Reference : Numériser les regards portés sur les oeuvres. Un enjeu épistémologique pour l’histoir...
Scientific journals : Article
Arts & humanities : Art & art history
Computational Sciences
http://hdl.handle.net/10993/52188
Numériser les regards portés sur les oeuvres. Un enjeu épistémologique pour l’histoire de l’art ?
French
[en] Digitizing the way people look at artworks. An epistemological challenge for art history?
Blanc, Mathias mailto [University of Luxembourg > Faculty of Humanities, Education and Social Sciences (FHSE) > Department of Education and Social Work (DESW) >]
Jun-2021
Histoire de l'Art
Institut National d'Histoire de l'Art (INHA)
87
Les humanités numériques : de nouveaux récits en histoire de l’art ?
I-XIII
Yes
International
0992-2059
Paris
France
[en] art history ; sociology ; cognitive science ; visual studies ; visitors studies ; participation ; digital humanities
[en] Digitizing the gaze presents a technological challenge but also raises a classic problem. The links between pictorial style, cognitive processes and socio-cultural contexts question par excellence art history, cognitive sciences and sociology. However, the epistemic cultures of each discipline differ, can exchange but also ignore each other, even oppose each other. The question of the digitization of the gaze is no exception to this. This article puts oculometric methods into perspective, presents the complementary approach of annotation drawing and invites a sustained dialogue with art history. A study carried out at the Louvre-Lens Museum in front of the paintings of the Le Nain brothers illustrates the subject.
[en] Numériser les regards présente un enjeu technologique mais renvoie à une problématique classique. Les liens entre style pictural, processus cognitifs et contextes socio-culturels interrogent par excellence l’histoire de l’art, les sciences cognitives et la sociologie. Toutefois, les cultures épistémiques de chaque discipline diffèrent, peuvent échanger mais aussi s’ignorer, voire s’opposer. La question de la numérisation des regards n’y déroge pas. Cet article met en perspective les méthodes oculométriques, présente l’approche complémentaire du tracé d’annotation et invite à un dialogue soutenu avec l’histoire de l’art. Une étude menée au musée du Louvre-Lens face aux peintures des frères Le Nain vient illustrer le propos.
Researchers ; Professionals ; Students ; General public
http://hdl.handle.net/10993/52188
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