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Intentionalitätstheoretische Forschungsstrategie für moralische Emotionen
Boll, Thomas
1998In Reichle, Barbara; Schmitt, Manfred (Eds.) Verantwortung, Gerechtigkeit und Moral. Zum psychologischen Verständnis ethischer Aspekte im menschlichen Verhalten
 

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Keywords :
emotions; emotional states; morality; intentionality; moral indignation; semantic content; mentale representation; methodology; conceptual analysis; hypotheses generation; hypotheses testing; Emotionen; Emotionale Zustände; Moral; Intentionalität; Empörung; Semantischer Gehalt; Methodologie; Begriffsanalyse; Hypothesenbildung; Hypothesenprüfung
Abstract :
[en] The paper presents a research strategy for the analysis of the causes and consequences of moral emotions (e.g., indignation, guilt feelings). It is based on a theory of intentionality approach which conceptualizes emotions as states with semantic content. According to that view emotions arise from a mental representation of states of affairs, that fulfill or frustrate the desires or oughts of an individual. The strategy is comprised of seven steps: (1) formulation of the research questions about a moral emotion , (2) a structural analysis of the relevant emotion type, (3) an analysis of the objective state of affairs which may evoke the moral emotion, (4) an analysis of the mental profile of the individual, (5) generation of hypotheses on causes and consequences of a moral emotion, (6) hypotheses testing, and (7) interpretation of the empirical results. The single steps and their sequence are described and exemplified regarding the analysis of causes and consequences of moral indignation about loss of one's drivers license due to drunk driving. Finally, it is demonstrated how the research strategy can be extended to more complex research questions referring to different moral emotions focused on different objects which arise in different categories of persons.
[de] Eine Forschungsstrategie zur Analyse der Bedingungen und Folgen moralischer Emotionen (z.B. Empörung, Schuldgefühle) wird vorgeschlagen. Zugrunde liegt ein intentionalitätstheoretischer Ansatz, der Emotionen als Zustände mit semantischem Gehalt konzipiert. Danach erwachsen Emotionen aus der mentalen Repräsentation von Sachverhalten, die Soll-Vorstellungen des Subjekts erfüllen oder verletzen. Die Strategie umfasst sieben Schritte: (1) Formulieren der Forschungsfrage zu einer moralischen Emotion, (2) Strukturanalyse des relevanten Emotionstyps, (3) Analyse des objektiven Sachverhalts, (4) Analyse des mentalen Profils der Emotionssubjekte, (5) Generieren von Hypothesen, (6) Hypothesenprüfung, (7) Interpretation der Befunde. Die einzelnen Schritte und ihre Abfolge werden beschrieben und am Beispiel der Analyse der Bedingungen und Folgen von Empörung nach Führerscheinentzug erläutert. Abschliessend wird dargestellt, wie durch Erweiterung der Forschungsstrategie auch komplexe Fragestellungen bearbeitet werden können, die mehrere Emotionen, bezogen auf unterschiedliche Objekte bei verschiedenen Klassen von Subjekten, betreffen.
Disciplines :
Social & behavioral sciences, psychology: Multidisciplinary, general & others
Theoretical & cognitive psychology
Identifiers :
UNILU:UL-CHAPTER-2012-489
Author, co-author :
Boll, Thomas ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Integrative Research Unit: Social and Individual Development (INSIDE)
Language :
German
Title :
Intentionalitätstheoretische Forschungsstrategie für moralische Emotionen
Alternative titles :
[en] An intentionality theory based research strategy on moral emotions
Publication date :
1998
Main work title :
Verantwortung, Gerechtigkeit und Moral. Zum psychologischen Verständnis ethischer Aspekte im menschlichen Verhalten
Editor :
Reichle, Barbara
Schmitt, Manfred
Publisher :
Juventa, Weinheim, Germany
ISBN/EAN :
9783779913801
Pages :
173 - 187
Available on ORBilu :
since 04 May 2013

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