Reference : Une informalité bien ordonnée ? La conversation académique sur Twitter
Scientific journals : Article
Arts & humanities : History
http://hdl.handle.net/10993/51382
Une informalité bien ordonnée ? La conversation académique sur Twitter
French
[en] Well-ordered informality? The academic conversation on Twitter
Clavert, Frédéric* mailto [University of Luxembourg > Luxembourg Centre for Contemporary and Digital History (C2DH) > Contemporary European History >]
Muller, Caroline* mailto []
* These authors have contributed equally to this work.
31-Dec-2021
Tracés. Revue de sciences humaines.
ENS éditions
#21
Les sciences humaines et sociales au travail (iii): Réseaux socionumériques et travail de la recherche
65-84
Yes (verified by ORBilu)
International
1963-1812
Lyon
France
[fr] conversation ; recherche ; socialisation ; twitter ; médias sociaux
[en] conversation ; research ; twitter ; social media ; socialisation
[fr] Twitter et les médias sociaux n’ont pas bonne presse. Pourtant, cette réputation ne correspond pas ou qu’en partie à l’expérience qu’en ont maint-e-s chercheurs et chercheuses. Sur la base d’un corpus de tweets, nous soutiendrons dans cet article que le « Twitter académique » est un reflet des conditions matérielles de la recherche, permet une plus grande visibilité des chercheurs et chercheuses et en conséquence la formation de réseaux atypiques au regard de lieux plus classiques de socialisation universitaire. Les échanges qui s’y tiennent relèvent d’une informalité bien ordonnée, pour partie contrainte par les hiérarchies de l’enseignement supérieur et de la recherche.
[en] Twitter and social media do not have a good reputation. However, this reputation does not correspond, or only partly corresponds, to the experience of many researchers. Based on a corpus of tweets, we argue in this article that academic Twitter reflects the material conditions of research in France, allows for greater visibility of researchers and consequently for the formation of atypical networks that does not occur in the more traditional places of academic socialization, all in a form of a “well-ordered” informality, partly constrained by the hierarchies of higher education and research.
Luxembourg Centre for Contemporary and Digital History (C2DH) > Contemporary European History (EHI) ; EA Tempora
http://hdl.handle.net/10993/51382
10.4000/traces.13238
https://journals.openedition.org/traces/13238

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