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Keywords :
emotions; emotional states; morality; intentionality; moral indignation; semantic content; mentale representation; methodology; conceptual analysis; hypotheses generation; hypotheses testing; Emotionen; Emotionale Zustände; Moral; Intentionalität; Empörung; Semantischer Gehalt; Methodologie; Begriffsanalyse; Hypothesenbildung; Hypothesenprüfung
Abstract :
[en] The paper presents a research strategy for the analysis of the causes and consequences of moral emotions (e.g., indignation, guilt feelings). It is based on a theory of intentionality approach which conceptualizes emotions as states with semantic content. According to that view emotions arise from a mental representation of states of affairs, that fulfill or frustrate the desires or oughts of an individual. The strategy is comprised of seven steps: (1) formulation of the research questions about a moral emotion , (2) a structural analysis of the relevant emotion type, (3) an analysis of the objective state of affairs which may evoke the moral emotion, (4) an analysis of the mental profile of the individual, (5) generation of hypotheses on causes and consequences of a moral emotion, (6) hypotheses testing, and (7) interpretation of the empirical results. The single steps and their sequence are described and exemplified regarding the analysis of causes and consequences of moral indignation about loss of one's drivers license due to drunk driving. Finally, it is demonstrated how the research strategy can be extended to more complex research questions referring to different moral emotions focused on different objects which arise in different categories of persons.
[de] Eine Forschungsstrategie zur Analyse der Bedingungen und Folgen moralischer Emotionen (z.B. Empörung, Schuldgefühle) wird vorgeschlagen. Zugrunde liegt ein intentionalitätstheoretischer Ansatz, der Emotionen als Zustände mit semantischem Gehalt konzipiert. Danach erwachsen Emotionen aus der mentalen Repräsentation von Sachverhalten, die Soll-Vorstellungen des Subjekts erfüllen oder verletzen. Die Strategie umfasst sieben Schritte: (1) Formulieren der Forschungsfrage zu einer moralischen Emotion, (2) Strukturanalyse des relevanten Emotionstyps, (3) Analyse des objektiven Sachverhalts, (4) Analyse des mentalen Profils der Emotionssubjekte, (5) Generieren von Hypothesen, (6) Hypothesenprüfung, (7) Interpretation der Befunde. Die einzelnen Schritte und ihre Abfolge werden beschrieben und am Beispiel der Analyse der Bedingungen und Folgen von Empörung nach Führerscheinentzug erläutert. Abschliessend wird dargestellt, wie durch Erweiterung der Forschungsstrategie auch komplexe Fragestellungen bearbeitet werden können, die mehrere Emotionen, bezogen auf unterschiedliche Objekte bei verschiedenen Klassen von Subjekten, betreffen.
Disciplines :
Social & behavioral sciences, psychology: Multidisciplinary, general & others
Theoretical & cognitive psychology