Article (Périodiques scientifiques)
Chancengleichheit und Leistungsmotiv in der Bildungspolitik: Die Debatten um die Gesamtschule am Beispiel Luxemburgs
HADJAR, Andreas; ROTHMÜLLER, Barbara
2016In OPZ-Austrian Journal of Political Science, 45 (1), p. 51-64
Peer reviewed
 

Documents


Texte intégral
Hadjar_Rothmüller_Gesamtschuldebatte_ÖZP.pdf
Postprint Éditeur (577.31 kB)
Télécharger

Tous les documents dans ORBilu sont protégés par une licence d'utilisation.

Envoyer vers



Détails



Mots-clés :
Equality of opportunity; social inequality; merit; comprehensive school; educational reform
Résumé :
[en] Equality of opportunity and meritocracy are common catchwords of the legitimation of educational reforms. In the 20th century, a comprehensive school reform was one major reform project that was expected to reduce educational inequalities. Yet, very different concepts of equality, merit and achievement dominated the heated debates over a comprehensive school which remain controversial until today. Drawing on the example of Luxembourg, the article analyses main political arguments for and against a comprehensive school reform. Based on expert interviews and historical documents, the authors show how different political approaches to equality are connected with specific concepts of merit as well as the social reproduction of national elites.
Disciplines :
Education & enseignement
Sociologie & sciences sociales
Auteur, co-auteur :
HADJAR, Andreas  ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Education, Culture, Cognition and Society (ECCS)
ROTHMÜLLER, Barbara ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Education, Culture, Cognition and Society (ECCS)
Co-auteurs externes :
no
Langue du document :
Allemand
Titre :
Chancengleichheit und Leistungsmotiv in der Bildungspolitik: Die Debatten um die Gesamtschule am Beispiel Luxemburgs
Titre traduit :
[en] Equality of opportunity and merit in educational politics: The controversies over a comprehensive school in Luxembourg
Date de publication/diffusion :
avril 2016
Titre du périodique :
OPZ-Austrian Journal of Political Science
ISSN :
2313-5433
Maison d'édition :
Innsbruck University Press, Innsbruck, Autriche
Volume/Tome :
45
Fascicule/Saison :
1
Pagination :
51-64
Peer reviewed :
Peer reviewed
Focus Area :
Educational Sciences
Disponible sur ORBilu :
depuis le 07 avril 2016

Statistiques


Nombre de vues
286 (dont 17 Unilu)
Nombre de téléchargements
215 (dont 12 Unilu)

citations Scopus®
 
2
citations Scopus®
sans auto-citations
1
citations OpenAlex
 
5
citations WoS
 
1

Bibliographie


Publications similaires



Contacter ORBilu