No full text
Contribution to collective works (Parts of books)
Identifier et formaliser les compétences transversales dans un référentiel de formation pour un master Enseignement secondaire
Lejot, Eve; Molostoff, Leslie
2023In Raus, Tonia; Lentz, Caroline (Eds.) Libre cours. Perspectives didactiques dans l’enseignement du français au Luxembourg,
Peer reviewed
 

Files


Full Text
No document available.

Send to



Details



Keywords :
Compétences transversales; Formation universitaire; Référentiels; Transversal skills; Academic training; Framework
Abstract :
[fr] À l’heure où les compétences transversales sont de plus en plus questionnées et considérées aussi bien par les acteurs de l’éducation que du monde de l’insertion professionnelle, en passant par les institutions et ministères, nous nous interrogeons dans cette contribution sur l’importance d’intégrer dès les formations universitaires une reconnaissance de ces compétences. Comment prévoir un travail continu sur celles-ci en vue de mieux préparer des étudiants du master Enseignement secondaire-filière française de l’université du Luxembourg, à leur prise de fonction dans un établissement scolaire du Grand-Duché ? À partir de l’étude de trois référentiels, deux de métiers et un de compétences transversales, une expérimentation a été menée auprès de 18 étudiants du master Enseignement secondaire ainsi qu’auprès de la directrice de la filière française du master. Les résultats font ressortir les compétences atteintes en deuxième semestre de master et celles attendues en fin de formation. La compétence « Traiter les informations et les savoirs » est notamment à renforcer.
[en] At a time when transversal skills are increasingly giving rise to questions and discussion among both the education and youth employment communities and also institutions and ministries, we set out in this contribution to explore the importance of including recognition of such skills in university programmes. What is the best way to provide for the continued development of transversal skills with the aim of better preparing students on the Master in Secondary Teaching (French track) at the University of Luxembourg for their future role at a school in Luxembourg? Based on a study of three frameworks – two careers frameworks and one skills framework –, a trial was carried out with 18 students on the Master in Secondary Teaching and the Director of the French track of the Master. The results highlight the skills attained in the second semester of the Master and those expected by the end of the programme. The “Processing information and knowledge” skill particularly needs to be improved.
Research center :
Institut d’Études Romanes, Médias et Arts (IRMA)
Disciplines :
Languages & linguistics
Author, co-author :
Lejot, Eve  ;  University of Luxembourg > Faculty of Humanities, Education and Social Sciences (FHSE) > Department of Humanities (DHUM)
Molostoff, Leslie ;  University of Luxembourg > Faculty of Humanities, Education and Social Sciences (FHSE) > Department of Humanities (DHUM) ; Alliance française, Rotterdam, Hollande
External co-authors :
yes
Language :
French
Title :
Identifier et formaliser les compétences transversales dans un référentiel de formation pour un master Enseignement secondaire
Publication date :
2023
Main work title :
Libre cours. Perspectives didactiques dans l’enseignement du français au Luxembourg,
Author, co-author :
Raus, Tonia
Lentz, Caroline
Publisher :
Melusina Press, Esch sur Alzette, Luxembourg
Peer reviewed :
Peer reviewed
Focus Area :
Educational Sciences
Available on ORBilu :
since 05 May 2023

Statistics


Number of views
37 (1 by Unilu)
Number of downloads
0 (0 by Unilu)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBilu