Article (Périodiques scientifiques)
Der Zusammenhang emotionaler Kosten bei Grundschullehramtsstudierenden mit ihrer informatischen Problemlösekompetenz
WEBER, Anke Maria; Barkela, Veronika; Stiel-Dämmer, Sabrina et al.
2021In Empirische Pädagogik, 35 (1), p. 93-111
Peer reviewed
 

Documents


Texte intégral
Weberetal2021.pdf
Postprint Éditeur (934.36 kB)
Télécharger

Tous les documents dans ORBilu sont protégés par une licence d'utilisation.

Envoyer vers



Détails



Mots-clés :
Computational Thinking; Emotional costs; primary school teachers
Résumé :
[en] Computational thinking as an aspect of informatic problem-solving is considered to be an increasingly important competence. Computational thinking can already be fostered in primary school children, but its teaching in primary school remains sparse. A possible reason might be primary school teachers’ uncertainty regarding computer science and programming. Therefore, we developed a university course to teach the implementation of computational thinking to primary school student teachers with the goal of reducing possible emotional costs such as anxiety. Within this framework, we examined interindividual differences in informatic problem solving and logical thinking as prerequisites for reduction in these emotional costs. 70 students participated in the study with pre- and a post-assessment. A multiple regression showed that students’ emotional costs remained unchanged, however, informatic problem solving had a negative influence. Students with higher informatic problem solving competencies reported lower emotional costs. Logical thinking had no effect. The results indicate that students’ anxiety should be considered when eaching computational thinking.
Disciplines :
Education & enseignement
Auteur, co-auteur :
WEBER, Anke Maria  ;  University of Luxembourg > Faculty of Humanities, Education and Social Sciences (FHSE) > Department of Behavioural and Cognitive Sciences (DBCS)
Barkela, Veronika;  University of Koblenz-Landau
Stiel-Dämmer, Sabrina;  University of Koblenz-Landau
Leuchter, Miriam;  University of Koblenz-Landau
Co-auteurs externes :
yes
Langue du document :
Allemand
Titre :
Der Zusammenhang emotionaler Kosten bei Grundschullehramtsstudierenden mit ihrer informatischen Problemlösekompetenz
Titre traduit :
[en] The relation of primary school student teachers’ emotional costs and their informatic problem solving
Date de publication/diffusion :
2021
Titre du périodique :
Empirische Pädagogik
Titre particulier du numéro :
Problemlösen in digitalen Kontexten
Volume/Tome :
35
Fascicule/Saison :
1
Pagination :
93-111
Peer reviewed :
Peer reviewed
Organisme subsidiant :
Deutsche Telekom Stiftung
Disponible sur ORBilu :
depuis le 06 septembre 2022

Statistiques


Nombre de vues
155 (dont 0 Unilu)
Nombre de téléchargements
126 (dont 2 Unilu)

Bibliographie


Publications similaires



Contacter ORBilu