savoir; homophilie; réseaux socionumériques; réseaux sociaux; érudition; partage; leaders d'opinion; Columbia; modèle de la communication à deux étages; opinion leaders; two-step flow of communication; social media; social networks; knowledge; sharing; homophily; digital
Abstract :
[fr] Les réseaux socionumériques constituent un mirage pour l’érudition. Alors que l’accès à une information diversifiée est une condition nécessaire à l’érudition, accéder aux sources via les réseaux socionumériques peut limiter la pluralité informationnelle. En raison de leur fonctionnement homophile, ces plateformes ne confrontent pas les contenus. Concrétisation à grande échelle de la communication à deux étages et de la figure du leader d’opinion, les réseaux socionumériques sont des plateformes au sein desquelles les usagers-récepteurs s’informent par l’intermédiaire des membres de leurs réseaux socionumériques. Cette réception de l’information par le biais du partage du leader d’opinion change la compréhension. Sans les différents aspects d’une information, l’érudition, qui nécessite l’approfondissement et la confrontation aux sources, semble difficilement atteignable. Seule la reconstruction personnelle d’une diversité de sources pourrait restituer l’hétérogénéité nécessaire à l’érudition. [en] Digital Social Networks : A Mirage for Scholarship
Digital social networks constitute a mirage for scholarship. While a necessary condition of scholarly research is the availability of a diverse range of information, using digital social networks to gain access to sources can limit informational plurality. As a result of their homophilous functioning, there is not much interplay of content on social media. In concretizing, on a large scale, both the two-step flow of communication model and the figure of the opinion leader, online social media are platforms within which users-receivers get their information from other members of their own social networks. Receiving information through an opinion leader changes how it is grasped. Without the different facets of a piece of information, it is difficult to attain a scholarly perspective, because this requires in-depth study and a comparison of sources. Only the personal reconstruction of a variety of sources can restore the heterogeneity that scholarship demands.
Disciplines :
Communication & mass media
Author, co-author :
LUKASIK, Stéphanie ; University of Luxembourg > Faculty of Humanities, Education and Social Sciences (FHSE) > Department of Humanities (DHUM)
External co-authors :
yes
Language :
French
Title :
Les réseaux socionumériques : un mirage pour l’érudition
Alternative titles :
[en] Digital social networks: a mirage for scholarship