritten Reihe der Gesamtausgabe der Werke und Korrespondenz Pestalozzis. In R. Horlacher & D. TRÖHLER (Eds.), Sämtliche Briefe an Pestalozzi. Band 1. 1764-1804. Zürich, Switzerland: NZZ Libro.

TRÖHLER, D., & Horlacher, R. (Crit. Eds.). (2009). Sämtliche Briefe an Pestalozzi. Kritische Ausgabe. Band 1: 1764-1804. Zürich, Switzerland: NZZ Libro.

Ritzmann, I., & TRÖHLER, D. (2009). Johann Heinrich Pestalozzi. Über Gesetzgebung und Kindermord. Mit einer Einleitung herausgegeben von Iris Ritzmann und Daniel Tröhler. Zürich, Switzerland: Pestalozzianum Verlag.

TRÖHLER, D. (2009). Armonizar el globo educativo. Polí­tica mundial, rasgos culturales y los desafí­os a la investigación educativa. Profesorado, 13 (2), 1-15.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2008). Psychologie und die Seelen des Protestantismus: Wege zur Pädagogik des 20. Jahrhunderts. Pädagogische Rundschau, 62, 55-69.

TRÖHLER, D. (2008). Konzipieren und Organisieren von Bildung. Die kurze Geschichte der Moralisch-politischen und Historischen Gesellschaft in Zürich (1762 - 1764). In M. Göhlich, C. Hopf, ... D. TRÖHLER (Eds.), Persistenz und Verschwinden/ Persistence and Disappearance. Pädagogische Organisationen im historischen Kontext/ Educational Organizations in their Historical Contexts (pp. 83-98). Wiesbaden, Germany: VS Verlag.
Peer reviewed

TRÖHLER, D., & BIESTA, G. (2008). Einleitung: George Herbert Mead und die Entwicklung einer sozialen Erziehungskonzeption. In G. H. Mead (Ed.), Philosophie der Erziehung. Herausgegeben und eingeleitet von Daniel Tröhler und Gert Biesta (pp. 7-26). Bad Heilbrunn, Germany: Verlag Julius Klinkhardt.
Peer reviewed

TRÖHLER, D., & BIESTA, G. (Eds.). (2008). The Philosophy of Education by George Herbert Mead. Boulder, Unknown/unspecified: Paradigm Publishers.

BIESTA, G., & TRÖHLER, D. (2008). Introduction: George Herbert Mead and the development of a social conception of education. In G. H. Mead (Ed.), The philosophy of education. Edited and introduced by Gert Biesta and Daniel Tröhler (pp. 1-16). Boulder, United States - Colorado: Paradigm Publishers.

TRÖHLER, D., & Hardegger, U. (Eds.). (2008). Zukunft bilden. Die Geschichte der modernen Zürcher Volksschule. Zürich, Switzerland: NZZ Libro.

BIESTA, G., & TRÖHLER, D. (2008). George Herbert Mead and the development of a social conception of education. In The Philosophy of Education by George Herbert Mead. Boulder, United States - Colorado: Paradigm Publishers.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2008). George Herbert Mead und die Entwicklung einer sozialen Erziehungskonzeption. In G. BIESTA & D. TRÖHLER (Eds.), George Herbert Mead: Philosophie der Erziehung (pp. 7-26). Bad Heilbrunn, Germany: Verlag Julius Klinkhardt.

TRÖHLER, D., & BIESTA, G. (Eds.). (2008). The philosophy of education / George Herbert Mead. Boulder, United States - Colorado: Paradigm Publishers.

BIESTA, G., & TRÖHLER, D. (Eds.). (2008). Philosophie der Erziehung. Mead, George Herbert. Bad Heilbrunn, Germany: Verlag Julius Klinkhardt.

TRÖHLER, D. (2008). Review of: William J. Reese: History, Education, and the Schools. New York 2007: Palgrave Macmillan. Zeitschrift für Pädagogische Historiographie, 14 (1), 57-59.
Peer reviewed

Göhlich, M., Hopf, C., & TRÖHLER, D. (Eds.). (2008). Persistenz und Verschwinden/ Persistence and Disappearance. Pädagogische Organisationen im historischen Kontext/ Educational Organizations in their Historical Contexts. Wiesbaden, Germany: VS Verlag.

TRÖHLER, D., & Soëtard, M. (Eds.). (2008). Écrits sur la Méthode De Johann Heinrich Pestalozzi. Lausanne, Switzerland: LEP Éditions.

TRÖHLER, D. (2008). Schulsteuerung und Bildungsforschung: Verheissungen, Enttäuschungen, Perspektiven. PH Akzente, 15, 24-25.

TRÖHLER, D. (2008). Johann Heinrich Pestalozzi. Bern, Switzerland: Haupt/UTB.

BIESTA, G., & TRÖHLER, D. (2008). George Herbert Mead: Philosophie der Erziehung. Bad Heilbrunn, Germany: Klinkhardt.

TRÖHLER, D. (2008). The knowledge of science and the knowledge of the classroom Using the Heidelberg Catechism. In E. Campi, S. De Angelis, A.-S. Goeing, ... A. T. Grafton (Eds.), Scholarly knowledge. Textbooks in early modern Europe (pp. 75-85). Geneve, Switzerland: Droz.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2008). Tête, crœur main. Pestalozzi et la découverte de la Méthode vers 1800. In D. TRÖHLER & M. Soëtard (Eds.), Johann Heinrich Pestalozzi. Écrits sur la Méthode, 1 (pp. 11-15). Lausanne, Switzerland: LEP Éditions.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2008). Zwischen Ideologie und Institution Die Etablierung der modernen Fremdsprachen im Gymnasium Preussens und Zürichs. In S. Doff, W. Hüllen, ... F. Klippel (Eds.), Visions of Languages in Education (pp. 141-155). München, Germany: Langenscheidt.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2008). The educationalization of the modern world. Progress, passion, and the Protestant promise of education. In P. Smeyers & M. Depaepe (Eds.), Educational research: The educationalisation of social problems (pp. 31-46). Dordrecht, Netherlands: Springer.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2008). Verwaltung und Aufsicht der Zürcher Volksschule. In D. TRÖHLER & U. Hardegger (Eds.), Zukunft bilden. Die Geschichte der modernen Zürcher Volksschule (pp. 55-68). Zürich, Switzerland: NZZ Libro.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2008). Stability or stagnation, or why the school is not the way reformers would like. Encounters on Education, 9, 3-15.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2007). Wirtschaft, Leidenschaft, Bürgerschaft und Wissenschaft. In B. Dollinger, C. Müller, ... W. Schröer (Eds.), Die sozialpädagogische Erziehung des Bürgers (pp. 29-49). Wiesbaden, Germany: VS Verlag.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2007). Républicanisme classique et idéalisme allemand les réflexions de Pestalozzi sur la République française et sur ses conséquences. In D. TRÖHLER & M. Soëtard (Eds.), Johann Heinrich Pestalozzi. Oui ou non? Considérations sur l’humeur politique de l’humanité européenne dans les hautes et les basses classes par un homme libre (pp. 7-10). Lausanne, Switzerland: Lep éditions.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2007). Historische Bildungsforschung zwischen narrativer Fiktion und lokaler Persistenz Kommentar zu Axel Oberschelps 'Ausstrahlung und Gravitation von Franckes Schulen'. In J. Jacobi (Ed.), Zwischen christlicher Tradition und Aufbruch in die Moderne. Das Hallesche Waisenhaus im bildungsgeschichtlichen Kontext (pp. 139-145). Tübingen, Germany: Max Niemeyer Verlag.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2007). Pädagogische Volksaufklärung, Ernst und Propaganda: Rochow, Iselin, Pestalozzi. In H. Schmitt, R. Horlacher, ... D. TRÖHLER (Eds.), Pädagogische Volksaufklärung im 18. Jahrhundert im europäischen Kontext: Pestalozzi und Rochow im Vergleich, 10 (pp. 58-75). Bern, Switzerland: Haupt.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2007). Die Zürcher Schulsynode: Ein demokratisches Kuckucksei in der liberalen Ära Zürichs im 19. Jahrhundert. In C. Crotti, P. Gonon, ... W. Herzog (Eds.), Pädagogik und Politik. Historische und aktuelle Perspektiven (pp. 53-68). Bern, Switzerland: Haupt.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2007). Bildung, Markt und Wissen. Die gegenwärtige Bildungsdiskussion aus historischer Sicht. In E. Bohlken & S. Peetz (Eds.), Bildung – Subjekt – Ethik. Bildung und Verantwortung im Zeitalter der Biotechnologie (pp. 15-32). Darmstadt, Unknown/unspecified: Wiss. Buchges.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2007). Reform und Persistenz im Bildungssystem: Entwicklungen, Erklärungen und Forschungsdesiderate. In R. Casale & R. Horlacher (Eds.), Bildung und Öffentlichkeit (pp. 192-202). Weinheim, Germany: Beltz.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2007). Politische Bildung im Untergrund Zürich 1762-1767. In J.-W. Link & F. Tosch (Eds.), Bildungsgeschichte(n) in Quellen. Hanno Schmitt zum 65. Geburtstag (pp. 97-109). Bad Heilbrunn, Germany: Klinkhardt.
Peer reviewed

Schwab, A., & TRÖHLER, D. (Eds.). (2007). Volksschule im 18. Jahrhundert Die Schulumfrage auf der Zürcher Landschaft 1771/72: Quellen und Studien. Bad Heilbrunn, Germany: Klinkhardt.

TRÖHLER, D., Schmitt, H., & Horlacher, R. (Eds.). (2007). Pädagogische Volksaufklärung im 18. Jahrhundert im europäischen Kontext: Pestalozzi und Rochow im Vergleich. Bern, Switzerland: Haupt.

TRÖHLER, D. (2007). Autobiographie als kulturgeschichtliche Quelle. Die pragmatische Selbstinterpretation des Pragmatisten James Hayden Tufts (1862-1942). Zeitschrift für Pädagogische Historiographie, 13 (2), 119-124.
Peer reviewed

TRÖHLER, D., & Soëtard, M. (2007). Johann Heinrich Pestalozzi. Oui ou non? Considérations sur l'humeur politique de l'humanité européenne dans les hautes et les basses classes par un homme libre. Préface de Daniel Tröhler, Commentaire de Michel Soëtard. Lausanne, Switzerland: LEP.

TRÖHLER, D. (2007). Schule und Demokratie: Die notwendige Re-Politisierung der Pädagogik. PH Akzente, 14 (1), 36-37.

TRÖHLER, D. (2007). Philosophical Arguments, Historical Contexts, and Theory of Education. Educational Philosophy and Theory, 39 (1), 10-19. doi:10.1111/j.1469-5812.2007.00235.x
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2007). Entre la ideologí­a y la institución: El establecimiento de idiomas extranjeros modernos en la educación superior en una comparación entre Prusia y Zurich. Profesorado, 11, 0-18.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2006). Pädagogik und die Formierung nationaler Kulturen. Zeitschrift für Pädagogik, 52 (2), 505-554.
Peer Reviewed verified by ORBi

TRÖHLER, D. (2006). Pädagogik und die Formierung nationaler Kulturen. Einführung in den Thementeil. Zeitschrift für Pädagogik, 52 (4), 505-507.
Peer Reviewed verified by ORBi

TRÖHLER, D. (2006). The Formation and Function of Histories of Education in Continental Teacher Education Curricula. Journal of the American Association for the Advancement of Curriculum Studies, 2, 0-17.
Peer Reviewed verified by ORBi

TRÖHLER, D. (2006). Lehrerbildung, Nation und pädagogische Historiographie. Die 'Geschichten der Pädagogik' in Frankreich und Deutschland nach 1871. Zeitschrift für Pädagogik, 52, 540-554.
Peer Reviewed verified by ORBi

TRÖHLER, D. (2006). Das 'Königreich Gottes auf Erden' und der frühe Chicagoer Pragmatismus. In M. Hofmann, D. Jacottet, ... F. Osterwalder (Eds.), Pädagogische Modernisierung. Säkularität und Sakralität in der modernen Pädagogik (pp. 123-143). Bern, Switzerland: Haupt.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2006). Switzerland and the Netherlands in the 18th Century. The Republican Discourse of Public Virtues. De achttiende eeuw : Documentatieblad van de Werkgroep Achttiende Eeuw, 37 (1), 90-104.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2006). Der deutsche Rousseau in den USA: Die amerikanische LehrerInnenbildung im 19. Jahrhundert. In E. Fuchs (Ed.), Bildung International. Historische Perspektiven und aktuelle Entwicklungen (pp. 45-60). Würzburg, Germany: Ergon.
Peer reviewed

TRÖHLER, D., Casale, R., & Oelkers, J. (Eds.). (2006). Methoden und Kontexte : Historische Bildungsforschung in der transdiziplinären und transnationalen Diskussion. Göttingen, Germany: Wallenstein.

TRÖHLER, D., Nakumura, Y., & Böckelmann, C. (Eds.). (2006). Theorie versus Praxis? Perspektiven auf ein Missverständnis. Zürich, Switzerland: Pestalozzianum.

TRÖHLER, D. (2006). Republikanismus und Pädagogik. Pestalozzi im historischen Kontext. Bad Heilbrunn, Germany: Klinkhardt.

TRÖHLER, D. (Ed.). (2006). 8. Johann Heinrich Pestalozzi. Abendstunde eines Einsiedlers / Stanser Brief. Mit einer Einleitung und Anmerkungen neu herausgegeben von Daniel Tröhler. (Johann Heinrich Pestalozzi. Ausgewählte Werke - Studienausgabe in acht Bänden). Zürich, Switzerland: Pestalozzianum.

TRÖHLER, D. (2006). The new languages and old institutions: Problems of implementing new school governance. In P. Smeyers & M. Depaepe (Eds.), Educational research: Why 'what works' doesn't work (pp. 65-80). Dordrecht, Netherlands: Springer. doi:10.1007/978-1-4020-5308-5_4
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2006). Wirkungsvisionen und Rezeptionspraktiken oder: Wahrnehmung als Performanz, nationale Semantiken und transnationale Sprachen. In R. Casale, D. TRÖHLER, ... J. Oelkers (Eds.), Historische Bildungsforschung in der transdiziplinären und transnationalen Diskussion (pp. 181-198). Göttingen, Germany: Wallenstein.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2006). Pestalozzis pädagogische 'Klassiker' und die deutschsprachige Pädagogik. Anmerkungen zu Pestalozzis "Abendstunde eines Einsiedlers" und "Stanser Brief". In D. TRÖHLER (Ed.), Johann Heinrich Pestalozzi. Abendstunde eines Einsiedlers / Stanser Brief (pp. 7-31). Zürich, Switzerland: Verlag Pestalozzianum.
Peer reviewed

TRÖHLER, D., Nakamura, Y., & Böckelmann, C. (2006). Theorie versus Praxis - ein Missverständnis. In D. TRÖHLER, Y. Nakamura, ... C. Böckelmann (Eds.), Theorie versus Praxis? Perspektiven auf ein Missverständnis (pp. 7-18). Zürich, Switzerland: Verlag Pestalozzianum.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2006). Schulgeschichte und Historische Bildungsforschung Methodologische Überlegungen zu einem vernachlässigten Genre pädagogischer Historiographie. In Volksschule im 18. Jahrhundert. Die Schulumfrage auf der Zürcher Landschaft 1771/72: Quellen und Studien (pp. 65-93). Bad Heilbrunn, Germany: Klinkhardt.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2006). Max Weber und die protestantische Ethik in Amerika. In J. Oelkers, R. Casale, R. Horlacher, ... S. Larcher Klee (Eds.), Rationalisierung und Bildung bei Max Weber: Beiträge zur Historischen Bildungsforschung (pp. 111-134). Bad Heilbrunn, Germany: Klinkhardt.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2006). Öffentliche Schule, Governance und Demokratie. In G. Miller-Kipp & B. Zymek (Eds.), Politik in der Bildungsgeschichte – Befunde, Prozesse, Diskurse (pp. 87-100). Bad Heilbrunn, Germany: Klinkhardt.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2006). Pestalozzi, Johann Heinrich. In Lexikon zum Aufgeklärten Absolutismus in Europa (pp. 469-472). Wien, Austria: UTB.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2006). The 'Kingdom of God on Earth' and Early Chicago Pragmatism. Educational Theory, 56, 89-105. doi:10.1111/j.1741-5446.2006.00005.x
Peer reviewed

Oelkers, J., Casale, R., & TRÖHLER, D. (2006). Lebenslanges Lernen - ein alter Hut? In R. Fatke & H. Merkens (Eds.), Bildung über die Lebenszeit (pp. 131-142). Wiesbaden, Unknown/unspecified: VS Verlag.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2006). History and Historiography of Education. Some remarks on the utility of historical knowledge in the age of efficiency. Encounters on Education, 7, 5-24.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2005). Moderne Grossstadt, soziale Gerechtigkeit und Erziehung. Der frühe Pragmatismus am Beispiel von Jane Addams. In D. TRÖHLER & J. Oelkers (Eds.), Pädagogik und Pragmatismus. Gesellschaftstheorie und die Entwicklung der Pädagogik (pp. 87-114). Zürich, Switzerland: Verlag Pestalozzianum.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2005). Modern city, social justice, and education Early Pragmatism as exemplified by Jane Addams. In D. TRÖHLER & J. Oelkers (Eds.), Education and Pragmatism (pp. 69-93). Rotterdam, Netherlands: Sense Publisher.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2005). Langue as Homeland: The Genevan of Reception of Pragmatism. In T. POPKEWITZ (Ed.), Inventing the Modern Self and John Dewey. Modernities and the Travelling of Pragmatism in Education (pp. 61-84). New York, United States - New York: Palgrave. doi:10.1057/9781403978417
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2005). Charisma, grammar of schooling und Steuerungsprobleme des Bildungssystems Pestalozzi und sein Institut in Yverdon. In M. Göhlich, C. Hopf, ... I. Sausele (Eds.), Pädagogische Organisationsforschung (pp. 61-75). Wiesbaden, Germany: VS Verlag.
Peer reviewed

TRÖHLER, D., & Oelkers, J. (2005). Historische Lehrmittelforschung und Steuerung des Schulsystems. In E. Matthes & C. Heinze (Eds.), Das Schulbuch zwischen Lehrplan und Unterrichtspraxis (pp. 95-107). Bad Heilbrunn, Germany: Klinkhardt.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2005). Geschichte und Sprache der Pädagogik. Zeitschrift für Pädagogik, 51, 218-235.
Peer Reviewed verified by ORBi

TRÖHLER, D. (2005). Mathis Leibetseder: Die Kavalierstour. Adelige Erziehungsreisen im 17. und 18. Jahrhundert. Zeitschrift für Pädagogik, 51, 415-418.
Peer Reviewed verified by ORBi

TRÖHLER, D. (2005). Pädagogische Autonomie in der internationalen Diskussion. Zeitschrift für Pädagogische Historiographie, 11, 27-29.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2005). PISA und die Lehrerpersönlichkeit. Warum immer alle auf die Lehrerbildung und die Lehrkräfte losgehen. PH Akzente, 12, 24-28.

TRÖHLER, D., & Oelkers, J. (Eds.). (2005). Education and Pragmatism. Rotterdam, Netherlands: Sense Publisher.

TRÖHLER, D., & Oelkers, J. (Eds.). (2005). Pädagogik und Pragmatismus. Gesellschaftstheorie und die Entwicklung der Pädagogik. Zürich, Switzerland: Pestalozzianum.

TRÖHLER, D. (2005). 'Dozivotno ucenje' kao conditio humana: Pledoaje za jedan revidirani pojam ucenja. Andragoške Studije, 11, 5-20.

TRÖHLER, D. (2005). Introduction. Annales Pestalozzi, 3 (1), 3-6.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2004). Pestalozzis Sozialpädagogik, Wirtschafts- und Sozialpolitik im Kontext der patriotischen Reformdiskussionen (1775-1779). In D. TRÖHLER (Ed.), Johann Heinrich Pestalozzi. Sozialpädagogische Schriften I: Die Neuhof-Schriften 1775-1779 (pp. 7-38). Zürich, Switzerland: Verlag Pestalozzianum.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2004). Pestalozzis "Nachforschungen" (1797) in Kontext der schweizerischen Diskussionen über die Französische Revolution. In D. TRÖHLER & J. Oelkers (Eds.), Johann Heinrich Pestalozzi: Meine Nachforschungen über den Gang der Natur in der Entwicklung des Menschengeschlechts (pp. 7-32). Zürich, Switzerland: Verlag Pestalozzianum.
Peer reviewed

Oelkers, J., Casale, R., & TRÖHLER, D. (2004). Lebenslanges Lernen in historischer Perspektive: Drei Beispiele für ein altes Konzept. Zeitschrift für Pädagogik, 50, 21-37.
Peer Reviewed verified by ORBi

TRÖHLER, D. (2004). Rousseau of constructies in de pedagogische historiografie en de reconstructie van verdrongen pedagogische tradities. In Hans van Crombrugge & W. Meijer (Eds.), Pedagogik en traditie, opvoeding en religie (pp. 15-31). Leuven, Belgium: LancooCampus.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2004). 'Lebenslanges Lernen' als conditio humana: Ein Plädoyer für einen revidierten Lernbegriff. Vierteljahresschrift für Wissenschaftliche Pädagogik, 80, 323-336.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2004). Heinz-Elmar Tenorth (Hrsg.): Klassiker der Pädagogik. Zeitschrift für Pädagogik, 50, 926-929.
Peer Reviewed verified by ORBi

TRÖHLER, D. (2004). Johann Heinrich Pestalozzi. In Paula S. Fass (Ed.), Encyclopedia of Children and Childhood, 2 (pp. 665-667). New York, United States - New York: Macmillan Reference.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2004). Allgemeine Didaktik revisited. Beiträge zur Lehrerbildung, 22, 157-170.

TRÖHLER, D., & Oelkers, J. (Eds.). (2004). 10. Johann Heinrich Pestalozzi: Meine Nachforschungen über den Gang der Natur in der Entwiklung des Menschengeschlechts. Mit einer Einleitung und Anmerkungen neu herausgegeben von Daniel Tröhler und Jürgen Oelkers. Zürich, Switzerland: Pestalozzianum.

TRÖHLER, D. (Ed.). (2004). ohann Heinrich Pestalozzi. Sozialpädagogische Schriften I: Die Neuhof-Schriften 1775-1779. Zürich, Switzerland: Pestalozzianum.

TRÖHLER, D. (2004). Vergessene Traditionen in der Pädagogik - zur "Erfolgsgeschichte" pädagogischer Historiographie. In G. Miller-Kipp (Ed.), Erfolg oder Misserfolg? Urteile und Bilanzen in der Historiographie der Erziehung (pp. 15-31). Bad Heilbrunn, Germany: Klinkhardt.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2004). The Establishment of the Standard History of Philosophy of Education and forgotten Traditions of Education. Studies in Philosophy and Education, 23 (5/6), 367-391.
Peer Reviewed verified by ORBi

TRÖHLER, D., & Oelkers, J. (Eds.). (2004). Historiography of Education: Philosophical Questions and Case Studies. Studies in Philosophy and Education.
Peer Reviewed verified by ORBi

TRÖHLER, D. (2003). La pédagogie entre puissance du commerce et vertu républicaine: la question du luxe dans la Suisse de XVIIe sciècle. Annales Pestalozzi, 2, 32-53.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2003). The Discourse of German Geisteswissenschaftliche Pädagogik - A Contextual Reconstruction. Paedagogica Historica, XXXIX (6), 759-778. doi:10.1080/0030923032000128890
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (Ed.). (2003). Johann Heinrich Pestalozzi. Sur la législation et l'infanticide. Vérités, recherches et vision. Suivi de quatre études. Bern, Switzerland: Lang.

TRÖHLER, D. (2003). Republikanische Tugend und Erziehung bei Niccolò Machiavelli und im Selbstverständnis des Schweizer Stadtbürgertums des 16. Jahrhunderts. In H.-U. Musolff & A.-S. Göing (Eds.), Anfänge und Grundlegungen moderner Pädagogik im 16. und 17. Jahrhundert (pp. 55-72). Köln, Germany: Böhlau.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2003). Die Vereinigten Niederlande und die Alte Eidgenossenschaft im 18. Jahrhundert Der republikanische Tugenddiskurs der Schweiz vor dem Hintergrund einer commercial republic. In M. Mangold & J. Oelkers (Eds.), Demokratie, Bildung und Markt (pp. 175-205). Bern, Switzerland: Peter Lang.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2003). Ideas in Their Historical Context: The Case of German "geisteswissenschaftliche Pädagogik" as a National Grammar. In P. Smeyers & M. Depaepe (Eds.), Beyond Empiricism: On Criteria for Educational Research (pp. 141-151). Leuven, Belgium: KU Leuven Press.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2003). David Tyack: Seeking Common Ground. Public Schools in a Diverse Society. Zeitschrift für Pädagogische Historiographie, 10, 114-116.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2003). Internationalisierung und nationale Kontexte der Forschung. Zeitschrift für Pädagogische Historiographie, 9 (1), 31-33.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2003). Zwischen Politik und Innerlichkeit: Pestalozzi und Lavater. In O. Sigg (Ed.), Mit der Geschichte leben. Festschrift für Peter Stadler (pp. 357-374). Zürich, Switzerland: NZZ libro.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2003). Auswirkungen Pestalozzis auf das Schulbuch. In Didaktische Innovationen im Schulbuch, 2 (pp. 33-52). Bad Heilbrunn, Germany: Klinkhardt.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2003). PISA und Demokratie. PH Akzente, 10 (2), 24-25.

TRÖHLER, D. (2003). Introduction. Annales Pestalozzi, 2 (1), 3-5.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2002). Le républicanisme comme programme éducatif. Le rôle de l'histoire et de l'amitié dans la formation civique des Confédérés selon la Societé helvétique (1761-1797). Annales Pestalozzi, 1, 28-43.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2002). Die Anfangskonstruktionen der deutschsprachigen Sozialpädagogik und ihre historiographischen und theoretischen Tücken. In S. Andresen & D. TRÖHLER (Eds.), Pädagogik und Gesellschaftsentwicklung. Studien zur historischen Sozialpädagogik und Sozialarbeit, 7 (pp. 25-37). Zürich, Switzerland: Verlag Pestalozzianum.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2002). „Methode“ um 1800: Ein Zauberwort als kulturelles Phänomen und die Rolle Pestalozzis. In D. Tröhler, S. Zurbuchen, ... J. Oelkers (Eds.), Der historische Kontext zu Pestalozzis „Methode“: Konzepte und Erwartungen im 18. Jahrhundert (pp. 25-37). Bern, Switzerland: Haupt.
Peer reviewed

TRÖHLER, D., Zurbuchen, S., & Oelkers, J. (Eds.). (2002). Der historische Kontext zu Pestalozzis "Methode" Konzepte und Erwartungen im 18. Jahrhundert. Bern, Switzerland: Haupt.

TRÖHLER, D., & Larcher, S. (2002). Von der Psychologie zur Psychotherapie? Die Psychologisierung der LehrerInnenbildung und ihre Folgen. Eine Diskussion. Zeitschrift für Pädagogische Historiographie, 8, 98-103.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2002). Wolfgang Klafki/Johanna-Luise Brockmann: Geisteswissenschaftliche Pädagogik und Nationalsozialismus. Zeitschrift für Pädagogische Historiographie, 9, 120-122.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2002). Pädagogische Theorie und Geschichte. Aufgaben, Mittel und Ziele des Instituts für Historische Bildungsforschung Pestalozzianum an der PHZH. Infos und Akzente, 9 (4), 10-13.

TRÖHLER, D. (2002). Bijan Adl-Amini: Pestalozzi. Eine Einladung zur Erziehung. Zeitschrift für Pädagogik, 48, 142-144.
Peer Reviewed verified by ORBi

TRÖHLER, D. (2002). Reformpädagogik vor Rousseau. Zeitschrift für Pädagogische Historiographie, 8 (1), 16-19.
Peer reviewed

TRÖHLER, D., & Andresen, S. (Eds.). (2002). Pädagogik und Gesellschaftsentwicklung Studien zur historischen Sozialpädagogik und Sozialarbeit. Zürich, Switzerland: Pestalozzianum.

TRÖHLER, D. (2002). Arbeit zwischen Berufsarbeit und Demokratie. Unimagazin : die Zeitschrift der Universität Zürich, 3, 54-56.

TRÖHLER, D. (2002). Introduction. Annales Pestalozzi, 1 (1), 3-6.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2001). Der Republikanismus als historische Quelle und politische Theorie des Kommunitarismus. Zeitschrift für Pädagogik, 47 (1), 45-65.
Peer Reviewed verified by ORBi

TRÖHLER, D. (2001). Der Kult des "Sisyphos" - ein Paradox deutscher Pädagogik? Infos und Akzente, 8 (2), 39-44.

TRÖHLER, D. (2001). Politischer Liberalismus und staatlicher Lehrmittelverlag. In D. TRÖHLER & J. Oelkers (Eds.), Über die Mittel des Lernens. Kontextuelle Studien zum staatlichen Lehrmittel¬wesen im Kanton Zürich des 19. Jahrhunderts (pp. 10-48). Zürich, Switzerland: Verlag Pestalozzianum.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2001). Pauvreté, travail et éducation dans le discours patriotique. In D. TRÖHLER, P.-P. Bugnard, L. Chalmel, M. Soëtard, ... D. TRÖHLER (Eds.), Johann Heinrich Pestalozzi – Écrits sur l'Éxperience du Neuhof. Suivi de quatre études (pp. 89-116). Bern, Switzerland: Peter Lang.
Peer reviewed

Andresen, S., & TRÖHLER, D. (2001). Die Analogie von Menschheits- und Individualentwicklung. Attraktivität, Karriere und Zerfall eines Denkmodells. Vierteljahresschrift für Wissenschaftliche Pädagogik, 77 (2), 145-172.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2001). Christian Wolff und Johann Georg Sulzer - Eigenart und Problem rationaler Ethik und Pädagogik. In D. Jedan & C. Lüth (Eds.), Moral Philosophy and Education in the Enlightenment (pp. 118-142). Bochum, Germany: Winklerverlag.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2001). Johann Heinrich Pestalozzi 1746-1827. In J. A. Palmer (Ed.), Fifty Major Thinkers on Education. From Confucius to Dewey (pp. 64-69). London, United Kingdom: Routledge.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2001). Pädagogische Historiographie und Kontext. Zeitschrift für Pädagogische Historiographie, 7 (1), 26-34.
Peer reviewed

Bugnard, P.-P., Chalmel, L., Soëtard, M., & TRÖHLER, D. (Eds.). (2001). Pestalozzi, Johann Heinrich: Ecrits sur l'experience du Neuhof. Suivi de quatre études. Bern, Switzerland: Peter Lang.

TRÖHLER, D., & Oelkers, J. (Eds.). (2001). Über die Mittel des Lernens Kontextuelle Studien zum staatlichen Lehrmittelwesen im Kanton Zürich des 19. Jahrhunderts. Zürich, Switzerland: Pestalozzianum.

TRÖHLER, D. (2001). Kommunitarismus und Sozialpädagogik. Neue Praxis: Zeitschrift für Sozialarbeit, Sozialpädagogik und Sozialpolitik, 31 (2), 113-129.
Peer Reviewed verified by ORBi

TRÖHLER, D. (2000). Republikanismus als Erziehungsprogramm: Die Rolle von Geschichte und Freundschaft in den Konzepten eidgenössischer Bürgerbildung der Helvetischen Gesellschaft. In Böhler, E. Hofmann, H. P. Reill, ... S. Zurbuchen (Eds.), Republikanische Tugend. Ausbildung eines Schweizer Nationalbewusstseins und Erziehung eines neuen Bürgers (pp. 401-421). Geneva, Switzerland: Slatkine.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2000). Thomas Fuhr. Ethik des Erziehens. Pädagogische Handlungsethik und ihre Grundlegung in der elterlichen Erziehung. Zeitschrift für Pädagogik, 46, 467-471.
Peer Reviewed verified by ORBi

TRÖHLER, D. (2000). Pestalozzis Weg vom politischen zum christlichen Republikanismus. Schweizerische Zeitschrift für Geschichte, 50, 325-352.

TRÖHLER, D. (2000). Kommerz und Republikanismus (1764-1780). Schweizerische Zeitschrift für Geschichte, 50 (3), 325-352.

TRÖHLER, D. (2000). John Dewey: Pädagogisch relevante Literatur in englischer und deutscher Sprache 1993-1999. In J. Oelkers (Ed.), John Dewey: Erziehung und Demokratie. Eine Einführung in die philosophische Pädagogik (pp. 518-537). Weinheim, Germany: Beltz.

TRÖHLER, D. (2000). Analogie von Menschheits- und Individualgeschichte: Hintergrund eines attraktiven Denkmodells im 18. Jahrhundert. Infos und Akzente, 7 (3/4), 9-16.

TRÖHLER, D. (2000). Editorial. Neue Pestalozzi-Blätter, 6 (1), 1-1.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2000). Editorial. Neue Pestalozzi-Blätter, 6 (2), 1-1.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2000). Mutterschutz als Prävention. Überlegungen zu einem neugefundenen Text Pestalozzis. Neue Pestalozzi-Blätter, 6 (1), 42-44.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2000). Sandra Kobelt: Nonkonformist am Pranger: Johannes Frey (1743-1800). Neue Pestalozzi-Blätter, 6 (1), 37-39.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (2000). The Global Community, Religion, and Education: The Modernity of Dewey's Social Philosophy. Studies in Philosophy and Education, 19 (1–2), 159-186. doi:10.1007/BF02764158
Peer Reviewed verified by ORBi

TRÖHLER, D. (1999). Pädagogik als Wissenschaft und ihre Beziehung zum ökonomischen und gesellschaftlichen Wandel. Umgearbeitetes Schlussreferat am Jahreskongress der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung 1998. Infos und Akzente, (1), 31-36.

TRÖHLER, D. (1999). Pestalozzis "Nachforschungen" im interdisziplinären Gespräch. Einleitende Bemerkungen über den Zwischenstand der Pestalozzi-Forschung 1998. In D. TRÖHLER (Ed.), Pestalozzis "Nachforschungen" II: kontextuelle Studien. Tagungsakten des interdisziplinären Kolloquiums am Pestalozzianum im April 1998, 6 (pp. 7-17). Bern, Switzerland: Haupt.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (1999). Rousseaus Problem von Mensch- oder Bürgerbildung und die pädagogische Implikation in Pestalozzis "Nachforschungen". In D. TRÖHLER (Ed.), Pestalozzis "Nachforschungen" II: kontextuelle Studien. Tagungsakten des interdisziplinären Kolloquiums am Pestalozzianum im April 1998, 6 (pp. 121-160). Bern, Switzerland: Haupt.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (1999). Republikanische Bürgererziehung im alten Zürich am Beispiel Johann Heinrich Füsslis. In D. TRÖHLER & J. Oelkers (Eds.), Die Leidenschaft der Aufklärung. Studien über Zusammenhänge von bürgerlicher Gesellschaft und Bildung (pp. 155-173). Weinheim, Germany: Beltz.

TRÖHLER, D. (1999). Die Erziehung der Bürgerkinder am Beispiel von Anna Schulthess. In Vernunft und Leidenschaft. Zürich von 1750u20131800. Ausstellungskatalog zum Museum Bärengasse (pp. 72-73). Zürich, Switzerland: Schweizerisches Landesmuseum, Bundesamt für Kultur.

TRÖHLER, D. (1999). Editorial. Neue Pestalozzi-Blätter, 5 (1), 1-1.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (1999). Editorial. Neue Pestalozzi-Blätter, 5 (2), 1-1.
Peer reviewed

TRÖHLER, D., & Horlacher, R. (1999). Vorwort zum ersten Band. In R. Horlacher & D. TRÖHLER (Eds.), Sämtliche Briefe an Pestalozzi. Band 1. 1764-1804. Zürich, Switzerland: NZZ Libro.

Oelkers, J., & TRÖHLER, D. (1999). Leidenschaft und Aufklärung. In J. Oelkers & D. TRÖHLER (Eds.), Die Leidenschaft der Aufklärung. Studien über Zusammenhänge von bürgerlicher Gesellschaft und Bildung (pp. 7-13). Weinheim, Germany: Beltz.

Oelkers, J., & TRÖHLER, D. (Eds.). (1999). Die Leidenschaft der Aufklärung. Studien über Zusammenhänge von bürgerlicher Gesellschaft und Bildung. Weinheim, Germany: Beltz.

TRÖHLER, D. (1999). Thomas Bürger: Aufklärung in Zürich. Die Verlagsbuchhandlung Orell, Gessner, Füssli & Comp. in der zweiten Hälfte des 18. Jahrhunderts. Mit einer Bibliographie der Verlagswerke 1761-1798. Neue Pestalozzi-Blätter, 5 (2), 31-33.

TRÖHLER, D. (1998). Pestalozzi im Spiegel seiner Korrespondenten - Reflexionen zum ersten Band der Briefe an Pestalozzi. Paedagogica Historica, 34, 93-110.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (1998). Bildung - ein schulpädagogischer Begriff? Infos und Akzente, (1), 10-17.

TRÖHLER, D. (Ed.). (1998). Pestalozzis "Nachforschungen" I: textimmanente Studien 18 neuentdeckte Briefe Pestalozzis. Bern, Switzerland: Haupt.

TRÖHLER, D. (Ed.). (1998). Pestalozzis "Nachforschungen" II: kontextuelle Studien. Bern, Switzerland: Haupt.

TRÖHLER, D. (1998). Bildung und Arbeit: zwei kompatible Begriffe? Panorama, (4), 20-21.

TRÖHLER, D. (1998). Achtzehn neuentdeckte Briefe Pestalozzis, textkritisch ediert und mit Sacherklärungen versehen. In D. TRÖHLER (Ed.), Pestalozzis „Nachforschungen“ I: textimmanente Studien (pp. 153-204). Bern, Switzerland: Haupt.

TRÖHLER, D. (1998). Politique et pédagogie chez Pestalozzi. In M. Soëtard (Ed.), ): Le pédagogue et la modernité. A l’occasion du 250e anniversaire de la naissance de Johann Heinrich Pestalozzi (1746-1827) (pp. 53-70). Peter Lang.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (1998). Genese und Argumentationsstruktur von Pestalozzis "Nachforschungen". In D. TRÖHLER (Ed.), Pestalozzis "Nachforschungen" I: textimmanente Studien, 5 (pp. 25-61). Bern, Unknown/unspecified: Haupt.

TRÖHLER, D. (1998). Editorial. Neue Pestalozzi-Blätter, 4 (1), 1-1.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (1998). Editorial. Neue Pestalozzi-Blätter, 4 (2), 1-1.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (1997). Traditionsbewusstsein - eine wenig beachtete Grundhaltung. Infos und Akzente, (17), 11-14.

TRÖHLER, D. (1997). Staatliche Lehrerbildung in der Zeit der Helvetik und die Rolle Pestalozzis. Beiträge zur Lehrerbildung, 15 (3), 293-303.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (1997). Pestalozzi - fermerait-il nos écoles? Bulletin du Centre de Documentation et de Recherche Pestalozzi, 22, 7-16.

TRÖHLER, D. (1997). Lire les "Recherches" de Pestalozzi. Bulletin du Centre de Documentation et de Recherche Pestalozzi, (22), 24-28.

TRÖHLER, D. (1997). Editorial. Neue Pestalozzi-Blätter, 3 (2), 1-1.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (1997). Methodische Bemerkungen zu Kontextualisierung und Wirkungsgeschichte in der pädagogischen Historiographie. Neue Pestalozzi-Blätter, 3 (2), 28-29.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (1997). Der Grossvater Pestalozzis als pietistisch-pädagogischer Vermittler? Einleitung. Neue Pestalozzi-Blätter, 3 (1), 28-29.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (1997). Mythos Menalk? Neue Fragen zu Pestalozzis Jugend. Neue Pestalozzi-Blätter, 3 (2), 24-27.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (1996). Der Paradigmenwechsel in Pestalozzis Sozialphilosophie im Umfeld der Französischen Revolution. In D. TRÖHLER & F.-P. Hager (Eds.), Pestalozzi – wirkungsgeschichtliche Aspekte. Dokumentationsband zum Pestalozzi-Symposium 1996, 4 (pp. 205-230). Haupt.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (1996). Hauptströmungen und Tendenzen der Schweizer Pestalozzi-Forschung. Pädagogische Rundschau, 50 (1), 59-74.

TRÖHLER, D. (1996). Dagmar Schifferli: Anna Pestalozzi-Schulthess. Ihr Leben mit Heinrich Pestalozzi. Bulletin der Schweizerischen Gesellschaft für die Erforschung des 18. Jahrhunderts, 9, 36-39.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (1996). Werteerziehung und pluralistische Gesellschaft. Aktuell, (4), 7-10.

TRÖHLER, D. (1996). Editorial. Neue Pestalozzi-Blätter, 2 (2), 1-1.
Peer reviewed

Hager, F.-P., & TRÖHLER, D. (Eds.). (1996). Pestalozzi - wirkungsgeschichtliche Aspekte. Dokumentationsband zum Pestalozzi-Symposium 1996. Bern, Switzerland: Haupt.

TRÖHLER, D., & Horlacher, R. (1995). Die Professionalisierung des Weimarer Lehrerseminars in der Folge des Wiener Kongresses und im Kontext des Marktes pädagogischer Konzepte ein Reisebericht aus dem Jahre 1819 zu Pestalozzi, Fellenberg und Girard. In D. TRÖHLER & F.-P. Hager (Eds.), Studien zur Pestalozzi-Rezeption im Deutschland des frühen 19. Jahrhunderts, 3 (pp. 77-176). Bern, Switzerland: Haupt.

TRÖHLER, D. (1995). Editorial. Neue Pestalozzi-Blätter, 1, 1-1.
Peer reviewed

Hager, F.-P., & TRÖHLER, D. (Eds.). (1995). Studien zur Pestalozzi-Rezeption im Deutschland des frühen 19. Jahrhunderts. Bern, Switzerland: Haupt.

TRÖHLER, D. (1995). Eintragungen in das Stammbuch von David Matthias Frank während seines Besuches der Pestalozzischen Anstalt in Yverdon. Neue Pestalozzi-Blätter, 1 (1), 15-17.

TRÖHLER, D. (1995). Staatsgewalt und Kindsmord: zum sozialphilosophischen Hintergrund von Pestalozzis Schrift: "Über Gesetzgebung und Kindermord" (1780/83). Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, (1), 34-35.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (1995). Pestalozzi für den Schulgebrauch. Schweizerische Lehrerinnen- und Lehrer-Zeitung, 140 (23-24), 15-15.

TRÖHLER, D., & Müller, M. (1994). Pestalozzi-Bibliographie 1977-1992. In F.-P. Hager & D. TRÖHLER (Eds.), Philosophie und Religion bei Pestalozzi / Pestalozzi-Bibliographie 1977-1992 (pp. 185-221). Bern, Switzerland: Haupt.

TRÖHLER, D. (1994). Das "Tagebuch über die Erziehung seines Sohnes" Pestalozzis frühe Auseinandersetzung mit Rousseau. In D. TRÖHLER & F.-P. Hager (Eds.), Anna Pestalozzis Tagebuch / Käte Silber: Anna Pestalozzi und der Frauenkreis um Pestalozzi, 2 (pp. 139-183). Bern, Unknown/unspecified: Haupt.

TRÖHLER, D. (1994). Ernst Martin: Johann Kettiger und Johann Heinrich Pestalozzi. Zur Wirkungsgeschichte Pestalozzis. Paedagogica Historica, XXX (2), 671-682.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (1994). Geschichte und gegenwärtiger Trend der Pestalozzi-Forschung in der Schweiz. Finnish Journal of Education, 25 (3), 321-324.

Hager, F.-P., & TRÖHLER, D. (1994). Philosophie und Religion bei Pestalozzi / Pestalozzi-Bibliographie 1977-1992. Bern, Switzerland: Haupt.

TRÖHLER, D. (1993). Neuedition mit bibliographischer Aktualisierung von: Käte Silber: Anna Pestalozzi und der Frauenkreis um Pestalozzi. In F.-P. Hager & D. TRÖHLER (Eds.), Anna Pestalozzis Tagebuch / Käte Silber: Anna Pestalozzi und der Frauenkreis um Pestalozzi (pp. 73-242). Bern, Switzerland: Haupt.

TRÖHLER, D. (1993). Transkription und Edition von „Anna Pestalozzis Tagebuch“, sowie Erstellung des textkritischen Kommentars und der Sacherklärungen. In F.-P. Hager (Ed.), Anna Pestalozzis Tagebuch / Käte Silber: Anna Pestalozzi und der Frauenkreis um Pestalozzi (pp. 5-72). Bern, Switzerland: Haupt.

TRÖHLER, D. (1993). Geschichte und gegenwärtiger Trend der Pestalozzi-Forschung in der Schweiz (japanisch). In Pestalozzi-Fröbel-Lexikon. Tokio, Unknown/unspecified: Tamagawa Universitätsverlag.

TRÖHLER, D. (1993). Philosophie und Pädagogik bei Pestalozzi (in Japanese). Tokio, Unknown/unspecified: Toshindo Publishing.

TRÖHLER, D. (1993). Toshiaki Miyazaki: Pestalozzi und seine Lektüre. Entfaltung des Bewusstseins über Bildung, Schule und Gesellschaft. Zeitschrift für Pädagogik. Beiheft, 39 (6), 1030-1033.
Peer Reviewed verified by ORBi

Hager, F.-P., & TRÖHLER, D. (1993). Anna Pestalozzis Tagebuch Käte Silber: Anna Pestalozzi und der Frauenkreis um Pestalozzi. Bern, Unknown/unspecified: Haupt.

TRÖHLER, D. (1992). Pestalozzi im internationalen Gespräch, Beiträge zu Leben, Werk und Wirkung Johann Heinrich Pestalozzis. Paedagogica Historica, 28, 90-95.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (1990). Peter Stadler: Pestalozzi, Geschichtliche Biographie. Von der alten Ordnung zur Revolution. Paedagogica Historica, 26, 163-166.
Peer reviewed

TRÖHLER, D. (1988). Philosophie und Pädagogik bei Pestalozzi. Bern, Unknown/unspecified: Haupt.

Contact ORBilu