Reference : Komplexes Problemlösen, schulfachliche Kompetenzen und ihre Relation zu Schulnoten
Scientific journals : Article
Social & behavioral sciences, psychology : Theoretical & cognitive psychology
http://hdl.handle.net/10993/17097
Komplexes Problemlösen, schulfachliche Kompetenzen und ihre Relation zu Schulnoten
German
[en] Complex problem solving, school competencies and their relation to school grades
Kretzschmar, André mailto [University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Education, Culture, Cognition and Society (ECCS) >]
Neubert, Jonas mailto [University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Education, Culture, Cognition and Society (ECCS) >]
Greiff, Samuel mailto [University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Education, Culture, Cognition and Society (ECCS) >]
2014
Zeitschrift für Pädagogische Psychologie
28
4
205–215
Yes
[de] Komplexes Problemlösen ; Schulnoten ; Kompetenzen
[en] complex problem solving ; school grades ; competencies
[de] Die Bedeutung des komplexen Problemlösens (KPL) hat sich im pädagogisch-psychologischen Kontext vielfach gezeigt und ist einer der Gründe dafür, dass KPL in Schulleistungsstudien (z.B. PISA) eine wichtige Rolle einnimmt. Bisherige Forschungsarbeiten zum Einfluss von KPL auf Schulleistungen haben jedoch schulfachliche Kompetenzen und deren Beziehung zu Schulnoten außer Acht gelassen. Diese Forschungslücke soll mit der vorliegenden Arbeit geschlossen werden, indem die Beziehung zwischen KPL und schulfachspezifischen Kompetenzen in Mathematik sowie Lesen untersucht wurde. An einer finnischen Stichprobe mit N=1908 Schülerinnen und Schülern wurde mittels Strukturgleichungsmodellen der Zusammenhang zwischen KPL, schulfachlichen Kompetenzen sowie fachspezifischen Schulnoten überprüft. Die Ergebnisse zeigten, dass KPL über die schulfachlichen Kompetenzen hinaus inkrementell Varianz der Schulnoten in Mathematik und muttersprachlichem Unterricht aufklären konnte. Dies zeigte sich deutlicher für das mathematische als für das muttersprachliche Schulfach, insbesondere wenn für schlussfolgerndes Denken kontrolliert wurde. Implikationen für das Verständnis von KPL und dessen Bedeutung im pädagogisch-psychologischen Kontext werden diskutiert.
[en] The importance of Complex Problem Solving (CPS) within the educational context is well established. This is one of the reasons why CPS plays a prominent role in educational large-scale assessments (e.g., PISA) besides school competencies. However, recent research on CPS and its connection to school performance did not include such school competencies as such, which have proven to be strong predictors of school grades. Consequently, the aim of this study is to close this gap and to examine the relation between CPS and competencies in mathematics and reading. Based on a sample of N=1908 Finish high school students, structural equation modeling was used to analyse the relation of CPS, school competencies, and school grades. In general, the results showed an incremental predictive power of CPS over and above school competencies on school grades in mathematics and mother language. However, differential effects showed a higher importance of CPS in the mathematic domain in comparison to the language domain especially if controlled for reasoning. Implications for the construct of CPS and its importance within the educational context are discussed.
http://hdl.handle.net/10993/17097
FP7 ; 290683 - LLLIGHT'IN'EUROPE - Lifelong Learning, Innovation, Growth and Human capital Tracks in Europe

File(s) associated to this reference

Fulltext file(s):

FileCommentaryVersionSizeAccess
Private access
Kretzschmar_2014_ZfPP_onlyUL.pdfPublisher postprint199.07 kBRequest a copy

Bookmark and Share SFX Query

All documents in ORBilu are protected by a user license.