Eprint diffusé à l'origine sur un autre site (E-prints, Working papers et Carnets de recherche)
The Special Education Profession and the Discourse of Learning Disability in Germany
Pfahl, Lisa; POWELL, Justin J W
2010
 

Documents


Texte intégral
PfahlPowell2010_SpecialEducationProfessionDiscourseLearningDisabilityGermany_WZB_i10-504.pdf
Preprint Auteur (267.69 kB)
Télécharger

Tous les documents dans ORBilu sont protégés par une licence d'utilisation.

Envoyer vers



Détails



Mots-clés :
learning disability; special school; Hilfsschule; discourse analysis; history; Germany
Résumé :
[en] Even today, school segregation continues to be understood as legitimate in Germany. Charting the discourse of learning disability provides insights into special education’s development as a segregated, independent system of school types and the resulting legitimacy that contributes to the maintenance of school segregation throughout educational systems in Germany. We focus on learning disability discourse and knowledge, the special education profession, and the expansion of its main school type, the support school (Hilfsschule), from around 1900 to today. The special education profession exhibits not only junctures but also remarkable historical continuity. As delineated here, a key factor in the continued growth of special education is the authority of the profession with respect to “learning disability” and the discourse that continues to legitimate the classification of pupils as “learning disabled” and the resulting segregated schooling.
[de] In Deutschland stellt die Segregation von Kindern und Jugendlichen die gängige Praxis bei der Zuweisung von Schüler/innen an die unterschiedlichen Schultypen des gegliederten Schulwesens dar. Eine Analyse des Lernbehinderungsdiskurses zeigt, wie die Separation von armen Kindern und Jugendlichen an „Förderschulen“ (ehemals „Hilfsschulen“) historisch begründet und bis heute aufrechterhalten wurde. Den Zusammenhang zwischen dem wissenschaftlichen Lernbehinderungsdiskurs, der Professionalisierung der Sonderpädagogik und der Expansion des Sonderschulwesens fokussierend, wird in dem Beitrag die Entstehung der Sonderschule für Lernbehinderte seit 1900 beschrieben. Es wird gezeigt, dass die professionelle Strategie, ein flächendeckendes und eigenständiges Sonderschulwesen zu etablieren, und der Lernbehinderungsdiskurs sich wechselseitig stützen: Die Klassifizierung von Kindern und Jugendlichen als „lernbehindert“ wird diskursiv mit ihrer „Sonderschulbedürftigkeit“ begründet und legitimiert ihre schulische Segregation.
Centre de recherche :
WZB; LSE
Disciplines :
Sociologie & sciences sociales
Auteur, co-auteur :
Pfahl, Lisa
POWELL, Justin J W  ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Languages, Culture, Media and Identities (LCMI)
Langue du document :
Anglais
Titre :
The Special Education Profession and the Discourse of Learning Disability in Germany
Date de publication/diffusion :
2010
Maison d'édition :
Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung, Berlin, Allemagne
Organisme subsidiant :
VolkwagenStiftung (T.H. Marshall Fellowship Programme)
Commentaire :
This is a preprint of an article whose final and definitive form will be published under the title “Legitimating School Segregation. The Special Education Profession and the Discourse of Learning Disability in Germany, 1908-2008”, in: Disability & Society, © 2011 Routledge, Taylor & Francis; ISSN 1360-0508, available online at: www.informaworld.com
Disponible sur ORBilu :
depuis le 03 septembre 2013

Statistiques


Nombre de vues
212 (dont 1 Unilu)
Nombre de téléchargements
201 (dont 2 Unilu)

Bibliographie


Publications similaires



Contacter ORBilu