Article (Périodiques scientifiques)
Multi-product Airport Competition and Optimal Airport Charges
Wan, Xi; ZOU, Benteng
2024In Research in Transportation Economics, 103, p. 101410
Peer reviewed vérifié par ORBi
 

Documents


Texte intégral
Research in Trans Econ--Airport competition-2024.pdf
Postprint Éditeur (694 kB)
Demander un accès

Tous les documents dans ORBilu sont protégés par une licence d'utilisation.

Envoyer vers



Détails



Mots-clés :
Airport competition; airport regulation; landing fee; commercial charge
Résumé :
[en] This paper examines the importance of commercial revenue on optimal airport charges in a Hotelling-type duopoly airports competition. Each airport offers multiproducts to heterogeneous consumers (airlines and passengers) and sets commercial and landing charges and serves. The airport-airline bundle competes for leisure and business passengers. The setting of landing charges under different regulatory regimes is investigated. We demonstrate that in the leisure travel market, which ignores schedule delay cost, the optimal landing fee is invariant to the regulatory scheme, and concession revenue is determined by an airport’s home market size. In the business travel market, the optimal landing charge is smaller if concession revenue is included in setting the landing fee than if it is not included. In the former case, increasing passenger volume does not guarantee increases in airports’ aeronautical revenue, and a negative impact may exist if the weight of concession profit out of total profit is small.
Disciplines :
Méthodes quantitatives en économie & gestion
Auteur, co-auteur :
Wan, Xi
ZOU, Benteng  ;  University of Luxembourg > Faculty of Law, Economics and Finance (FDEF) > Department of Economics and Management (DEM)
Co-auteurs externes :
yes
Langue du document :
Anglais
Titre :
Multi-product Airport Competition and Optimal Airport Charges
Date de publication/diffusion :
2024
Titre du périodique :
Research in Transportation Economics
ISSN :
0739-8859
eISSN :
1875-7979
Maison d'édition :
Elsevier, Royaume-Uni
Volume/Tome :
103
Pagination :
101410
Peer reviewed :
Peer reviewed vérifié par ORBi
Disponible sur ORBilu :
depuis le 17 janvier 2024

Statistiques


Nombre de vues
173 (dont 7 Unilu)
Nombre de téléchargements
29 (dont 1 Unilu)

citations Scopus®
 
2
citations Scopus®
sans auto-citations
2
citations OpenAlex
 
2

Bibliographie


Publications similaires



Contacter ORBilu