Article (Périodiques scientifiques)
Trademark or patent? The effects of market concentration, customer type, and venture capital financing on start-ups’ initial IP applications
De Vries, Geertjan; Pennings, Enrico; Block, Jörn et al.
2017In Industry and Innovation, 24 (4), p. 325-345
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Mots-clés :
Intellectual property; market concentration; venture capital; trademarks; patents
Résumé :
[en] We analyse the initial IP applications of 4,703 start-ups in the U.S., distinguishing between trademark and patent applications. Our empirical results show that start-ups are more likely to file for trademarks instead of patents when entering markets with a higher market concentration. Furthermore, we find that start-ups that are primarily active in business-to-consumer markets instead of business-to-business markets are more likely to file trademarks. Finally, the involvement of a venture capitalist (VC) affects the initial IP application. VC-backed start-ups are more likely than other startups to file initial IP in the form of trademarks rather than patents. This paper contributes to research on the use of IP rights in start-ups and to the literature on new venture strategy.
Disciplines :
Stratégie & innovation
Auteur, co-auteur :
De Vries, Geertjan
Pennings, Enrico
Block, Jörn
FISCH, Christian  
Co-auteurs externes :
yes
Langue du document :
Anglais
Titre :
Trademark or patent? The effects of market concentration, customer type, and venture capital financing on start-ups’ initial IP applications
Date de publication/diffusion :
2017
Titre du périodique :
Industry and Innovation
ISSN :
1366-2716
eISSN :
1469-8390
Maison d'édition :
Taylor and Francis, Abingdon, Royaume-Uni
Volume/Tome :
24
Fascicule/Saison :
4
Pagination :
325-345
Peer reviewed :
Peer reviewed vérifié par ORBi
Focus Area :
Entrepreneurship and Innovation / Audit
Disponible sur ORBilu :
depuis le 02 février 2022

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